Black Friday tipp: így működik a 14 napos elállás joga

Kép
Egy hölgy felpróbál egy elegáns kardigánt egy ruhaüzletben Black Friday akció idején.

Black Fridayból lassan Black November lesz, az elmúlt években tanúi lettünk, hogy a kereskedői vásárlásösztönzés egyre hosszabb időszakok felett „uralkodik”. Nemcsak a karácsonyi ajándékot veszik meg előre ilyenkor a fogyasztók, hanem sokszor tudatosan készülnek a műszaki cikkeket, nagyobb értékű ruházatot, informatikai termékeket érintő „nagybevásárlásra”. Persze az is sokszor előfordul, hogy beleszédülünk a különösen előnyösnek látszó vásárlások bűvkörébe és csak bankszámlánk szomorú megcsappanása figyelmeztet arra, hogy az impulzusvásárlás veszélyeket rejt. Viccek alanyai voltak régen a „boltkórosok”, akik életvitelszerűen vásároltak, de ma már létező jelenség az is, hogy online webáruházak oldalain töltenek hosszú órákat a fogyasztók és olyan termékeket is megvásárolnak, amelyekre semmi szükségük nincs.  

5 okos tipp, hogy ne költs többet a kelleténél!

Az online impulzusvásárlás ellen több szinten lehet védekezni – pszichológiai, gyakorlati és technikai módszerekkel is.  

1. Növeljük a tudatosságot!

Vezessük be a listaírást: vásárlás előtt mindig írjunk listát és ragaszkodjunk hozzá. Tartsuk be a „szünetszabály”-t, ha valamit megvennénk, várjunk vele hosszabb időszakot – akár 24 órát is – ezalatt sokszor elmúlik a vágy. Tegyük fel magunknak ilyenkor a kérdést: „Tényleg szükségem van rá, vagy csak megkívántam?”

2. Környezeti tényezők korlátozása

Iratkozzunk le a felesleges hírlevelekről, a reklámok, akciós e-mailek erősen növelik az impulzusvásárlás veszélyét. Használjunk reklámblokkolót, a böngészőbe telepített adblockerrel kevesebb vásárlásra ösztönző hirdetést látunk. Azonnali vásárlás helyett mentsük el a terméket egy külön listára, kis idő után olvasva a listát gyakran rádöbbenünk, hogy nincs is szükségünk a negyedik tukánmintás zuhanyfüggönyre, még kedvező áron sem.

3. Pénzügyi eszközök

Használjunk limitált kártyát, egy olyan külön virtuális bankkártyát, amelyen mindig csak annyi összeg van, amennyit ténylegesen el szeretnénk költeni. Beállíthatunk költségvetési keretet is, erre már majd mindegyik banki applikáció képes. Gyakran hasznos a „kosárban hagyás”, sok webshop küld majd kuponkódot, ha nem fejeztük be a rendelést, ez is időt ad nekünk gondolkodni.

4. Technikai megoldások alkalmazása

Hasznos dolog az időkorlát beállítása, telefonon, számítógépen rögzíthető, hogy bizonyos webshopokat csak meghatározott ideig lehessen nézni. Már elérhetőek a biztonságos „Price tracker” (árkövető) appok: mutatják, hogy az akció tényleg akció-e, vagy csak marketingfogás, ez is segítségünkre lehet a józan döntésben. Szintén az „új idők” terméke az „Impulse blocker” bővítmény, létezik már olyan böngésző kiegészítő, ami szándékosan késlelteti, vagy megnehezíti a vásárlás gomb megnyomását.

5. Személyes stratégiák alkalmazása

Ha tudatosodik bennünk, hogy hajlamosak vagyunk az impulzusvásárlásra, vonjuk be a családtagunkat, barátunkat, beszéljünk velük a döntés előtt. Szabályozzuk az önjutalmazást, ne online vásárlással „díjazzuk” magunkat, hanem más élménnyel (pl. séta, mozi).

A Black Friday-időszak forgalma nagyobb részt az online vásárlásból származik. Ilyenkor is megillet minket a 14 napos indokolás nélküli, jogszabályban biztosított ún. elállási jog. Fontos, hogy nem kell minőségi hibásnak lenni a vásárolt árunak. Még csak indokolnunk sem kell, hogy miért kívánjuk visszaállítani a szerződéskötés előtti állapotot. Az átvételtől számított tizennégy napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát, indokolás nélküli elállási joggal élhet, amikor is főszabály szerint saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a vállalkozás pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget. 

