BBT/3849/2015. a Piknik Wellness és Konferencia Hotel (8600 Siófok, Honvéd u. 73.) vállalkozással szemben indult ügyben

Budapesti Békéltető Testület 1016 Budapest, Krisztina krt.99.  Levelezési cím:1253 Budapest, Pf.10 Telefon:488-2131 Fax:488-2186 e-mail cím:bekelteto.testulet [at] bkik.hu     BBT/3849/2015   A Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Piknik Wellness és Konferencia Hotel (8600 Siófok, Honvéd u. 73.) vállalkozással szemben indult ügyben a fogyasztói jogvita rendezése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő   A J Á N L Á S T   teszi:   A vállalkozás az ajánlás kézhezvételétől számított 15 napon belül utaljon vissza 108.400 (Egyszáznyolcezer-négyszáz) Ft-ot a fogyasztó XXXXXXXXXXXXXXX számú SZÉP kártyájához tartozó, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. által vezetett szálláshely alszámlára.   A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése - jogszabályban meghatározott esetekben - kérhető a Fővárosi Törvényszéktől.     INDOKOLÁS   A fogyasztó írásbeli kérelmében előadta, hogy 2015.08.03. és 08.08. között az utazzitthon.hu oldalon keresztül szobafoglalásuk volt Siófokon a Piknik Hotelbe. A megérkezésük napján már a recepción mást hallottak, mint amit a foglaláskor ígértek. Előre kellett fizetni, addig nem is láthatták a szobát. A fizetés OTP SZÉP kártyával történt. Ezt követően kaptak egy pici, koszos, rendkívül rossz benyomást keltő szobát. A férjével úgy döntöttek, hogy nem maradnak, a recepción írásban lemondták a foglalást. Már akkor közölték velük, hogy a visszautalás a SZÉP kártyára sokáig fog tartani. Megkeresték az OTP-t is a tranzakció megállítása érdekében. Többször kereste a vállalkozást is, de vagy nem sikerült elérni a vezetőt, vagy úgy tett, mintha nem is tudná, hogy miről van szó. A mai napig a kifizetett 135.500 Ft-ból nem kaptak vissza egy fillért sem. Kérte a 135.500 Ft visszatérítését.   Beadványához csatolta a vállalkozással folytatott elektronikus levelezést.   A békéltető testület elnöke a felek meghallgatását 2016. január 20. napjának 8.00 órájára tűzte ki, melyről a feleket a Fogyasztóvédelemről szóló 1997.évi CLV törvény – a továbbiakban Fgytv. – 29. §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette.   Az értesítésben a békéltető testület elnöke a vállalkozást felszólította, hogy az értesítés részére történt kézbesítésétől számított nyolc napon belül írásban nyilatkozzék (válaszirat) a fogyasztó igényének jogosságát és az ügy körülményeit, valamint a tanács döntésének kötelezésként történő elfogadását (alávetés) illetően, nyilatkozatában jelölje meg az állításait alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik.   A vállalkozás képviseletében XY tulajdonos a 2016.01.19-én kelt válasziratot terjesztette elő. Ebben kijelentette, hogy a meghallgatáson nem tudnak részt venni. Kérte a meghallgatás elnapolását. Előadta, hogy a vendég panaszával nem ért egyet. Álláspontja szerint az érkezési napon a helyszíni fizetés után nem lehet a foglalást lemondani és az összeget visszakövetelni.   A meghallgatáson megjelent a fogyasztó és férje, ZX. A vállalkozás képviseletében nem jelent meg senki. A fogyasztó az eljáró tanács tagjaival (dr. Szatai Tibor, Blaha Béla, Lednyiczky Zsigmond) szemben kifogást, kizárási indítványt nem jelentett be. Az eljáró tanács elnöke megállapította, hogy a vállalkozás értesítése szabályszerű volt, az eljárás megindulásáról és a meghallgatás időpontjáról szóló értesítést 2015.12.22-én átvette.   A fogyasztó a meghallgatáson fenntartotta a kérelmében foglaltakat. Kérdésre a férjével egyezően előadták, hogy az utazzitthon.hu oldalon keresztül foglalták a szállást. A foglalásról a vállalkozástól kaptak egy visszaigazolást. Ebben még csak a szállás reggelivel volt benne. Még hetekkel az utazás előtt felvették a kapcsolatot a vállalkozással, hogy lehet-e napi háromszori étkezést kérni. Azt válaszolták, hogy majd a helyszínen megbeszélik. Amikor megérkeztek, a recepciós hölgy egy férfihoz irányította őket, aki elmondta, hogy csak vacsorát lehet rendelni, de annak helyszíne máshol lesz. Ők ezt elfogadták. Ekkor ki kellett fizetni az egész díjat, így a foglalásban szereplő 103.500 Ft-ot (szállás reggelivel) + a vacsora díját (2.800 