
A telefónia életünk elválaszthatatlan részévé vált, okoseszközök, előfizetések, kedvezmények erdejében bolyongunk nap, mint nap. Fontos, hogy tudjuk, mit jelentenek az egyes szerződéses fogalmak. A zsebünk bánja, ha nem vagyunk tisztában a kedvezmények rendszerével, feltételeivel és ezek nem teljesítésének következményeivel. A legtöbbször előforduló – csak látszólag egyszerű – fogalom a hűségidő. A hűségidő fogyasztói-előfizetői vállalása azt jelenti, hogy határozott idejű jogviszony jön létre szolgáltatóval. A határozatlan idejű szerződést az előfizető bármikor felmondhatja azonnali hatállyal, kötbér nélkül.
A határozott idejű szerződést csak akkor mondhatja fel kötbér nélkül, ha azt a szolgáltató az előfizető számára hátrányosan módosítja (pl. díjemelés, szolgáltatás tartalmának változtatása). Ha tehát a meghatározott időszak vége előtt szeretnénk felmondani a szerződésünket, akkor főszabály szerint kötbért kell fizetnünk. A hírközlési törvény legfeljebb 12 hónapos hűségidőt engedélyez készülék nélküli előfizetések esetén, ha pedig készüléket is vásárolunk, 24 hónap a maximum. Mivel a távközlési szolgáltatóknak is jó, ha hosszabb távon is számolhatnak velünk, ezért jutalmaznak minket: a hűségidő nélküli előfizetésekhez képest kedvezménnyel kínálják csomagjaikat. Sőt, készüléket kedvezményesen, illetve kamatmentes részletre adják, egyes konstrukciókban „ingyen.”
Tarifahűség és szolgáltatáshűség – mi a különbség?
Az előfizetői hűségvállalás lehet tarifa- vagy szolgáltatáshűség. Tarifahűség esetén kedvezményes áron kapjuk meg a készüléket, vagy némelyik csomag esetén havidíj-kedvezményhez jutunk a hűségidő alatt. Ennek az a feltétele, hogy a szerződésben meghatározott időtartam alatt alacsonyabb kategóriájú tarifára nem szabad váltani, nem lehet áttérni kártyás tarifára, valamint előfizetőnek kell maradni.
Szolgáltatáshűség esetén szintén kedvezményes áron vesszük meg a készüléket, illetőleg havidíj- vagy forgalmi díj-kedvezményt kapunk az adott szolgáltatás árából a hűségidő alatt. Ennek az a feltétele, hogy a határozott időtartam alatt a szolgáltatást a szerződés szerint megtartjuk és előfizetők maradunk.
Hogyan lehet lemondani az előfizetést hűségidőn belül?
Fontos tudni, hogy kötbért kell fizetnünk, ha a hűségidőszak lejárta előtt szeretnénk felmondani előfizetésünket. Nem célszerű ezért olyan időintervallumot vállalni, amit biztos nem fogunk kitölteni. Ha olyan helyre költözünk, ahol nem elérhető a távközlési szolgáltató szolgáltatása, akkor nem terhel minket kötbér, sőt akkor sem, ha a bejelentett műszaki hibát nem tudja kijavítani a vállalkozás. Ha eltelik 15 nap, kötbér nélkül mondhatjuk fel a szerződést.
A hűségidő lejárta előtti felmondás esetén a kötbér összege sem mindegy. Fontos tudni, hogy a fizetendő kötbér mértéke az előfizető által igénybe vett kedvezménnyel egyezik meg.
Milyen kedvezmények fordulnak elő leggyakrabban? Például a készülék listaárhoz képesti kedvezményes ára, a választott tarifacsomaggal, vagy opciókkal nyújtott egyedi havi előfizetési díjnak a határozatlan idejű szerződés havi díjához képest számított kedvezményének mértéke.
Ha a fentiek ellenére mégis úgy döntünk, hogy hűségidő alatt felmondjuk a szerződést, akkor ezt a szándékunkat jelezni kell a távközlési szolgáltatónak, amely ez után kiszámlázza a kötbér összegét, valamint részszámlát küld a felmondás napjáig fennálló díjtartozásunkról. A szerződésünk általában a felmondás dátumával megszűnik. Ezt követően a számlán szereplő dátumig be kell fizetni a felmondással keletkezett számlákat. Fontos, hogy ha a hűségidő alatt például nem fizetjük a számlákat, tehát szerződésszegést követünk el, akkor is terhel minket a kötbér.

Automatikusan meghosszabbodik-e a hűségidő? Mi történik a hűségidő lejárta után?
A hűségidő célja, hogy a távközlési szolgáltató megtartson minket előfizetőként, ezért lejártakor gyakran újabb kedvezményes ajánlattal keresnek meg minket egy újabb hűségidős szerződésért cserébe. Ezt érdemes megfontolni, összevetni az elérhető díjcsomagokat, sőt „hűségcsomagokat”, mert a szolgáltatók egyre több kombinációt állítanak össze, melyben szerepet kap például a vállalt költési szint is. Ha nem hosszabbítunk, akkor megemelkedhet az előfizetési díjunk, hiszen átkerülünk a hűségidő nélküli előfizetők közé.
Hűségidő lejárta előtt 3 hónappal - mire figyeljek?
Több szolgáltató módot ad rá, hogy hűségidő lejárta előtt 3 hónappal újabb kedvezményes készüléket vásároljunk. Nem egyszerű dönteni az ajánlatokról, ma már a „bárkinek” elérhető kombinációs csomagok mellett akár egyedi promóciós ajánlatot is kaphatunk. Persze olyan szolgáltatói konstrukció is elérhető már, hogy 6 hó után is vásárolhatunk kedvezményes új készüléket úgy, hogy hűségcsoportunkra ismét 2 éves hűséget vállalunk, legalább annyi és olyan bevont előfizetésre, mint az eredeti hűségszerződésben szerepelt.
Hűségidőn belüli viták rendezése
Ha a fogyasztók a távközlési szolgáltatóval vitás helyzetbe kerülnek akár a hűségidővel kapcsolatban és eredménytelen az egyeztetésük, mód van a fogyasztói jogviták gyors, ingyenes, szakszerű rendezésére is a békéltető testületeknél. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) egy alternatív vitarendezési fórum, amely segíti a fogyasztók és a vállalkozások (cégek, kereskedők, szolgáltatók) közti jogviták bíróságon kívüli rendezését – fő célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között, így a köztük lévő jogvita mindkét fél megelégedésével záruljon. Írásbeli előkészítés után meghallgatásra kerül sor, amelyen online és személyesen is részt vehetnek a felek. A meghallgatás menetéről és a lehetséges végkimenetekről itt található részletes információ.
Számos módon és nagyon egyszerűen lehet panaszt tenni. Példánkat folytatva a fővárosban a következőképp fordulhatunk panasszal a testülethez.
- postai úton: 1253 Budapest, Pf. 10.,
- e-mailben: bekelteto.testulet@bkik.hu,
- weboldalukon keresztül,
- vagy ezen a weboldalon keresztül,
- Ügyfélkapu segítségével,
- továbbá e-Papír felületen keresztül, név (címzett): Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület