Vállalkozásokkal a fogyasztóvédelemért!

A Budapesti Békéltető Testület fontosnak tartja, hogy a székhelyén kívül is találkozzon közvetlenül a fogyasztókkal és vállalkozásokkal, ezért e hét végén (2017. január 6-8, 14.00-18.00 óra között) a Media Markt Westendben segíti a vásárlókat, ha bármilyen fogyasztóvédelmi kérdésük vagy panaszuk van.

A Testület 2017-től közzéteszi a fogyasztóbarát vállalkozások nevét azért, hogy a fogyasztók dönteni tudjanak, hol érdemes vásárolni vagy épp szolgáltatást igénybe venni.

Célunk, hogy a békéltető testületek még ismertebbé váljanak, így hónapról hónapra a Budapesti Békéltető Testület további vállalkozásokhoz települ ki vagy különböző rendezvényeken végez kihelyezett fogyasztóvédelmi tanácsadást, tájékoztatást.

A pozitív listára azok a vállalkozások kerülhetnek fel, amelyek a kérelmező jelzése alapján önként teljesítették az egyébként nem kötelező ajánlásokat (a pozitív lista mellett maguk a döntések szintén elérhetőek a www.bekeltet.hu internetes honlapon). Másrészt a Testület azzal is elő kívánja segíteni a vállalkozások jogkövető magatartását és a fogyasztói tudatosságát javítását, hogy közzéteszi azon cégek nevét, amelyek készek voltak a vita gyors, békés lezárására a békéltető testületi eljárásban és egyezséget kötöttek. Online megrendelések, hagyományos bolti vásárlás, termékbemutatókkal kapcsolatos panaszok – a békéltetés számtalan ügyben jelenthet megoldást azokban a vitás esetekben, amelyekben a fogyasztó nem tudott megegyezni korábban a vállalkozással.

Néhány példa

Erre jó példa az az ügy, amely szerint a fogyasztó elhunyt édesapjának korábban szerződése volt egy hírközlési szolgáltatóval, és abból tartozása volt. Legnagyobb megdöbbenésére, a haláleset után hét évvel már az Intrum Justitia Zrt. követeléskezelőtől kapott több mint százezer forintról szóló fizetési felszólítást. Ekkor derült ki neki, hogy édesapja korábban tartozást halmozott fel, amelyet nem rendezett. A Budapesti Békéltető Testület előtt pedig az is világossá vált számára, hogy a hírközlési cég korábban eladta a követelést, ezért kellene most azt neki kifizetnie. Végül az eljárás azzal ért véget, hogy a követeléskezelő felülvizsgálta az álláspontját és törölte a közel száztízezer forintos összegről szóló tartozást.

Egy másik ügyben a fogyasztó harmincezer forintról leértékelt téli bakancsot vásárolt a Reno Cipő Kft-től, amelyet kifejezetten vízállónak mondtak. Azonban már az első viselést követően mindkettő bakancs beázott, az üzletben pedig azzal utasították el, hogy a cipő mégsem vízálló. A Budapesti Békéltető Testület az ügyet eldöntő ajánlásában rámutatott arra, hogy a használati útmutató szerint egyértelműen vízálló bakancsról volt szó, ezért pedig a fogyasztónak a vételár visszajár. Később a panaszos visszajelezte a Testületnek, hogy az ajánlást követően megfizették neki a bakancs teljes vételárát.

Az a fogyasztó is végül a békéltető testületi eljárásnak köszönheti a vita ingyenes, gyors lezárását, aki izlandi körutazásra fizetett be családjának a B.B. Tours Kft-nél, több mint egymillió forint értékben. A cég ígérete arról szólt, hogy Reykjavíkban kerülnek elszállásolásra, annak „egy nem teljesen központi helyén”. Mint kiderült, ez azt jelentette, hogy Reykjavíktól végül 60 kilométerre volt a szállás. A nagy távolság miatt pedig több olyan, egyedülálló program is elmaradt, mint például a termáltóban történő fürdés, skanzenek, vízesések látogatása. A fogyasztó kártérítését elutasította az utazási iroda, azonban a Budapesti Békéltető Testület eljárását követően több mint negyedmillió forintos kompenzációt kapott az érintett család.

Online vásárlással függött össze az a vita, amelyben a fogyasztó harmincezer forintért megrendelt egy autós kamerát az S.C.Dante International S.A. vállalkozástól (www.emag.hu), mégis már egy hónap használat után annak csatlakozója elromlott. „Nem rendeltetésszerű használat” miatt először elutasították a panaszát, később viszont az ügy rendeződött azzal, hogy a webáruház önként teljesítette a Testület ajánlását. Egy látássérült fogyasztó ügye is megoldódott, akinek a meghibásodott mobilinternet stick-jét több mint másfél hónapig nem javította, nem cserélte a Magyar Telekom Nyrt. A Budapesti Békéltető Testület előtt megkötött egyezség végül arról szólt, miszerint kap egy teljesen új modemet és 18.000 Ft-ot írnak jóvá a számláján kárpótlásként.

A fenti ügyek jól mutatják, hogy milyen sokféle ügyben tud a békéltető testületi eljárás segíteni a fogyasztóknak, valamint a vállalkozásoknak is, hiszen nekik szintén érdekük, hogy a felmerülő viták gyorsan, költségkímélően rendeződjenek. Az ismertség javítása céljából most e hét végén a Testület a Media Markt Westendben is sok szeretettel várja a kedves érdeklődőket péntek, szombat, vasárnap, délután 14.00-18.00 óra között.