Ft/nap/fő) + az idegenforgalmi adót (400 Ft/nap/fő). Így összesen 135.500 Ft-ot fizettek ki. A fizetés OTP SZÉP kártyával történt. Csak ezt követően mutatták meg nekik a szobát, ami rendkívül koszos volt, mocskos volt a függöny, a falak, pókhálós volt a radiátor, a zuhanykabin, egy rendkívül lelakott szoba volt. Eldöntötték, hogy ilyen körülmények között nem maradnak itt. Ezt rögtön jelezték is a recepción. A szállást írásban is lemondták, amit át is vettek tőlük. A fiatalember, akivel korábban már a vacsoráról is tárgyaltak, egy szóval sem mondta, hogy nem fogják visszafizetni a pénzüket, csak annyit mondott, hogy mivel SZÉP kártyával fizettek, ezért hosszabb ideig fog tartani a visszautalás. A lemondásban ezért is nem írták le a konkrét panaszaikat, mert nem látták szükségesnek. Ezt követően el is hagyták a szállodát. Összesen legfeljebb 2 órát tartózkodtak ott, kb. 14:00 óra körül érkeztek meg és legkésőbb 16:00 órakor már távoztak is. Felvették a kapcsolatot az OTP-vel is, hogy megpróbálják leállítani az utalást, de ez már nem sikerült. Azt OTP azt válaszolta nekik, hogy felvették a kapcsolatot a vállalkozással, de csak akkor tudják a tranzakció összegét jóváírni, ha a vállalkozás így rendelkezik. A vállalkozásnak is írtak e-mailt, de ZX először úgy tett, mintha nem is tudná miről van szó. A pénzüket azóta sem kapták vissza. Kérdésre előadta, hogy fényképeket is készítettek a szobáról, de az jelenleg nincs náluk, mert a tablet, amin vannak, meghibásodott. Nem kértek másik szobát, nem tudták, hogy lehet, de másik szobát nem is ajánlottak fel a részükre. Csatolta a 2015.08.03-án kelt lemondó nyilatkozatot, a foglalás visszaigazolását, a fizetés bizonylatait, OTP reklamációs jegyzőkönyvet és tájékoztatást.     A fogyasztó kérelme részben megalapozott.   Az Fgytv. 31.§ (2) bekezdése szerint: ha a meghallgatáson bármelyik fél szabályszerű értesítés ellenére nem jelenik meg, vagy nem terjeszti elő bizonyítékait, a tanács lefolytatja az eljárást, és a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.   Erről a békéltető testület elnöke a meghallgatás időpontjáról szóló értesítésben kiemelten felhívta a felek figyelmét, mely értesítést a vállalkozás is átvette. A 29/B.§ szerint a felek meghatalmazott útján is eljárhatnak. Meghatalmazott lehet bármely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.     Vagyis a feleknek, így a vállalkozásnak is kellő lehetőség állt rendelkezésére az álláspontjának részletes kifejtésére, annak megfelelő alátámasztására, illetve akadályoztatása esetén a meghallgatáson történő megfelelő képviseletéről való gondoskodásra. Emiatt az eljáró tanács nem halasztotta el a meghallgatás időpontját és érdemben lefolytatta az eljárást.   Az eljáró tanács a rendelkezésre álló iratok és a fogyasztó előadása alapján azt állapította meg, hogy a fogyasztó 2015.08.03. és 08.08. közötti időre 1 db kétágyas szobát foglalt reggelivel a siófoki Piknik Wellness és Konferencia Hotelbe. A szállás ára reggelivel 20.700 Ft/szoba/éj, azaz összesen 103.500 Ft/2 fő/5 éj. A visszaigazolás tartalmazza, hogy érkezés előtt 72 órával kötbérmentesen lemondható a foglalás. 72 órán belüli lemondás vagy meg nem érkezés esetén a szálláshely jogosult 1 éjszakai tartózkodás díját kötbérként felszámítani. A fogyasztó és férje 2015.08.03-án megérkezett a szálláshelyre, ahol vacsorát is rendelt 2.800 Ft/fő/nap áron. A fogyasztó a szolgáltatás teljes díját, összesen 135.500 Ft-ot az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. által vezetett 6101324210547765 számú SZÉP kártyával fizette ki. A fogyasztó a szoba megtekintése után úgy határozott, hogy nem maradnak, ezért a szállást írásban még 2015.08.03-án, tehát az érkezés napján lemondta. A fogyasztó ezt követően elektronikus levélben is kérte a vállalkozástól a kifizetett összeg visszautalását, a vállalkozás 2015.08.05-ei válaszában azt írta, hogy „ez sajnos minimum 3 hét, mire meglesz a számláján”. Ennek ellenére a visszautalás nem történt meg.   Az eljáró tanácsnak először abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy a vállalkozás részéről történt-e szerződésszegés.   