Biztosító és banki panasz: kihez forduljunk segítségért?

Kép
Internetes csalás áldozatává vált egy nő, aki bankkártyás átverés miatt felkeresi a Budapesti Békéltető Testületet.

Jelen blogcikk célja, hogy rendhagyó módon, néhány fiktív eseten keresztül bemutassa, milyen fogyasztói panaszok során lehet a Pénzügyi Békéltető Testülethez, és mely sérelmek kapcsán a Budapesti Békéltető Testülethez fordulni azokban az esetekben, amikor a fogyasztónak a vállalkozással, szolgáltatóval nem sikerül saját hatáskörben rendeznie a felmerülő vitát.

Amennyiben a civilizáció fokát az egy főre jutó jogviszonyok és szerződések számával mérnénk, úgy bátran kimondhatjuk, jelen korunk a civilizáció legmagasabb fokára került. Korunkban az embereket szerződések és jogviszonyok kifinomult hálója veszi körül. Életünk szinte minden pillanatában termékeket, szolgáltatásokat vásárolunk még úgyis, hogy ennek nem vagyunk tudatában. Ha reggel felkelünk és felkapcsoljuk a villanyt, megnyitjuk a vízcsapot, feltesszük a gázra a kávéfőzőt közszolgáltatásokat veszünk igénybe. A reggeli készülődés után bezárva az ingatlanhitelre vásárolt lakást munkába indulva, felszállva a tömegközlekedés egyik járművére rögtön szerződést kötöttünk a tömegközlekedési céggel és tudtunkon kívül biztosítási jogviszony alanya lettünk mint biztosított. A fenti példákat lehetne még folytatni, de talán ennyi is jól mutatja azt a láthatatlan hálót, amibe belegabalyodtunk, és ez a háló csak akkor válik láthatóvá, ha a megszokásból elvárt folyamatokban hirtelen változás áll be. Bizonyos rendellenességek esetén megvonjuk vállunkat. „Majd csak lesz áram.” „Egyszer csak megérkezik a vonat.” Bizonyos esetekben azonban nem tudjuk túltenni magunkat a kialakult helyzeten. A rommá tört autó miatti ügyintézés, a nagy összegű fizetési felszólítás, jöjjön az a közszolgáltatótól vagy a bankunktól, esetleg már egy behajtó cégtől vagy a lakásban történt csőtörés helyreállítása kibillent a megszokott egyensúlyi helyzetünkből. Ez az a pillanat, amikor az átlagember a cifra káromkodás után az esetek többségében tanácstalanul leül a konyhaasztalhoz és a legjobb barátjához a Google-hoz fordul. Itt kezdődik a mi történetünk. 

A fenti felsorolásból jól látható, hogy vannak olyan jogviszonyok, amikor az állampolgár egy bankkal vagy biztosítóval áll szerződésben. Amikor ezen szerződésekből eredő vitás helyzet alakul ki, akkor a Pénzügyi Békéltető Testület tud a fogyasztónak segítségére lenni a helyzet rendezésében. 

