Az online vitarendezési kapcsolattartó pontok hálózatának brüsszeli ülése

2017. július 6-ára hívta össze az Európai Bizottság illetékes igazgatósága az uniós online vitarendezési kapcsolattartó pontok hálózatának tagállami képviselőit. Magyarországot - kijelölt nemzeti kapcsolattartóként - a Budapesti Békéltető Testület képviseli.Az Európai Bizottság által létrehozott hálózat nemzeti tagjai segítik az online vitarendezési eljárásban érintett fogyasztókat, vállalkozásokat, egészen a kérelem uniós békéltető honlapon (www.ec.europa.eu/odr) történő benyújtásától az azt lezáró döntés meghozataláig. Emellett támogatást nyújtanak a honlap használatában, továbbá tájékoztatást adnak a tagállamukban érvényesíthető fogyasztói jogokról.   Az ülésen a hálózat tagjai megosztották tapasztalataikat és a legjobb gyakorlatokat az uniós békéltető honlap működését illetően, illetve ismertették a felhasználóktól, így többek között a fogyasztóktól, vállalkozásoktól érkező visszajelzéseket. Ezek alapján a honlap egyre inkább felhasználóbarát jelleget nyer, és egyre többen tudnak az online vitarendezés lehetőségéről.   Magyarország részéről elhangzott, hogy a legtöbb megkeresés e-mailben érkezett be. Tárgyát tekintve a kérdések két fő témaköre csoportosítható, amely szerint azok leggyakrabban az online vitarendezési eljárás menetére, a kérelem benyújtásának mikéntjére vonatkoznak, míg a megkeresések másik nagy csoportját azon érdeklődések teszik ki, amelyek a Magyarországon érvényesíthető fogyasztói jogokkal (így például az internetes vásárlás kapcsán érvényesíthető lehetőségekkel) kapcsolatosak.  Az utóbbiak körében a legtöbb segítségkérés az e-kereskedelemmel függött össze, de jelentős a légi személyszállítással kapcsolatos kérdések aránya is.   A magyar online vitarendezési kapcsolattartó pont feladatait ellátó Budapesti Békéltető Testület - amely emellett kizárólagos illetékességgel rendelkezik a határon átnyúló, online vásárlásból fakadó viták eldöntésére a pénzügyek kivételével – beszámolt arról is, hogy Magyarországon az online vitarendezésben érintett nagyobb szolgáltatók már mindegyike tud az előzetes tájékoztatási kötelezettségéről, ami az uniós békéltető honlap linkjének és az online vitarendezés lehetőségének a szerepeltetését illeti.   Várhatóan a jövőben még többen veszik igénybe az online vitarendezési eljárást a fogyasztók és vállalkozások közül az internetes vásárlásból fakadó viták rendezésére, tekintettel annak egyszerű, gyors, költséghatékony voltára és arra, hogy az személyes megjelenést nem igényel. Ennek köszönhetően pedig a felek jelentős időt spórolhatnak meg.A kép eltávolítva.