Férfi ül az íróasztalnál, kezét a fejére szorítva, arckifejezése a hűségidő előtti felmondás miatt fizetendő kötbér okozta stresszt tükrözi.

Előfizetés lemondása hűségidőn belül – mire számíthatsz?

A telefónia életünk elválaszthatatlan részévé vált, okoseszközök, előfizetések, kedvezmények erdejében bolyongunk nap, mint nap. Fontos, hogy tudjuk, mit jelentenek az egyes szerződéses fogalmak. A zsebünk bánja, ha nem vagyunk tisztában a kedvezmények rendszerével, feltételeivel és ezek nem teljesítésének következményeivel. A legtöbbször előforduló – csak látszólag egyszerű – fogalom a hűségidő. A hűségidő fogyasztói-előfizetői vállalása azt jelenti, hogy határozott idejű jogviszony jön létre szolgáltatóval.

Egy vásárló a számítógépe előtt ülve fejét fogja, miközben értesítéseket és üzeneteket kap egy ügyintézéssel kapcsolatban.

Mikor forduljak a Budapesti Békéltető Testülethez és mikor az Online Platform Vitarendező Tanácshoz?

Elromlott a mikrohullámű sütő? Levált a cipő talpa? Irreálisan magas összeg szerepel a villanyszámlán? Nem azt a tengerre néző szállodai szobát kaptuk, amit lefoglaltunk? Esetleg elmaradt a koncert és nem akarják visszatéríteni a jegy vételárát? Vagy egy online platform szolgáltatójával akadt problémánk, például egy számunkra érthetetlen okokból felfüggesztették a Facebook profilunkat és kérésünk ellenére sem akarják azt visszaállítani?

Egy jogi szakértő illusztrációja, aki a szavatosság, garancia és jótállás közötti különbségeket magyarázza egy könyv és jogi dokumentumok mellett

Garancia, jótállás, szavatosság: mi mit jelent?

Nap mint nap az úgynevezett fogyasztói szerződések világában élünk: termékeket vásárolunk, szolgáltatásokra fizetünk elő, közüzemi számlákat kapunk. Amikor problémánk akad például egy hibás cipővel vagy egy folyton elromló mosógéppel, fontos, hogy tudatos fogyasztóként tisztában legyünk azzal, mi illet meg minket, milyen jogaink vannak, miként tehetünk panaszt. 

Jogi szakértő, aki dokumentumokat vizsgál egy termékvisszavételi ügy kapcsán

Termék visszavétele: ismerd meg a vásárlói jogaidat!

Nincs olyan vásárló, aki mindig jól dönt. Előfordulhat, hogy tévesen vásárolunk, vagy hibás terméket veszünk, esetleg elnézzük a méretet, színt, funkciót. Ünnepi alkalomra ajándékozni még nagyobb feladat, ezt minden szülő tudja, aki állt már játékboltban tanácstalanul a polcokon sorakozó sok színes játék előtt. Minden barát átérzi, aki 38-as méretet mert venni barátnőjének a saccolt a 40-es helyett, vállalva a döntés nem mindennapi kockázatát. Előfordulhat az is, hogy valami a próbafülkében jól áll, de az otthoni tükör már nem ilyen kegyes.

Egy laptop ülő férfi, mögötte egy mérleg szimbólum, ami a tudatos és biztonságos online vásárlásra utal.

Feketelista: így kerüld el a megbízhatatlan webáruházakat!

Több, mint harmincezer webáruház működik Magyarországon, majdnem négymillióan vásárolunk online és költünk bizony sokat, ezért is fontos, hogy biztonságban legyünk. Ne fussunk bele csalóba, kapjuk meg a megrendelt terméket, ne fosszák ki a bankszámlánkat, reklamálni is legyen hol és ne fordítóval készült homályos üzeneteket kapjunk egy csak keresztnévvel rendelkező ügyfélszolgálatostól.

Illusztráció egy elutasított dokumentumot tartó, bizonytalan arcú emberről, aki segítséget keres fogyasztói jogvita megoldásához.

Mikor forduljak a Békéltető Testülethez és mikor a Fogyasztóvédelemhez?

Elkopott a pár hetes cipő talpa? Kattog a garanciális mosógép? Az ablakosok eltűntek a félig befejezett munka ellenére az egész munkadíjjal?