Tele van az internet okostelefon akciókkal és számos hírközlési szolgáltatótól is vásárolhatnak a fogyasztók okostelefont akciósan hűségidős szolgáltatási szerződés megkötése mellett. A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmek alapján egyre több a jótállási probléma ezekkel a telefonokkal. Hogyan gyakorolhatja a forgalmazóval vagy a gyártóval szemben a fogyasztó a jótállásból eredő jogait? A testület ezért több fontos tanácsot fogalmaz meg a fogyasztók számára.
Az egyik esetben fogyasztó előfizetéssel rendelkezett a hírközlési szolgáltatónál és akciós áron jutott hozzá a Sony Xperia Z3 Compact telefonjához, melyre a forgalmazó hírközlési Szolgáltató 1 év kötelező jótállást biztosított, de ezen felül további 1 év gyári jótállást biztosított a gyártó cég. A telefon 1 éven túl meghibásodott, nem lehetett bekapcsolni, ezért a fogyasztó a gyártó call centerén keresztül próbálta a problémát felvázolni és ott azt javasolták, hogy keresse meg a gyártó cég magyarországi szakszervizét javítás céljából. A jótállási jegyen lévő tájékoztatás szerint a gyártói szakszervízek listája a hírközlési szolgáltató weboldalán is megtalálható. A fogyasztó felkereste a szakszervízt és a telefont karcmentesen átadta egy átvételi jegyzék aláírása mellett. Pár nap elteltével a szervíz közölte vele, hogy garanciában nem tudják javítani, mert a telefonon külső mechanikai sérülés nyomai láthatók. A fogyasztó ezzel nem értett egyet és a szervíznél valamint a gyártó márkaképviseleténél is reklamált. A szervíz hangsúlyozta, hogy a gyártó ilyen sérüléseknél a gyártói jótállási feltételek alapján nem tartja jogosnak a garanciális javítást és felajánlotta a térítéses javítást. A fogyasztó ezt nem fogadta el. A békéltető testületi eljárást a szervizzel szemben indította meg és az eljárásban a telefon vételárát kérte vissza arra hivatkozással, hogy a külső sérülés a szervíz tevékenysége során keletkezett. Az eljárásban nem sikerült egyezséget kötni, hiszen a fogyasztó a telefon vételárát csak a forgalmazótól kérhetné, de a kötelező jótállás ideje már eltelt és a gyári jótállás pedig csak a gyártó vállalásának megfelelően érvényesíthető.
Egy másik fogyasztó a gyári jótállás alapján közvetlenül vette fel a kapcsolatot a gyártó céggel, mivel a szakszervíz szakvéleménye szerint a telefont valamilyen folyadék általi sérülés érte, ezért nem jogos a jótállási igénye a garanciális javításra. Ebben az esetben a békéltető testületi eljárásban a gyártó cég méltányosságból mégis felajánlott egy hasonló műszaki adottságokkal rendelkező okostelefont a fogyasztó számára, így az ügy sikeresen egyezséggel zárult.
Ezek az esetek jól példázzák azt, hogy a mobiltelefonokkal kapcsolatos jótállási igények érvényesítése a fogyasztók számára sokszor okoznak problémát. Egyrészt a fogyasztók nem tudják, hogy kivel szemben és milyen igényt érvényesíthetnek. Sok esetben a forgalmazó szakszervize a hiba bejelentését követően azonnal megvonja a kötelező jótállást azzal, hogy külső mechanikai sérülés van a telefonon. A vállalkozások azon gyakorlata, hogy úgy foglalnak állást a jótállási igény érvényesíthetősége kérdésében, hogy döntésüket szakvéleménnyel nem tudják alátámasztani teljességgel elfogadhatatlan.
Mit mond a jogszabály?
Az egy év jótállás jogszabály alapján jár a fogyasztónak, melyet saját hatáskörben megfelelő szakvélemény hiányában a forgalmazó nem vonhat meg. A szakvéleménnyel kapcsolatban pedig elvárás, hogy olyan szakértőtől származzon, aki szakmailag kompetens és független, így állásfoglalása egyértelmű, pontos és egzakt választ ad arra a kérdésre, hogy a telefon hibája megvolt-e már a vásárláskor, avagy később keletkezett. A szakértői vélemény elkészítésével felmerülő költségeket pedig a vállalkozás nem háríthatja át a fogyasztóra. Ha tehát a forgalmazó vagy a gyártó mentesülni akar a jótállási kötelezettsége alól, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett. Az okostelefonok tartós fogyasztási cikknek minősülnek, így a vonatkozó Kormányrendelet szerint bruttó 10.000,- Ft feletti vételárnál a vásárlástól számított 1 évig kötelező jótállás van a telefonokra. A kötelező jótállási idő alatt történő meghibásodás esetén a fogyasztó a forgalmazóval, azaz az eladóval szemben érvényesítheti a jótállásból eredő igényét a javításra, a cserére, a vételár leszállítására vagy annak visszafizetésére vonatkozóan. Ha csak javítási igénye van, akkor közvetlenül a forgalmazó által megjelölt szakszervizhez is benyújthatja a javítási igényét. Amennyiben a kötelező jótállási időn túl, de a gyári jótállási időn belül van meghibásodás, akkor a gyártó által biztosított jótállási szerződéses feltételek szerint történhet az igény érvényesítése. Ebben az esetben a gyártó által kijelölt szakszervizek javíthatják a terméket vagy ha az nem javítható, akkor csereutalványt bocsájthatnak ki.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
1.A telefon vásárlását igazoló számlát vagy nyugtát illetve a jótállási jegyet mindenképpen őrizzék meg!
2.Alaposan tanulmányozzák, olvassák el az okostelefon jótállási jegyét! Ezen a jótállási jegyen van feltüntetve, hogy a termékre mennyi a jótállási idő és hogy vonatkozik-e a termékre esetleg gyártói (szerződéses) jótállás és milyen feltételekkel.
3.Ha meghibásodik az okostelefon, akkor a hibát haladéktalanul jelezzék kötelező jótállási időn belül a forgalmazó felé, gyári jótállásnál pedig a gyártói szakszerviz felé! A telefon javításra leadásakor a jegyzőkönyvben részletesen rögzítsék, hogy milyen állapotban adták le a telefont és arról készítsenek fényképfelvételeket!
4.A szerviz által kiadott szakvélemény nem független szakértői vélemény, ezért, ha azzal nem értenek egyet, akkor azt azonnal jelezzék a forgalmazó felé!
5. Ha vitájukat nem tudták a vállalkozással közvetlenül rendezni, akkor forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez, vegyék igénybe az ingyenes, gyors eljárást már mobilapplikáción keresztül is!