Késik a gép vagy törlik a járatot? Így kérhetünk kártérítést

Kép
Repülőgép felszáll a repülőtérről, mellette poggyászok és az irányítótorony, néhány felhő az égen.

A repülőjáratok késése és törlése nemcsak bosszantó, hanem jelentős időveszteséget és extra költségeket is okozhat az utasoknak. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete alapján azonban az utasok számos esetben jogosultak kártérítésre. Ebben a blogcikkben bemutatjuk, mikor és hogyan igényelhető kompenzáció, valamint arra is rávilágítunk, hogy milyen fogyasztói jogok illetik meg a károsultakat és hova fordulhatnak jogi segítségért, ha a számukra kellemetlenséget okozó légitársaságok nem jártak el a kötelezettségeiknek megfelelően vagy épp jogtalanul elutasították panaszaikat.

Mikor jár kártérítés járatkésés vagy -törlés esetén?

A korábbi években számos olyan eset történt, hogy légiirányítási és kapacitáshiány okokból késések és törlések következtek be, és a gyakorlat sajnos azt mutatta, hogy amikor megtörtént a baj, a légitársaságok többnyire magyarázat, érdemi tájékoztatás és ellátás, elszállásolás nélkül hagyták a kétségbeesett ügyfeleiket. Ennélfogva a pórul járt utazók arról sem kaptak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket abban az esetben, ha repülőgépjáratukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Talán már sokan ismerik a járattörléssel kapcsolatos kártalanítás összegeit, de felidézzük, hogy az utazók a repülőút hosszától függően 250 (1500 vagy kevesebb kilométer), 400 (1500–3500 km között) vagy 600 eurós (3500 km felett) kártalanításra jogosultak. Ehhez persze az is kell, hogy a járattörlést ne rendkívüli körülmény okozza – mint például az időjárás, vulkánkitörés, váratlan repülésbiztonsági hiányok, vagy nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok.

Ha az utas a célállomást jelentős, 3 órát meghaladó késéssel éri el, akkor szintén jogosult a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra. Természetesen a rendkívüli körülményeket itt is ki kell zárni.

Hogyan kérhetünk kártérítést?

Ahhoz, hogy érvényesíthessük a kárigényünket feltétlenül szükségünk van az érvényes repülőjegyre és foglalásra, továbbá az is alapkitétel, hogy a problémás járat uniós tagállamban található repülőtérről induljon vagy az unió egyik tagállamában székhellyel rendelkező légitársaság üzemeltesse. A kártérítési igényt minden esetben közvetlenül a légitársaságnál kell elindítani egy formanyomtatvány kitöltésével, vagy jellemzően a légitársaság honlapján erre rendszeresített felületen. 

A kártérítési igény beadásához feltétlenül csatolni kell az e-jegyet, beszállókártyát, illetve a felmerült költségekről szóló számlákat. 

Kép
Légiutas-kísérő mentőmellényben magyarázatot tart a repülőgépen, háttérben poggyász, oxigénmaszk és egy felszálló repülőgép látható.

Kiegészítő jogok és ellátások késés és törlés esetén

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy már a 2 órát meghaladó késés esetén is – az uniós előírásokra figyelemmel – köteles a légitársaság étkezést és frissítőket, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Járattörlés esetén az utast megilleti a repülőjegy vételárának visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel. 

Átfoglalás esetén a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelben való elhelyezéséről, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferek biztosításáról is.

Nagyon fontos, hogy a fent taglalt incidensek esetén a várakozás idején felmerült költségekről az utazók minden esetben kérjenek számlát, tegyék el a nyugtát, ezzel tudják majd igazolni költségeiket a légitársaság felé, illetve amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként. Tehát ha valaki ilyen esetekben vásárol magának élelmiszert, akkor az erről szóló nyugtát kell eltenni. Ha esetleg a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi- és szállásköltségekről kell számlát kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Lényeges a jelentős indulási késés fogalma is, ilyenkor is ellátási kötelezettség és segítségnyújtási kötelezettség terheli a légitársaságokat. Ha a járat indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését abban az esetben, ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke már megszűnt.

Vitás esetekben: Budapesti Békéltető Testület

Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas felkeresi a légitársaságot a kompenzáció érvényesítése céljából és süket fülekre talál, azaz a jogosnak vélt panaszára elutasító választ kap, – más szóval nem tud megegyezni a vállalkozással –, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.

Az ingyenes, gyors, szakszerű, bíróságon kívüli alternatív vitarendezési fórum országszerte elérhető, ügyintézés jelenleg 27 városban működik. A kérelmek a fogyasztó preferenciájának megfelelően számos módon beadhatók, a Budapesti Békéltető Testülethez például személyesen, postán, e-mail útján, weboldalon vagy e-Papír felületen keresztül, továbbá ügyfélkapu segítségével. 

Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek. Amennyiben ily módon nem sikerül megegyeznie a két félnek, szintén a fogyasztó kérésének megfelelően személyes vagy online meghallgatást tűznek ki, ahol a vállalkozásnak kötelessége megjelenni.

 

Budapesti Békéltető Testület
1016 Budapest, Krisztina krt., 99.
levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
tel.: +36-1-488-2131
e-mail-cím: bekelteto.testulet [at] bkik.hu (bekelteto[dot]testulet[at]bkik[dot]hu)
www.bekeltet.bkik.hu
www.facebook.com/bekeltetotestulet.budapesti.3