Pénzügyi panaszok: a Pénzügyi Békéltető Testület szerepe

Biztosító elleni panasz - Gábor példája

K. Gábor (40), alkalmazott munkába menet során gépjárműjével ütközött. Rutinból haladt a kétsávos út külső sávjában, amikor a belső sávból egy nagyértékű gépjármű hirtelen elévágott, Gábor fékezett, de nem tudta elkerülni az ütközést, azonnal meghallotta a reccsenést. Nem ismerte el a felelősségét, azonban a kárrendezési eljárás során az ütközésben részes gépjármű felelősségbiztosítója azt állapította meg, hogy Gábor nem tartotta be a követési távolságot és a baleset ennek köszönhetően alakult ki. Gábor felelősségbiztosítója osztotta a másik biztosító álláspontját és jelentős összeget fizetett ki a károsultnak. Gábor mindkét döntést sérelmesnek tartotta. Igazságtalannak érezte, hogy őt tartják a felelősnek a másik fél meggondolatlan manővere miatt és emiatt a következő évben jelentősen meg fog emelkedni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának a díja. Írásbeli panaszt nyújtott be mind a két biztosítónak, akik udvarias hangnem utasították el. Gábor a baleset után azonban biztosra szeretett volna menni. Mivel casco biztosítással is rendelkezett, ezért a káreseményt bejelentette, megbízva egy szervízt a gépjárművének javításával. A biztosítója a keletkezett kárt csak részben akarta megtéríteni, jóllehet a műhely az elvégzett munkákról részletes számlát adott. Gábor ezzel a döntéssel sem értett egyet, ismét panaszt írt, amit nem nagy meglepetésére a biztosító elutasított. Gábor azzal vigasztalta magát, hogy a kocsija legalább megjavult. A motorháztetőt és a hűtőrácsot is szépen rendbe hozta az autószerelő. Már néhány napja használta a kocsiját, amikor az ablakmosó folyadék elfogyott. Begurult az első benzinkútra, vett egy flakonnal. A parkolóban ki akarta nyitni a motorháztetőt. Elsőre nem sikerült, másodszorra is csak jelentősebb erővel. Ekkor szembesült azzal a ténnyel, hogy a műhely nem éppen profi munkát végzett. Felhívta a szervízt, akik udvariasan közölték, nem az ő hibájuk. Gábor néhány emailt is írt nekik, amire nem válaszoltak. Ekkor már soknak érezte a vele történteket és megoldást keresett. Egy másik ember rossz mozdulata miatt négy szervezettel is vitába keveredett és mindegyik elutasította. Gondolta felkeres egy ilyen ügyekre szakosodott ügyvédet, de rövid tanakodás után felismerte, eddig is rengeteg pénzébe és idejébe került a baleset. A Google segített, megtudta, hogy a biztosítók pénzügyi szolgáltatóknak minősülnek, így velük szemben a Pénzügyi Békéltető Testületnél, a szerviz ellen pedig a kereskedelmi és iparkamarák által működtetett Békéltető Testületeknél kezdeményezhet ingyenes és gyors eljárást. Felkereste a testületek honlapját, és még aznap este online beadta a kérelmeit. A biztosítókkal szembeni panasz esetében a Pénzügyi Békéltető Testülethez, a kókler autószerelővel fennálló vitája miatt a kereskedelmi és iparkamarák által működtetett Békéltető Testülethez

Banki panasz - Mária példája

L. Mária (81) nyugdíjast egyik nap otthonában felkereste egyik távoli kedves ismerőse. Kérdésre bevallotta, hogy a derekfájása miatt nehezen alszik. A kedves ismerősénél véletlenül éppen voltak különböző színes prospektusok a legújabb csodamatracról, amelyeknek használata a külföldi orvosok szerint a legjobb megoldás az olyan típusú derékfájásokra, mint amiben Mária szenved. Mária mindig óvatos volt az életében, de kedves ismerőse bizalmat ébresztett benne és az igazságot megvallva már nagyon unta a reggeli szenvedést, az ágyból való kikelést. A kedves ismerős csak mondta, mondta, mondta, míg Mária azt válaszolta rendben, kipróbálna egy ilyen matracot. A kedves ismerős táskájában nem csak prospektusok voltak, hanem kitöltendő nyomtatványok. Elmagyarázta Máriának, hol kell aláírni és nemsokára pár tízezer forintért a matrac az övé lehet. Az aláírásokhoz nem volt Máriának szükség szemüvegre, mert a kedves ismerős készségesen megmutatta, melyik rublikában kell aláírni. A matrac vételárát Mária odaadta a kedves ismerősnek és néhány nap múlva a matrac meg is érkezett. Szintén néhány nap múlva a dereka még jobban fájt és a matrac be is süppedt. Felhívta a kedves ismerős által megadott telefonszámot, ahol azt a felvilágosítást kapta, fordítsa meg a matracot. Megtette. Semmi nem változott. Ismét hívta a számot, de már nem vették fel neki. Mária mire beletörődött, hogy rossz matracot kapott és a pénzét kidobta az ablakon, levelet kapott egy banktól, hogy tartozása van és sürgősen rendezze. Mária nem értette, hogyan lenne tartozása, miután semmi kapcsolata nincs a bankkal. Válaszolt a bank levelére és akkor megtudta, hogy áruhitele van több százezer forint értékben és az esedékes havi törlesztőrészletével elmaradt. Máriának rossz sejtelme támadt és a kedves ismerőstől megkapott dossziéval átment a szomszédasszonyához és segítséget kért. Javaslatára levelet írt a matracos cégnek és a banknak is. Pár hét múlva mind a ketten elutasították. A matrac is és a hitel is Mária nyakán maradt. Ismét segítséget kért a szomszédasszonytól, aki internetes keresés után a békéltetőket ajánlotta. A matrac tekintetében a kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testületeket, a kölcsönszerződése miatt a Pénzügyi Békéltető Testületet ajánlotta.

