BBT/1198/2014 a Shoebox Kft. (1033 Budapest, Szőlőkert u. 9.) vállalkozással szembeni ügyben

2014. november 20.

Budapesti Békéltető Testület

1016 Budapest, Krisztina krt.99.

 Levelezési cím:1253 Budapest, Pf.10

Telefon:488-2131 Fax:488-2186

e-mail cím:bekelteto.testulet [at] bkik.hu

 

 

BBT/1198/2014

 

Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Shoebox Kft. (1033 Budapest, Szőlőkert u. 9.) vállalkozással szembeni ügybena fogyasztói jogvita rendezése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő

 

A J Á N L Á S T

teszi:

 

A vállalkozás az ajánlás kézhezvételétől számított 15 napon belül a bakancsot cseréje ki, amennyiben a csere nem lehetséges, akkor ugyanezen határidőn belül a bruttó 29.690.-Ft vételárat fizesse vissza a fogyasztónak.

 

A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése - jogszabályban meghatározott esetekben kérhető a Fővárosi Törvényszéktől.

 

 

A fogyasztó 2013. 12. 23-án vásárolt a vállalkozástól bruttó 29.690.-Ft-ért egy bakancsot. A fogyasztó kérelmében leírta, hogy a bakancsot nagyon keveset használta és a bakancs hosszú szárát, habár azt le lehet tűrni, sohasem tűrte le. A bakancs hálószerű vékony bélés anyaga kiszakadt mindkét lábbelin a saroknál. A fogyasztó 2014. március 18-án visszavitte a vállalkozáshoz. A vállalkozáshoz bement érdeklődni 2014. március 29-én. A vállalkozás a fogyasztó panaszát elutasította azzal, hogy reklamációja nem megalapozott, mert nem szakszerűen viselte a bakancsot. A fogyasztó független vizsgálatot kért, mert a bakancsot rendeltetésszerűen használta és az megfelelő méretű számára. A fogyasztónak kellett érdeklődni többször is, hogy mikor lesz kész a szakvélemény. A bevizsgálást követően a vállalkozás a szakvéleményre hivatkozással elutasította a fogyasztó igényét. A fogyasztó a szakvéleményben foglaltakat nem fogadta el. A fogyasztó leírta, hogy amikor megvásárolta a terméket nem kételkedett a minőségében, tekintettel annak árára. A fogyasztó hangsúlyozta, hogy bár több funkcióban lehet használni a bakancsot, de trapéz nadrágjai miatt sohasem használta kifűzve vagy letűrve a felsőszárat. A lábbeli a lábmérettel megegyezik.

Ezt követően a fogyasztó a békéltető testülethez fordult és kérte a békéltető testület segítségét.

 

A békéltető testület elnöke szerint az ügy egyszerű megítélésű, ezért az eljárás lefolytatására a Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 25 § (4) bekezdése alapján egyedül eljáró testületi tagot jelölt ki. A meghallgatás 2014. június 23-i időpontjáról feleket az Fgytv. 29. §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette. Az értesítésben közölte a felekkel a kijelölt eljáró testületi tag személyét, és felhívta a felek figyelmét arra, hogy az Fgytv. 25. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint nyolc napon belül kérhetik, hogy a testület háromtagú tanácsban járjon el. Felek határidőben ezirányú kérelmet nem terjesztettek elő.

 

Az eljáró tanács megállapította, hogy a vállalkozás értesítése szabályos volt, az eljárásról és a meghallgatás időpontjáról szóló értesítést képviselője 2014. 05. 23-án átvette. A vállalkozás a jelen eljárásban a békéltető testület megkeresésére küldött válasziratában leírta, hogy a fogyasztó panaszának jogosságát nem ismeri el. A fogyasztó által panaszolt lábbelit független bevizsgálásra megküldték a vitás eset rendezése miatt, ahol nem megalapozott véleményezést kapott.

A vállalkozáselőzetesen a jogvita tárgyárakiterjedő hatályú alávetési nyilatkozatot nem tett.

 

A fogyasztó a meghallgatáson megjelent. A meghallgatáson a vállalkozás a szabályszerű értesítés ellenére nem jelent meg, távolmaradását előre jelezte. A felek között így egyezség létrehozására nem volt lehetőség. Az eljáró tanács tagjával szemben a fogyasztó kifogást, kizárási indítványt nem terjesztett elő. A fogyasztó részére a vállalkozás válaszirata átadásra került.

 

A fogyasztó a bakancsot a meghallgatáson bemutatta. A bakancsokon külső mechanikai hatás nem látható. Mindkét bakancs belső bélése sarokrészen elmállott. A bal bakancsban nagyobb mértékben.

A fogyasztó elmondta, hogy a bakancsot rendeltetésszerűen használta. A bakancs mérete megfelelő számára, a lába nem csúszkál benne. A fűzőt rendeltetésszerűen levételkor mindig kifűzte, és amikor felvette mindig bekötötte.

 

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 305. §(1) bekezdése szerint olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

 

A Ptk. 305/A.§ (1) bekezdés szerint, „ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól. Mentesül a kötelezett a szavatossági felelősség alól akkor is, ha a hiba a jogosult által adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy az anyag alkalmatlanságára a jogosultat figyelmeztette.

(2) Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.”

 

A Ptk. 306. §(1) bekezdés alapján hibás teljesítés esetén a jogosult

a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

(2) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

(4) A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja.

(5) Fogyasztói szerződésben semmis az a kikötés, amely a szavatossági jogoknak a törvényben meghatározott sorrendjétől a fogyasztó hátrányára tér el.

 

Az eljáró tanács a becsatolt dokumentumok alapján, a fogyasztó meghallgatása és a bakancs megtekintését követően megállapította, hogy a fogyasztó igénye megalapozott. A fogyasztó a bakancs meghibásodását a vásárlást követő hat hónapon belül bejelentette. Az eljáró tanács megállapította, hogy a bakancson külső mechanikai sérülés nem látható. Az eljáró tanács álláspontja szerint a bakancs belső bélésének kilyukadása gyártási, anyag hibára vezethető vissza, és erre vonatkozóan a fogyasztó igénye alapos.

A békéltető testület a Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó szakaszainak megfelelően ajánlást fogalmazott meg, miszerint a vállalkozás az ajánlás kézhezvételétől számított 15 napon belül a bakancsot cseréje ki, amennyiben a csere nem lehetséges, akkor ugyanezen határidőn belül a bruttó 29.690.-Ft vételárat fizesse vissza a fogyasztónak.

 

A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki. Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapjánaz ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), amennyiben

a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,

b) a békéltető testületnek az Fgytv. 18. § (1) bekezdése alapján nem volt hatásköre az eljárásra, 

c) a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye, az Fgytv. 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból

Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint „a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei törvényszéktől, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak.”

Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése szerint a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani.

Az Fgytv. 36. §-a (5) bekezdése szerint „afogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.”

Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, hogy az Fgytv. 36. § (1) bekezdése alapján, ha a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül - a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozza.

 

 

Budapest, 2014. június 23.

 

 

                                                                                  Pösztörné dr. Rácz Szilvia

                                                                                       eljáró tanács elnöke

 

Kapják:

1.        Fogyasztó

2.        Vállalkozás

3.     Irattár