Webáruházak, mit kell tudni róluk?

Napjainkban egyre népszerűbbek az online vásárlások. A Központi Statisztikai Hivatal felmérése szerint, 2016-ban tovább folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi üzletek forgalmának a növekedése, így a tavalyi év körülbelül 302,8 milliárd forintos forgalmát tekintve mintegy 29%-os növekedés volt megfigyelhető a 2015. évi (234,6 milliárd forint) adatokhoz képest.

Ebből is látszik, hogy az elektronikus kiskereskedelmi piac folyamatosan bővül, naponta jelennek meg újabb webáruházak, és a fogyasztók egyre nagyobb hányada intézi ma már vásárlásait az internet útján, így szükséges, hogy a webáruházak minél jobban megfeleljenek a vonatkozó előírásoknak. Ennek betartását, éves ellenőrzései keretében a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja, sok esetben tár fel jogsértéseket, azonban pozitívumként kiemelhető, hogy a legtöbb esetben a vállalkozások önként kijavítják a feltárt hibákat.

Jöjjenek azok a legfontosabb információk, amit meg kell jeleníteni a weboldalon, és a vásárló számára elérhetővé kell tenni:

  • A vállalkozás neve, székhelye, levelezési címe. Nem természetes személy esetén a kereskedést képviselő neve és telefonszáma, e-mail címe amelyen az Ügyfélszolgálat ellátása történik.
  • Adószáma, cégjegyzék száma, vállalkozói igazolvány száma, nyilvántartó cégbíróság neve.
  • A tárhely-szolgáltató székhelye, telephelye, az elérhetőségére vonatkozó adatok, elektronikus levelezési cím.
  • Amennyiben a kínált termékek, vagy szolgáltatások értékesítése engedélyhez kötött, annak meglétének igazolása.
  • A webáruházban megvásárolható termékek, vagy szolgáltatások ismertetését.

 

Szükséges még a vásárlót tájékoztatni az alábbiakról:

  • A termék házhoz szállításának költségéről, a szállítási határidőről, szállítás módjáról
  • A regisztrációról és vásárlás menetéről
  • A termék átvételi módjáról, a fizetési lehetőségekről
  • A garanciális feltételekről, a fogyasztót megillető elállási jogáról
  • A jogviták rendezési lehetőségéről, az odr platform elérhetőségéről
  • A felhasználó (vásárló) által megadott adatok kezeléséről, a rendszer biztonságáról
  • Szükséges annak feltüntetése, hogy a megkötött szerződés írásban kötöttnek minősül-e, iktatják-e, illetve az a későbbiekben visszakereshető-e, a szerződés nyelvéről (még akkor is, ha csak magyar)
  • A szerződés utal-e valamely magatartási kódexre, ha nem, akkor ezt is szükséges feltüntetni
  • Az általános szerződési feltételeket hozzáférhetővé kell tenni a vásárló számára, oly módon, hogy azt akár tárolni is tudja

A vásárlást követően a vásárlónak küldött csomagnak tartalmaznia kell a részletes, nyomtatott tájékoztatót az indoklás nélküli elállási jogáról, a számlát, esetlegesen a jótállási (garancia) jegyet.

Mindezen szabályok betartása, és adatok megjelenítése nem egyszerű feladat. Érdemes ezért felkeresni a minta webáruházat (www.mintawebaruhaz.fogyasztovedelem.kormany.hu), ahol mind a vállalkozók, mind a fogyasztók megismerkedhetnek a jogszerű működtetéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokkal, egy ideális webáruház felépítésével és a vásárlás menetével.