
Jogok, lehetőségek és panaszkezelés
Áramszünet: apró bosszúság, vagy jelentős káresemény? Fel tudunk rá készülni azon túl, hogy a fiókban mindig van gyufa, gyertya és elemlámpa? Nem élünk már nagyanyáink korában, bizony most már szükségünk van túlfeszültség-védelemre, az érzékeny, nagyértékű műszaki eszközök (pld. kazánvezérlő, szerver) szakszerű védelmére, mentésére, power bankokra, szünetmentes tápegységekre. Ma már egyes modern fagyasztók akusztikus jelzést adnak, ha – 10 Celsius fok fölé nő a hőmérséklet, de az olcsóbb hűtők esetén is biztosak lehetünk abban, hogy 3-4 órán keresztül a hűtőben, 10 órán keresztül a fagyasztóban nem mennek tönkre az ételek. Rendelkeznünk kell adatokkal is a szolgáltatóval való kapcsolatfelvételhez, már mindenki ismeri a fogalmakat: fogyasztási hely azonosító, mérő gyári száma, szerződésszám, ügyfélazonosító. A fogyasztók akkor vannak biztonságban, ha kármegelőzés összes általuk megtehető és ésszerű módjára felkészülnek, tájékozódnak az előre jelzett leállásokról, a tervezett szüneteltetésekről, a garantált minőségi előírásokról, reagálási időkről és jogkövetkezményekről. Fontos ismerni a kötbér- és kompenzációs rendelkezéseket, a panaszbejelentés módját, a kötbért meghaladó kár érvényesítésének lehetőségeit. A tervezett áramszünetek elengedhetetlenek az elektromos hálózat megfelelő működtetéséhez, a bajok inkább a váratlanokkal vannak.
Mikor számít jogosnak a panasz áramszünet miatt?
Mindenekelőtt azt a legfontosabb tudni, hogy tervezett áramszünetről van-e szó, ez esetben a szolgáltató mentesül a kártérítési kötelezettség alól. A tervezett áramszünet alatt végzik el a szolgáltató munkatársai a villamos hálózat karbantartását, illetve kiépítési feladatokat. Az ilyen alkalmakat előre, 15 nappal korábban jelzi a szolgáltató írásban, - postai úton, szórólapon - hogy a fogyasztók időben felkészülhessenek rá. Kérhetünk e-mailt is a tervezett áramszünetről, sőt a szolgáltatók részletes áramszünet-térképet is közzétesznek honlapjukon.
Minden fogyasztót terhel ésszerű kármegelőzési kötelezettség is, erre jó példa, hogy ki kell húznunk az elektromos eszközöket a konnektorból, nem nyitogathatjuk a fagyasztót, nem kontárkodunk az elektromos hálózatban.
Nem tervezett áramszünet bekövetkezhet a szolgáltató hibájából, neki felróható okból, de lehet szolgáltatáskimaradás időjárás, természeti katasztrófa miatt, sőt akár szándékos rongálás okán, bűncselekmény elkövetése miatt.
Hogyan értesülhetünk az áramszünetről? Hol ellenőrizhető hivatalosan?
Az egyes szolgáltatói honlapon rendkívül részletes térképek találhatóak, legördülősávból választhatjuk ki a települést, dátum kezdetét és végét, a találatok utca-házszám pontosságra és időintervallumra is adnak adatokat.
A szolgáltatók felhívják a figyelmünket arra is, hogy milyen esetben hívjuk feltétlenül az áramszünet hibabejelentő vonalat. A felsorolás szerint:
- ha égett szag van a mérőnél, ég, füstöl, szikrázik a kismegszakító.
- ráznak a villamos berendezések, a vezetékes víz vagy a csaptelepek.
- leszakadt a vezeték.
- az áramszolgáltatói berendezés (pl. transzformátor, elosztószekrény) ég/szikrázik/füstöl.
A szolgáltatói honlapokon elérhető az is, hogyan ellenőrizhetjük, hogy a mi felhasználói berendezésünkben van-e a hiba, mi a teendő, ha új készülék vásárlása vagy üzembe helyezése után jelentkezik a probléma.

Kártérítés áramszünet idején: így kérheted!
Az elosztói „garantált szolgáltatás” miatti kötbér a kárunk megtérítésének egyik „szabályzati” módja, ilyenkor arról van szó, hogy a hálózati elosztó nem teljesít határidőre. Például több fogyasztót érintő kimaradást bejelentéstől számítva egyszeres hiba esetén 12 órán belül, többszörös hiba esetén 18 órán belül kell megszüntetni; 24 óra után kétszeres, 36 óra után háromszoros kötbér jár. A kötbér nem zárja ki a külön kártérítési igényt. Rendkívüli időjárásnál a kötbérszabályok eltérhetnek.
Ha az áramszünet, feszültségingadozás az elosztó érdekkörében felmerült okból kárt okoz (pl. túlfeszültség miatt tönkremenő műszaki cikk, élelmiszer-kár), kérhető kártérítés az elosztótól. Ilyenkor azonban bizonyítani kell a kárt, az ok-okozati összefüggést és az összegszerűséget (szervizjegyzőkönyvvel, számlákkal, fotókkal, videofelvétellel stb.)