Fontos szabály, hogy ha a megvásárolt árut jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladóan használjuk, akkor ezért az értékcsökkenésért felelünk, tehát nem fogjuk visszakapni a teljes vételárat, csak annak egy részét. Például egy cipőt otthon kipróbálhatunk, de az utcára nem mehetünk benne. Egy kávéfőző esetén sem főzhetünk le két adag kávét bármennyire is kecsegtető. Továbbá a fűnyíróval sem nyírhatunk füvet. A kipróbálás mértékénél tartsuk azt szem előtt, hogy olyan mértékű próba vagy használat, amely egy boltban sem állnak rendelkezésünkre, otthon sem megengedett. 

Az indokolás nélküli elállás joga nem keverendő össze a szavatosság és jótállás intézményével. A termék vállalkozás által elismert hibája esetén, a hibás teljesítés következményeként szavatossági jogait érvényesítheti a fogyasztó.

Hibás teljesítés esetén négyféle kellékszavatossági igény érvényesíthető a kötelezettel (eladóval) szemben. Erről korábbi cikkünkben már részletesen szóltunk: https://bekeltet.bkik.hu/blog/garancia-jotallas-szavatossag-mi-mit-jelent 

Kép
A vásárló Black Friday idején egy online ruházati üzletben nézegeti a női ruhákat.

1. Mi a 14 napos elállási jog?

Az elállás azt jelenti, hogy a fogyasztó egyoldalú, kifejezett nyilatkozatával jogosult megszüntetni a szerződést. A fogyasztók esetében az indokolás nélküli elállására vonatkozó részletes szabályokat a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet tartalmazza. 

A rendelet felsorolja, mikor nem élhetünk ezzel az elállási joggal, csak néhány eset a sokból:

  • ha zenét, filmet vagy számítógépes programot rendeltünk meg és kiszállítás után a zárt csomagolást már felbontottuk;
  • ha olyan zárt csomagolású terméket vásároltunk, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi, vagy higiéniai okból nem küldhető vissza (például: elektromos fogkefe, fehérnemű stb.);
  • a romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző élelmiszerek is esetében;
  • a nem előre gyártott, hanem egyedi paraméterek alapján létrehozott termékek esetében, melyet egyértelműen ránk szabtak, vagy a mi kérésünkre állítottak elő.

Fontos, hogy a 14 napos indoklás nélküli elállási joggal csak a természetes személy fogyasztó élhet, aki szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül jár el. 

A termék átvételétől vagy a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésének napjától számított 14 naptári napon belül élhetünk elállási jogunkkal. A rendelet szerinti általános szabályok alapján a 14 napos határidőbe a termék átvételének, illetve szolgáltatás esetén a szerződéskötés napja nem számít bele. Fontos tudni, hogy a 14 napos határidő alatt bármikor elállhatunk a szerződéstől.

Van mód arra is, hogy meghosszabbodjon az elállási jog gyakorlására nyitva álló határidő, mégpedig akkor, ha a vállalkozás nem tesz eleget az elállási joggal kapcsolatos előzetes tájékoztatási kötelezettségének, azaz nem tájékoztatja a fogyasztót az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről, valamint az elállási nyilatkozatminta használatának lehetőségéről, akkor az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik. Amennyiben a vállalkozás a 14 napos elállási határidő lejártát követő 12 hónapon belül megadja a fogyasztónak az említett tájékoztatást, akkor az elállási határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le.

termék visszaküldése is a mi feladatunk és költségünk, azt haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell küldenünk. A fogyasztó elállásával összefüggésben kizárólag a termék eladó részére történő visszaküldésének költségeit köteles viselni (kivéve, ha az eladó vállalta e költség viselését), ezért a terméket nem adhatjuk fel utánvétellel.

2. Kipróbálás vagy túlhasználat? Melyik mit jelent?  

Jogunk van kipróbálni az online vásárolt terméket, akár „akciós”, akár „normál” időszakban vásároltunk, hiszen nem fizikai boltban vettük, ahol lehetőségünk, időnk van a próbára, a terméktulajdonságok részletes megismerésére, az online vételnél kizárólag a vállalkozás által megadott információkra hagyatkozhatunk. Értelemszerűen e próbához ki kell bontani a csomagolást. A csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez, azonban a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértékű kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk az eladó felé, és azt meg kell térítenünk részére, kivéve, ha az eladó az erre vonatkozó kötelezettségünkről elmulasztott tájékoztatni minket.

