Mi történik, ha már a Hírközlési Szolgálatóval vagy Közüzemi Szolgáltatóval régen megszűnt a szerződésünk és több év múlva jelentkezik egy behajtó cég azzal, hogy jelentős összegű számlatartozást fizessünk meg részére? Jogos lehet-e az ilyen követelés?
A Budapesti Békéltető Testület eljárása során a fogyasztók több alkalommal adtak be olyan kérelmet, melyben azt kérik, törölje a behajtó cég a tartozásukat, mivel erről a korábbi Szolgáltató nem küldött semmilyen felszólítást vagy értesítést részükre.
Egyik esetben a fogyasztó mobilinternetre kötött szerződést a Hírközlési Szolgáltatóval, majd mivel a korábbi címéről elköltözött, ezért nem kapta meg a Szolgáltató által küldött felszólítást egy állítólagos számlatartozásról. 3 év eltelte után a Szolgáltató által engedményezett és költségekkel együtt most már tetemes mértékű tartozásról egy behajtó cég küldött a fogyasztó részére felszólítást és egyezségként felajánlotta a 6 havi részletfizetést. A fogyasztó a békéltető testületi eljárásban vitatta, hogy tartozása lenne és kérte annak kimutatását. Hivatkozott arra, hogy 3 éven keresztül egyszer sem szólította fel őt a szolgáltató.
Egy másik fogyasztó a vidéki ingatlanának szemétszállításával kapcsolatos tartozásáról kapott értesítést akkor, amikor az ingatlanát már régen eladta. A tartozása még 2011 előtt keletkezett és az eljárásban vitatta azt.
Mindkét esetben a békéltető testületi eljárásban egyezség született és a tartozásokat törölték, mivel a vállalkozások elévülési időn belül nem küldtek felszólítást és az eljárásban erre a fogyasztók hivatkoztak.
Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. rendelkezik az elévülésről, mint az időmúlás azon jogkövetkezményéről, mely megszünteti a tartozás bírósági úton történő érvényesíthetőségét.
Arra azonban, hogy a tartozás már elévült annak kell hivatkoznia, akinek az érdekében áll, illetve amennyiben az elévült követelést a fogyasztó teljesíti, úgy azt már nem követelheti vissza elévülés jogcímén. Ha a fogyasztó elévülésre hivatkozik, akkor a vállalkozásnak kell azt bizonyítania, hogy elévülési időn belül küldött a tartozásról felszólítást.
A Ptk. szerint a követelések öt év alatt évülnek el. Az elévülés akkor kezdődik, amikor a követelés esedékessé válik. Az elévült követelést bírósági eljárásban nem lehet érvényesíteni. Az elévülést megszakítja a tartozásnak a kötelezett részéről történő elismerése, megegyezéssel történő módosítása és az egyezség, vagy a követelés kötelezettel szembeni bírósági eljárásban történő érvényesítése, ha a bíróság az eljárást befejező jogerős érdemi határozatot hozott, vagy a követelés csődeljárásban történő bejelentése.
Az általános 5 éves elévüléstől vannak eltérő elévülési szabályok egyes speciális fogyasztói szerződésekben. Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. tv. szerint az előfizetői szerződésekből eredő polgári jogi igények 1 év alatt évülnek el, melyet a késedelem vagy a hibás teljesítés bekövetkezésétől kell számítani.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
1.Minden esetben kérjenek a Szolgáltatótól vagy a behatással megbízott vállalkozástól egy részletes kimutatást a tartozás keletkezési idejéről és összegéről! Kérjék a postai értesítőt arról, hogy felszólítást számukra kikézbesítették!
2 Addig ne kössenek a tartozás kifizetésére részletfizetési vagy egyéb egyezségi megállapodást a vállalkozással, amíg nem győződnek meg arról, hogy a tartozásuk fennáll-e vagy elévült-e!
3.Ha valószínűsíthető, hogy a tartozás esedékessége és a követelése közötti sok idő telt el hivatkozzanak arra, hogy a tartozásuk már elévült!