Gyűjtsük össze, ha lehetséges a szervizjegyzőkönyvet, vagy nyilatkozatot, mely a hibaokot kifejezetten tartalmazza (pl. túlfeszültség okozta kár), a készülék javítási számláját, ha javíthatatlan, a régi beszerzés bizonylatát és a pótlás számláját. Őrizzük meg a meghibásodott eszközt a kárügy lezárásáig.
Élelmiszer-kár esetén készítsünk fotót a tartalomról, lehetőség szerint tételes listát is, és ha megvan még, a beszerzési blokkjait, nyugtáit tegyük el. Célszerű egy hűtőhőmérő-fotót is készíteni. (A legtöbb lakásbiztosítás külön fedezi az élelmiszer-károkat.)
A kárigényt az elosztónál kell benyújtani. A legjobb, ha pontosan felírjuk az áramszünet kezdetét–végét, érintett címeket, ingatlanokat, tanúk adatait. Készítsünk képernyőmentést az elosztó áramszünet/üzemzavar oldaláról. Ezek később igazolásként segítenek. Az elosztónál tett bejelentés után mentsük el a visszaigazolást és bejelentés-azonosítót.
Fontos tudni, hogy a szolgáltatók a kárbejelentésre többféle nyomtatványt is alkalmaznak, ezek honlapjukról letölthetőek, kinyomtathatóak, illetve letölthetőek.
Mi a teendő, ha a szolgáltató nem válaszol vagy elutasítja a panaszt?
Ha nem sikerül a szolgáltatóval közös nevezőre jutni, vagy elutasító választ kapunk, esetleg válasz nélkül maradunk, vitás ügy rendezése céljából keressük fel a Budapesti Békéltető Testületet!
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje az egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok ingyenes, egyszerű, gyors, hatékony érvényesítése érdekében.
Az eljárás elindításának egyik előfeltétele, hogy először közvetlenül a vállalkozással kíséreljük meg rendezni a vitát, lehetőség szerint írásban. Csak ennek sikertelensége esetén fordulhatunk a békéltető testülethez.
A Testület az alábbi döntéseket hozhatja: https://bekeltet.bkik.hu/blog/mikor-forduljak-bekelteto-testulethez-es-mikor-fogyasztovedelemhez
Nézd meg a Budapesti Békéltető Testület eljárási folyamatát bemutató videónkat: https://www.youtube.com/watch?v=89FZ7yNQOqI
Összefoglalás: Van lehetőség jogi segítségre áramszünet esetén is!
Minden fogyasztó érdeke a kiszolgáltatottság és az információs deficit csökkentése, ezért már jó előre, szerezzük be és rögzítsük gyorsan elérhetően a szolgáltatói elérhetőségeket, saját fogyasztási azonosítóinkat, készüljünk a szolgáltatói, esetleg biztosítói ügyintézésre. Ijedelem, kár esetén jól jön ez, akkor kevésbé tudunk koncentrálni.
A Budapesti Békéltető Testület számos olyan ügyben hozott döntést, amelyek során az áramszünet esetén keletkezett károk megítélése volt az eljárás fő kérdése. Az egyik ilyen ügyben a fogyasztó szerint a szolgáltatónak felróható okból, túlfeszültség miatt hibásodott meg a kombinált tűzhelye, a szolgáltató ezt vitatta, álláspontja szerint a fogyasztó nem megfelelően bizonyította, hogy a vállalkozás jogellenes magatartásával neki kárt okozott. A káresemény megtörténtét és körülményeit fogyasztó azonban a testület szerint az általa csatolt iratokkal hitelt érdemlően igazolta, mert csatolta a bevizsgálás költségéről kiállított számlát , a tűzhely „elektronika cseréjének” költségéről kiállított számlát, javítási munkalapot, amely tanúsította, hogy a készülék vezérlő áramkörének meghibásodását a hálózati áramkimaradás visszakapcsolása következményeként fellépő nagy áramimpulzus okozta. A BBT úgy döntött, hogy a vállalkozás a fogyasztó részére a tűzhely javítási költségét, azaz 29.210,- Ft-ot fizessen meg.
A Budapesti Békéltető Testülethez a panasz megtétele rendkívül egyszerű és sokféleképpen lehetséges. Az eljárás megindításához mindössze ki kell töltenie a kérelem-formanyomtatványt, és csatolnia a szükséges mellékleteket.
A kérelmet az alábbi módokon nyújthatja be:
- Személyesen (a testület székhelyén).
- Postai úton: 1253 Budapest, Pf. 10.
- E-mailben: bekelteto.testulet [at] bkik.hu
- Online űrlapon keresztül a https://uj.bekeltetes.hu/publikus/online-ugy-inditas weboldalon.
- e-Papír felületen keresztül (címzett: Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület).
- Ügyfélkapu segítségével.
Ha a szolgáltatóval nem sikerül közös nevezőre jutni, ne adja fel! Keressen minket bizalommal a Budapesti Békéltető Testületnél. Ingyenes és hatékony eljárásunk segít a probléma megoldásában.