Figyeljenek a fogyasztók, ha repülőjegyüket maguknak vásárolják vagy az utasfelvételt önállóan végzik!

Több olyan kérelem is érkezett a Budapesti Békéltető Testülethez, amelyek azzal függtek össze, hogy a fogyasztóval szemben a reptéri kiszolgáló személyzet több tízezres pótdíjat szabott ki. Ez volt a beszállás ára. Ezeknek az eseteknek a legtöbbje ugyanakkor megelőzhető lenne egy kis odafigyeléssel és utánajárással. A Testület ezért összefoglalja, mire érdemes ügyelni a repülőjegyek megvásárlását megelőzően, és az alatt.

 

Előfordult az is, hogy a fogyasztó valamennyi repülőtársaságtól független üzletben vásárolt bőröndöt, mert azt a tájékoztatást kapta, hogy amit kiválasztott, megfelel az általa igénybe vett légitársaság által elfogadott feltételeknek. Azaz nem nagyobb a megadott maximális méreteknél. Ennek ellenére a bőrönd nem fért be a szabvány szerinti keretbe, ezért pedig döntés elé állították beszállás előtt, hogy külön összegért cserébe feladja-e azt poggyászként avagy pótdíjat fizet azért, hogy felvihesse a fedélzetre.

 

A Budapesti Békéltető Testület előtti eljárásban ilyenkor a légitársaságtól kérik a pótdíj visszatérítését a fogyasztók. Azonban általában utólag már nem igazolható, hogy a légitársaságtól független, táskákat forgalmazó cég korábban milyen szóbeli tájékoztatást adott. A fogyasztók arról is beszámoltak a kérelmekben, hogy az eladók valóban felkészültnek tűntek, mivel egy a kinyomtatott üzletszabályzatot tartalmazó mappából, és az abban foglalt méretszabályok alapján tájékoztatták őket.

 

Ilyenkor, ha a fogyasztó bizonyítja az eljárásban, hogy a bőrönd mérete megfelelt a légitársaság poggyászokra vonatkozó szabályzatának, úgy már jogosan kérik a pótdíjazás törlését. Ennek ellenkezője viszont a kérelem elutasítását eredményezheti.

Arra is több példát találni, hogy a fogyasztó az utasfelvételi módok közül az egyéni online utasfelvételt választotta, de adatait helytelenül adta meg, ezért kötelezték őt a reptéren már foglalási és módosítási díj fizetésére. Sőt a gépelési hibák mellett olyan eset is előfordult, hogy a fogyasztó az utasfelvétel során az Európai Unión kívüli úticélja, Dubai ellenére a személyi igazolványa adatait adta meg, holott rendelkezett érvényes útlevéllel is. Tévedése miatt pótdíjat kényszerült fizetni.

 

Érdemes figyelembe venni: az utasfelvétel során a legtöbb vállalkozás külön jelzi, hogy annak az okmánynak az adatait kell megadni az útiokmány rovatban, amellyel az úticél szerinti államba a fogyasztó be is léphet és ott tartózkodhat. Külön lehetőség van ezt követően még általában az adatok leellenőrzésére.

 

Egy harmadik ügyben a fogyasztó pedig véletlenül elejtette mobiltelefonját, amelynek a beszállást megelőzően berepedt a kijelzője annyira, hogy az utasfelvételnél már azt nem lehetett látni. Így nem tudta bemutatni elektronikus beszállókártyáját, és 14.000,- Ft pótdíjat kellett fizetnie a reptéri utasfelvétel díjaként.

 

Igényét először a légitársaság elutasította, de a Budapesti Békéltető Testület előtti eljárásban megegyeztek, a fogyasztó részére jóváírásra került a pótdíj összege, és azt felhasználhatja a következő utazása alkalmával. A beszállókártya bemutatásának elmaradása ellenére tehát az ügy megoldódott, az érintett vállalkozás az eljárásban együttműködő és pozitív magatartást tanúsított.

 

A fentiek alapján a Budapesti Békéltető Testület a következő jótanácsok betartását javasolja a fogyasztóknak a kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében:

 

1. Ne bízzanak más személy tájékoztatásában, kizárólag az érintett légitársaságtól fogadjanak el információkat az érintett utazási feltételekre vonatkozóan!

 

2. Fokozott körültekintéssel intézzék az utasfelvételt! Az útiokmánynak meg kell felelni azoknak a feltételeknek, amelyeket a célország megkövetel. Így például a schengeni övezeten kívüli államokba történő utazásnál már sokszor nem megfelelő a személyi igazolvány adatainak megadása, mert ahhoz más papír szükséges. Előtte erről tájékozódjanak.

 

3. Soha ne hagyják figyelmen kívül a vállalkozás tájékoztatását, így például a "felugró ablakokat”, hanem olvassák végig az abban foglalt információkat. Ha jóváhagyják azt és csak később veszik észre a hibás adatokat, meglehet később már csak pótdíj ellenében van lehetőség a javításra vagy a módosításra.

 

4. Ha már megtörtént a baj, forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez, amely gyors és ingyenes eljárásban segít egyezségre jutni, ennek hiányában pedig eldönti az ügyet.