Kép
A felhasználó online kérelmet nyújt be a Budapesti Békéltető Testületnek banki panasz, vagy biztosító elleni panasz miatt.

Budapesti Békéltető Testület – nem pénzügyi fogyasztói panaszok

Amikor egy termékekkel vagy egy – közüzemi, közlekedési, postai és hírközlési, valamint turisztikai – szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban problémás ügy adódik „vásárló” és „eladó” között, és a fogyasztó panaszát nem tudta közvetlenül a vállalkozással rendezni, a fogyasztói jogvitákat ingyenesen és gyorsan rendező, a kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testületekhez lehet fordulni.

Bankkártya és internetes csalások és átverések

Az internetes banki csalásokat is szeretnénk egy példán keresztül szemléltetni. 

T. Tibor éjjeli nyugalmát telefonja pittyenése zavarta meg. Majd reggel, gondolta és a másik oldalára fordult. Újabb pittyenés, majd újabb. Tibor felvette a telefonját az éjjeliszekrényről, újabb sms-e érkezett. Álmosan megnézte, ki küldte őket, és ebben a pillanatban teljesen felébredt. A számlavezető bankja küldte, és minden sms kisebb és kisebb számlaegyenlegről értesítette. Az utolsó sms-ben közölt szám már arról tájékoztatta, hogy a holnapi lakásvásárlásra szánt összege semmivé foszlott. Remegő hangon hívta a bankját és letiltotta a számláját. Nemsokára tisztába került azzal a ténnyel, hogy éjjel a banki csalások áldozatainak számát növelte. Tibor nem tudott ebbe beletörődni, mert nem emlékezett semmi olyan helyzetre, hogy banki adatot osztott volna meg bárkivel a magánszámlájáról. Egyre jobban kialakult az a meggyőződése, hogy a bank hibázott és ennek az árát nem neki kellene megfizetnie. Másnap azonnal levelet írt a banknak, amelyben kérte, írják jóvá az éjjel elutalt összeget. Mire az elutasító levél a bankból megérkezett, addigra Tibor az internet segítségével már tudta, hogy hatékony, gyors és főleg ingyenes segítségre a Pénzügyi Békéltető Testületnél számíthat.

Ahogy a fenti példák mutatják egy eseményhez több meglévő jogviszony is tartozhat, amelynek következtében a fogyasztó több vállalkozással is kapcsolatban állhat. Amennyiben a fogyasztó vélt vagy valós sérelme miatt eljárást kíván kezdeményezni, úgy mindenképpen tisztáznia kell, hogy milyen típusú vállalkozással áll szemben. Amennyiben pénzügyi szolgáltatóval (bank, biztosító) szemben kívánja jogait érvényesíteni, úgy a Pénzügyi Békéltető Testületnél kezdeményezheti az eljárást. Minden más esetben a kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testületeknél kell a kérelmet benyújtani. A kérelem benyújtásának feltételeiről a békéltető testületek honlapja széleskörű tájékoztatást nyújt, ezért mindenképpen érdemes felkeresni őket.

Zárszó

A fogyasztói jogviták sokszor váratlanul érnek bennünket, de fontos tudni, hogy ezekben a helyzetekben nem vagyunk egyedül. Legyen szó pénzügyi szolgáltatásokról, termékvásárlásról vagy bármilyen hétköznapi szolgáltatásról, mindig van lehetőség békés, gyors és díjmentes megoldást keresni. Ha Ön Budapesten él, és nem pénzügyi természetű fogyasztói problémája adódik – például egy hibás termék, elmaradt javítás vagy vitás szolgáltatás kapcsán –, érdemes közvetlenül a Budapesti Békéltető Testülethez fordulni.

Ne hagyja annyiban – tájékozódjon és kezdeményezze ügyét a Budapesti Békéltető Testületnél!