Tájékoztatás a meghallgatás menetéről
A Budapesti Békéltető Testület elnöke a teljes kérelem beérkezésétől számított 60 napon belül meghallgatási időpontot tűz ki a felek számára. A Testület a meghallgatás időpontjáról értesítőt küld a a fogyasztónak és a vállalkozásnak.
2024. január 1-jétől főszabály szerint a fogyasztó és a vállalkozás közti jogvita békés kimenetelét szorgalmazó meghallgatásokon a békéltető testület tagja egyedül jár el online meghallgatások keretében. Az online meghallgatások Teams videókonferencián zajlanak, a feleknek a csatlakozáshoz szükséges linket a Budapesti Békéltető Testület előzetesen megküldi.
A fogyasztó kérésére a békéltető testület személyes meghallgatást tart. Ezen a vállalkozás egyezség létrehozására feljogosított képviselője köteles legalább online részt venni – így előfordulhat, hogy ún. „hibrid” meghallgatásra kerül sor, ahol Ön és a békéltető személyesen, a vállalkozás képviselője pedig online lesz jelen.
A meghallgatás célja egyezség létrehozása a felek között, a meghallgatásoknak az alábbi végkimenetelük lehet:
- egyezség: a két fél közös nevezőre jut
- kötelezés: olyan ügyekben, ahol a fogyasztói kérelem megalapozott és 200 000 Ft alatti az ügyérték vagy olyan esetekben, amikor a vállalkozás nyilatkozatában a békéltető testület döntését magára nézve kötelezőként elismerte (alávetési nyilatkozatott tett)
- ajánlás: a fogyasztói kérelem megalapozottsága esetén és az ügyérték meghaladja a 200 000 Ft-ot, továbbá a vállalkozás az eljárás kezdetekor úgy nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem ismeri el vagy a tanács döntésének elismeréséről egyáltalán nem nyilatkozott
- elutasítás: ha a fogyasztói kérelem nem megalapozott
- megszüntetés: számos esetben előfordulhat, hogy az eljárás megszüntetéssel végződik, ilyen például, ha az ügyben fizetési meghagyást bocsátottak ki, ha a fogyasztó a kérelmét visszavonja vagy ha a felek az eljárás megszüntetésében megállapodnak. Az eljárás megszüntetésre kerül akkor is, ha az eljárás folytatása lehetetlen, például a vállalkozásnak való kézbesítési lehetetlenülés miatt.
Kérjük a meghallgatásra megidézett feleket, hogy személyazonosító okmányaikat feltétlenül hozzák magukkal a meghallgatásra. Ha pedig meghatalmazott útján járnak el és korábban nem került csatolásra meghatalmazás, kérjük ezt is bocsássák az eljáró tanács rendelkezésére.
A vállalkozás által küldött válaszirat másolatát – amelyben a fogyasztó kérelmében foglaltakra reagál, illetve saját álláspontját ismerteti – az elnök a kérelmezőnek haladéktalanul megküldi, ha pedig erre már nincs elegendő idő, azt a meghallgatáson adják át a részére.
A békéltető testület közzéteszi annak a vállalkozásnak a nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, aki nem tett az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.
Ha a meghallgatáson bármelyik fél szabályszerű értesítés ellenére nem jelenik meg, vagy nem terjeszti elő bizonyítékait, a tanács lefolytatja az eljárást, és a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.
A meghallgatás zárásaként az eljáró tanács szóban, rövid indokolással ismerteti a meghozott döntést, amelynek írásba foglalt részletes példányát a Budapesti Békéltető Testület a felek részére postai kézbesítés vagy Ügyfélkapu útján is megküld harminc napon belül.
Ezt követően mind a fogyasztónak, mind a vállalkozásnak 15 nap áll rendelkezésére, hogy visszajelezzen a Budapesti Békéltető Testületnek, hogy a határozatban rögzített megállapodás (pl. kifizetés) megtörtént-e.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testülethez (BBT) 2023-ban 4654 ügy érkezett, amelyből 4531 ügyben született döntés – ez közel 10%-os ügyszámnövekedést jelent az előző évhez képest. Országos szinten a magyar békéltető testületekhez érkező fogyasztói panaszok közel felét a Budapesti Békéltető Testület kezelte, több mint 1 milliárd forint ügyértékben. Az érdemi ügyek több mint 75 %-a mindkét fél megelégedésével zárultak.