Garancia, jótállás, szavatosság: mi mit jelent?
Nap mint nap az úgynevezett fogyasztói szerződések világában élünk: termékeket vásárolunk, szolgáltatásokra fizetünk elő, közüzemi számlákat kapunk. Amikor problémánk akad például egy hibás cipővel vagy egy folyton elromló mosógéppel, fontos, hogy tudatos fogyasztóként tisztában legyünk azzal, mi illet meg minket, milyen jogaink vannak, miként tehetünk panaszt.
Termék visszavétele: ismerd meg a vásárlói jogaidat!
Nincs olyan vásárló, aki mindig jól dönt. Előfordulhat, hogy tévesen vásárolunk, vagy hibás terméket veszünk, esetleg elnézzük a méretet, színt, funkciót. Ünnepi alkalomra ajándékozni még nagyobb feladat, ezt minden szülő tudja, aki állt már játékboltban tanácstalanul a polcokon sorakozó sok színes játék előtt. Minden barát átérzi, aki 38-as méretet mert venni barátnőjének a saccolt a 40-es helyett, vállalva a döntés nem mindennapi kockázatát. Előfordulhat az is, hogy valami a próbafülkében jól áll, de az otthoni tükör már nem ilyen kegyes.
Feketelista: így kerüld el a megbízhatatlan webáruházakat!
Több, mint harmincezer webáruház működik Magyarországon, majdnem négymillióan vásárolunk online és költünk bizony sokat, ezért is fontos, hogy biztonságban legyünk. Ne fussunk bele csalóba, kapjuk meg a megrendelt terméket, ne fosszák ki a bankszámlánkat, reklamálni is legyen hol és ne fordítóval készült homályos üzeneteket kapjunk egy csak keresztnévvel rendelkező ügyfélszolgálatostól.
Mikor forduljak a Békéltető Testülethez és mikor a Fogyasztóvédelemhez?
Elkopott a pár hetes cipő talpa? Kattog a garanciális mosógép? Az ablakosok eltűntek a félig befejezett munka ellenére az egész munkadíjjal? Mindennapi bosszúságaink mögött fogyasztói jogviták rejlenek, hiszen vevőként, megrendelőként fogyasztók vagyunk, akiket a szolgáltatóval, eladóval, vagyis a vállalkozással szemben véd a törvény. Ez meghatározza érvényesíthető igényeinket, jogainkat és hozzá kapcsolódó kötelezettségeinket.