E körben az eljáró tanács nem tudta megállapítani a szerződésszegés tényét, azaz azt, hogy a vállalkozás hibásan teljesített. A fogyasztó előadása a vállalkozás hibás teljesítésére utalt, ugyanakkor az állított tényeket a fogyasztó az eljárásban nem igazolta. Nem csatolt fotókat a szoba és a szálláshely általa állított állapotáról, a csatolt írásbeli lemondásban sem hivatkozott a vállalkozás hibás teljesítésére, a helyszínen jegyzőkönyvet nem vettek fel, továbbá a vállalkozásnak küldött elektronikus levelekben sem hivatkozott konkrét problémákra, hiányosságokra, csak arra, hogy nem voltak megelégedve a szobával, ezért azt nem vették igénybe. Az ezt alátámasztó bizonyítékok hiánya miatt tehát a hibás teljesítést az eljáró tanács nem látta megállapíthatónak.   Ugyanakkor az viszont tény, hogy a fogyasztó nem vette igénybe a vállalkozás szolgáltatását, hiszen még az érkezése napján, 2015.08.03-án a foglalását írásban lemondta, melyet a vállalkozás át is vett. A vállalkozás által a foglalásról a fogyasztó részére megküldött visszaigazolás szerint érkezés előtt 72 órával kötbérmentesen lemondható a foglalás. 72 órán belüli lemondás vagy meg nem érkezés esetén a szálláshely jogosult 1 éjszakai tartózkodás díját kötbérként felszámítani.   Az eljáró tanács megítélése szerint nincs érdemi különbség aközött, hogy a vendég eleve meg sem érkezik egy szállásra, és aközött, hogy megérkezik ugyan, de a foglalását a helyszínen lemondva gyakorlatilag azonnal távozik is. A lényeg, hogy a szolgáltatást egyik esetben sem veszi egyáltalán igénybe. Adott esetben a szálláshely még jobban is járhat a helyszíni lemondással, hiszen így azonnal megtudja, hogy az adott szoba felszabadul, míg meg nem érkezés esetén akár estig is várhatnak a vendégek megérkezésére. Mivel a visszaigazolás (melyet az eljáró tanács szerződési feltételként értékelt) szerint a vállalkozás ilyen esetben 1 éjszakai tartózkodás díját jogosult kötbérként felszámítani, ezért a fogyasztó részére a fennmaradó 4 éjszakai tartózkodás díja visszajár. Ez a kifizetett 135.500 Ft-hoz (5 éjszaka) képest 108.400 Ft (4 éjszaka).   Azt is megjegyzi az eljáró tanács, hogy a vállalkozás korábban nem is hivatkozott arra, hogy nem akarnak fizetni a fogyasztó részére. A 2015.08.05-ei elektronikus levélben is azt írja a fogyasztónak, hogy minimum három hét, mire az összeg megjelenik a fogyasztó számláján. Vagyis a visszafizetést nem vitatta, csupán annak elhúzódására hivatkozott. Mindezek alapján az eljáró tanács az ajánlás szerint találta részben megalapozottnak a fogyasztó kérelmét.   A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki. Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapján az ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), ha
  1. a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,
  2. b) a 18. § (1) bekezdése alapján a békéltető testületnek nem volt hatásköre az eljárásra, vagy
  3. c) a 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye.
Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint: a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes törvényszéktől, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak. Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése értelmében a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani. Az Fgytv. 36. § (5) bekezdése szerint: a fogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.   Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, az Fgytv. 36. § (1) bekezdésében foglaltakra, mely szerint: ha a vállalkozás a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül - a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozza.   Az eljáró tanács felhívja a felek figyelmét arra, hogy az Fgytv. 30. § (3) bekezdése szerint: „Az eljárás nem nyilvános, kivéve, ha az eljárás nyilvánosságához mindkét fél hozzájárul.” Ezért a jelen döntésben szereplő személyes adatok, a felek és az eljáró tanács megnevezése, továbbá a döntés tartalma is csak jogszabályban meghatározott esetekben és módon hozható nyilvánosságra.   Budapest, 2016. január 20.                      Blaha Béla                                 dr. Szatai Tibor                         Lednyiczky Zsigmond az eljáró tanács tagja                    az eljáró tanács elnöke                   az eljáró tanács tagja     Kapják:
  1. Fogyasztó
  2. Vállalkozás
  3. Irattár