Az elsősorban vendéglátóipari cégeket kiszolgáló vállalkozás számára kétórás előadást tartott a Budapesti Békéltető Testület egy eljáró tanácselnöke fogyasztóvédelmi témában. Ezen a vállalkozás ügyfélszolgálati és értékesítő munkatársai vettek részt, és az interaktív előadás során az előadóval együtt gyakorlati példákon keresztül beszélték át a legfontosabb fogyasztóvédelmi szabályokat és a vállalkozásra vonatkozó főbb polgári jogi szabályozást. A legfőbb kérdések a következők voltak:
Milyen jogai vannak a vásárlónak, ha az maga is vállalkozás és ÁFÁs számlát kér?
A vevő kellékszavatossági jogai alapján kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen (például már nem gyártják azt a terméket, nem beszerezhető a kereskedő által), vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne (gazdaságosabb a termék javítása), figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet. Vagy az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Jelentéktelen hiba miatt azonban elállásnak nincs helye.
Az idézett szabályok nem csak az olyan szerződésekre vonatkoznak, ahol az egyik oldalon fogyasztó (a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy) áll, hanem valamennyi szerződésre. A fentiekből következik, hogy a hibásan teljesített adásvételi szerződés tekintetében az eladói oldalon a szavatossági kötelezettségek fennállnak, amelynek alapján az eladónak gondoskodnia kell a hiba orvosolásáról.
Mikor kell a vállalkozásnak kicserélnie a terméket, és mikor állhat el a vásárló a vásárlástól?
Amennyiben a vásárló fogyasztónak minősül, és hibás a termék, a vállalkozás köteles cserélni azt, ha a hiba jellegéből fakadóan nem javítható, vagy a javítást ésszerű határidőn belül nem tudja vállalni, az ésszerű határidő alatt a joggyakorlat 15 napot ért általában, a jogszabály szerint e határidő betartására törekedni kell. A vásárló elállhat a vásárlástól, ha a vállalkozás ésszerű határidőn belül nem tudja javítani vagy cserélni a terméket és egyéb kellékszavatossági igényt nem akar érvényesíteni. Fontos mindkét oldalnak tudnia, hogy jelentéktelen hiba miatt a fogyasztó nem állhat el a vásárlástól, ugyanakkor a fogyasztót sem lehet hónapokig tartó javításokra vagy a cserére való várakozásra kötelezni.
Meddig köteles a vállalkozás a vásárlói panasszal foglalkozni? Mikor utasíthatja el azt időmúlás miatt?
Vállalkozásként való vásárlás esetén a szavatossági jog a vásárlástól számított egy évig érvényesíthető, ha természetes személy a vásárló, ez az idő alapvetően két év.
Ha vállalkozás a vásárló, a kötelező jótállás rá is vonatkozik?
Nem, a kötelező jótállásról szóló jogszabály csak a fogyasztónak minősülő vásárlókra vonatkozik. Ha a vállalkozás önkéntes jótállást vállal, az vonatkozhat – a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban, így például a jótállási jegyen meghatározott terjedelemben és feltételek szerint – a vállalkozásokra is.