BBT/1493/2013 a Profibútor Webáruház, PRO-FA Bt. (2699 Szügy, Rákóczi u. 1.) vállalkozással szembeni ügyben

2013. december 16.

Budapesti Békéltető Testület

1016 Budapest, Krisztina krt.99.

 Levelezési cím:1253 Budapest, Pf.10

Telefon:488-2131 Fax:488-2186

e-mail cím:bekelteto.testulet [at] bkik.hu

 

 

BBT/1493/2013

 

Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Profibútor Webáruház,  PRO-FA Bt. (2699 Szügy, Rákóczi u. 1.) vállalkozással szembeni ügyben a fogyasztói jogvita rendezése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő

 

A J Á N L Á S T

teszi:

 

A vállalkozás a jelen határozat kézhezvételét követő 15 napon belül saját költségén cserélje ki a bútort a megrendelés szerinti 18 mm anyagvastagságú bútorra, amennyiben ennek nem tud eleget tenni, ugyanezen határidőn belül fizesse vissza a fogyasztó részére a bútor teljes vételárát, 259.358,- Ft összeget, valamint a 15.000,- Ft szállítási díjat.

 

A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése - jogszabályban meghatározott esetekben kérhető a Fővárosi Törvényszéktől.

 

 

INDOKOLÁS

 

A fogyasztó kérelme szerint a vállalkozástól, a vállalkozás web áruházán keresztül vásárolt 11 db. garderob szekrényt, a vállalkozás hirdetésének megfelelő 18 mm-es anyagvastagsággal, bükk színben, összesen 259.358,- Ft összegért.

A fogyasztó a bútor átvételével egyező időpontban, a fogyasztó előadása szerint 2013. 04. 26-án fizette meg a bútor vételárát a vállalkozás részére, továbbá a 15.000,- Ft összegű szállítási díjat. A fogyasztó a bútor kibontása, és részbeni összeszerelése után észlelte, hogy a bútor nem a meghirdetett és megrendelt anyagvastagságból került legyártásra, hanem 13 mm-es bútorlapból, ennek következtében a bútor állékonysága, szilárdsága sokkal kisebb volt, mint amit a fogyasztó elvárt volna. Tekintettel arra, hogy a fogyasztó kifejezetten a bútorlap vastagságra, és ehhez képest a kedvező árra tekintettel vásárolta meg a bútort, a vállalkozással szemben panasszal élt, kérte a bútor kicserélését, ennek hiányában annak elszállítását, a vételár visszafizetését a vállalkozás által.

 

A felek között többszöri egyeztetés történt az ügyben, a vállalkozás ennek ellenére a fogyasztó kérelmének nem tett eleget, a bútort nem cserélte ki, arra hivatkozással, hogy az anyagvastagság a bútor állékonyságát nem befolyásolja.

 

Tekintettel arra, hogy a fogyasztó a vállalkozással nem tudta közvetlenül rendezni a jogvitát, a fogyasztó a békéltető testülethez fordult, kérte a fentiek szerint a vállalkozás kötelezését a bútor kicserélésére, illetve a bútor vételárának és a szállítási költségnek visszatérítésére.

 

A békéltető testület elnöke a meghallgatás 2013. 07. 24-i időpontjáról feleket az Fgytv 29. §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette. A meghallgatáson a Fgytv. 25.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint a testület háromtagú (dr. Czipri Zoltán, Blaha Béla, Földes Sándor) tanácsban járt el.

 

Az értesítésben a békéltető testület elnöke a vállalkozást felszólította, hogy az értesítés részére történt kézbesítésétől számított nyolc napon belül írásban nyilatkozzék (válaszirat) a fogyasztó igényének jogosságát és az ügy körülményeit, illetően, nyilatkozatában jelölje meg az állításait alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik. Figyelmeztette a vállalkozást, hogy az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozattételének elmaradása esetén a tanács a rendelkezésére álló adatok alapján határoz.

 

A vállalkozás 2013. 07. 03-án kelt válasziratában alávetési nyilatkozatot nem tett, a fogyasztói kérelem elutasítását kérte. A vállalkozás álláspontja szerint az anyag vastagsága a bútor minőségét, stabilitását, teherbírását nem befolyásolja, ennek ellenére meghosszabbított garanciát is felajánlott a vállalkozás a fogyasztó részére, a szerződés fenntartása, a jogvita rendezése érdekében.

 

A meghallgatáson a fogyasztó képviseletében X. Y., a fogyasztó képviselője személyesen megjelent, a kérelmében foglaltakkal egyező előadást tett, eljáró tanács összetétele ellen kifogást nem jelentett be. A vállalkozás a meghallgatáson nem képviseltette magát.

A fogyasztó előadta, hogy a vállalkozással többször próbált egyeztetni az ügyben, sajnálatos módon a vállalkozás nem volt együttműködő, a bútorok az elvárásaiknak nem felelnek meg, már most látszik, hogy a várható okozott igénybevételnek – amire tekintettel kiválasztották – nem fognak megfelelni. A vállalkozás válasziratában foglalt rendezési javaslatot a fogyasztó nem tudta elfogadni.