3. Konkrét példák a cipőtől a fűnyíróig 

Nézzünk példákat a jogszabályszerű mértékű kipróbálásra: például cipőt csak szobában, tiszta felszínen (papíron, szőnyegen), elszíneződést, fizikai sérülést (kopást, karcolást, bomlást) nem okozva szabad kipróbálni, ruházatnál ügyelni kell a szálkihúzódás, foltosodás, kellemetlen szagok elkerülésére. Nem helyes eljárás tehát, ha a futócipővel egy fél szigetkört teljesítünk, mert „ezalatt derül csak ki, hogy jó-e.”

Elektronikai cikkeknél az áram alá helyezés, bekapcsolás, terméktulajdonságok-alapfunkciók ellenőrzése helyén való, huzamosabb használat már nem: például egy fénymásolóval nem lehet 500 oldalt lefénymásolni. A háztartási gépek, kerti gépek rövid próbaüzeme is szabályszerű (gyakorlatilag az áram alá helyezés), azonban egy sövénynyíróval egy egész kertet lenyírni már túlhasználat és értékcsökkenéshez vezet.

Kozmetikumok, higiéniai termékek esetén a bontatlan termék küldhető vissza, nyilvánvalóan higiéniai okokból kizárt a bontott-használt termék visszavétele. Gyakori, hogy a vállalkozások általános szerződési feltételeikben részletesen meghatározzák, mi minősül „higiéniai terméknek”, a jogszabály felsorolást erről nem ad.

4. Hogyan élhetsz a 14 napos elállással? Itt találod a pontos lépéseket és a vállalkozás kötelességeit!

Szó volt már az elállási szándék minta alkalmazásával, vagy más egyértelmű módon való bejelentéséről és a visszaküldés költségéről, azonban a vállalkozás kötelezettségei is fontosak: haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül a fogyasztó által megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is (mint például a kiszállítás díja), vissza kell térítenie. Fontos azt is megjegyezni, hogy a vállalkozás a termék árát és az ehhez kapcsolódó költségeket mindaddig visszatarthatja, amíg a termék hozzá vissza nem érkezik. Amennyiben a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő, drágább kiszállítási módot (pl: expressz szállítás) választ, a vállalkozás nem köteles az ebből eredő többletköltséget megfizetni.

A fogyasztókat védi az a szabály, hogy a vállalkozás a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon (pl. bónért bónt, pénzért pénzt adva) köteles visszafizetni az összeget, kivéve, ha a fogyasztó kifejezetten beleegyezett abba, hogy a visszatérítéshez a vállalkozás más fizetési módot alkalmazzon. A fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.

5. Akciósan vásároltál Black Friday idején? Ne feledd, a 14 napos elállás joga akkor is megillet!

Ha nyugodtan dőlünk hátra Black Friday után, megvettük a kívánt terméket megelégedésünkre okot adó áron, de mégis élni szeretnénk indokolás nélküli elállási jogunkkal ne feledjük: az akciós, kedvezményes időben is megillet minket, a vállalkozás nem tagadhatja meg azt pusztán doboz/csomagolás kibontásának okán.

Gyakori a vita a használat miatt alkalmazott értékcsökkenés mértéke miatt, a jogszabály erre konkrét mértéket nem ad meg, ha a felek nem állapodnak meg panaszkezelés, vagy békéltető testületi eljárás során, később ez szakértői kérdés lehet, akár egy perben.

Fontos, ha minőségi kifogásunk van, hibás a teljesítés, akkor nem az indokolás nélküli elállási jog érvényesítendő, hanem szavatossági, vagy jótállási igényünket érvényesíthetjük.

6. Gyakorlati tippek fogyasztóknak

  • Mindig írásban jelezzük az elállást, a vállalkozás hivatalos elérhetőségeit használva, nyilatkozatminta, vagy egyértelmű elállási nyilatkozat útján!
  • Készítsünk képet a termékről!
  • Ne használjuk túl a terméket a kipróbálás során!
  • Őrizzük meg a csomagolást és dokumentumokat (nyugta, használati utasítás, jótállási jegy)!
  • Ha lehetséges, ne hagyjuk az utolsó napra a visszaküldést!
  • A visszaküldést mindig bizonyítható módon tegyük meg, őrizzük meg az erről szóló tértivevényt!