 

A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezései szerint:

201. § (1) A szerződéssel kikötött szolgáltatásért - ha a szerződésből vagy a körülményekből kifejezetten más nem következik - ellenszolgáltatás jár.

 

205. § (1) A szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.

(2) A szerződés létrejöttéhez a feleknek a lényeges, valamint a bármelyikük által lényegesnek minősített kérdésekben való megállapodása szükséges. Nem kell a feleknek megállapodniuk olyan kérdésekben, amelyeket jogszabály rendez.

(3) A felek a szerződés megkötésénél együttműködni kötelesek, és figyelemmel kell lenniük egymás jogos érdekeire. A szerződéskötést megelőzően is tájékoztatniuk kell egymást a megkötendő szerződést érintő minden lényeges körülményről.

 

277. § (1) A szerződéseket tartalmuknak megfelelően, a megszabott helyen és időben, a megállapított mennyiség, minőség és választék szerint kell teljesíteni. A szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak, és rendelkeznie kell azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, amely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a szolgáltatás természetét, valamint a kötelezettnek, a gyártónak, az importálónak vagy ezek képviselőjének a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó - különösen reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő - nyilvános kijelentését.

Ptk.305. § (1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

(2) Hibás teljesítésnek minősül a szolgáltatott dolog szakszerűtlen összeszerelése is, ha a szerelés szerződéses kötelezettség, és azt a kötelezett vagy olyan személy végezte el, akinek magatartásáért a kötelezett felelős. A kötelezett felel akkor is, ha a szolgáltatott dolog összeszerelését a szerződésnek megfelelően a jogosult végezte el, és a szakszerűtlen összeszerelés a használati útmutató hibájára vezethető vissza. Fogyasztói szerződésben semmis az a kikötés, amely e rendelkezésektől a fogyasztó hátrányára tér el.

(3) A kötelezett a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság).

Ptk.305/A. § (1) Ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól. Mentesül a kötelezett a szavatossági felelősség alól akkor is, ha a hiba a jogosult által adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy az anyag alkalmatlanságára a jogosultat figyelmeztette.

(2) Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.

Ptk.306. § (1) Hibás teljesítés esetén a jogosult

a)elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

b)ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni – választása szerint – megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

(2) A kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

(4) A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja.

(5) Fogyasztói szerződésben semmis az a kikötés, amely a szavatossági jogoknak a törvényben meghatározott sorrendjétől a fogyasztó hátrányára tér el.

Ptk.306/A. § A jogosult a választott szavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott kárt köteles a kötelezettnek megtéríteni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett magatartása adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.

Az eljáró tanács a fogyasztói kérelem, csatolt iratok, valamint a meghallgatáson tett fogyasztói előadás alapján megállapította, hogy a fogyasztó és a vállalkozás között a bútorok vonatkozásában szerződés jött létre, mely szerződést a vállalkozás hibásan teljesített akkor, mikor a weboldalán meghirdetett 18 mm-es anyagvastagságú bútor helyett, a fogyasztó hozzájárulása, előzetes tájékoztatása nélkül 13 mm-es bútorlapokból álló bútort szállított le a fogyasztó részére.

A hiba természeténél fogva kijavítással nem orvosolható, erre tekintettel a fogyasztó a bútor kicserélésére, ennek hiányában a vételár visszatérítésére jogosult, a fogyasztó ezen szavatossági igényeket is terjesztette elő a testület részére.

A termék hibája nem vitatható módon már a felek közötti szerződéskötéskor megvolt, és a hiba vitán felül gyártási, anyag hiba.

 

A vállalkozás az eljárásban semmilyen bizonyítékot nem szolgáltatott a testület részére, amely a szavatossági jogok alóli mentesülését eredményezhette volna, ezért a fogyasztói kérelmet a tanács megalapozottnak fogadta el.

 

Fentiekre tekintettel az eljáró tanács az ajánlás szerint találta megalapozottnak a fogyasztó kérelmét.

 

A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki. Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapjánaz ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), amennyiben

a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,

b) a békéltető testületnek az Fgytv. 18. § (1) bekezdése alapján nem volt hatásköre az eljárásra, 

c) a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye, az Fgytv. 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból

 

Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint„a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei törvényszéktől, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak.”

Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése szerint a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani.

 

Az Fgytv. 36. §-a (5) bekezdése szerint „afogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.”

 

Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, az Fgytv 36. § (1) bekezdésében foglaltakra: ha a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozza.

 

 

 

Budapest, 2013. július 24.

 

 

 

 

Dr. Czipri Zoltán

eljáró tanács elnöke

 

Blaha Béla

eljáró tanács tag

 

Földes Sándor

eljáró tanács tag

 

 

Kapják:

1. Fogyasztó

2. Vállalkozás

3. Irattár