2018. február 13-án került sor az európai uniós információszolgáltatók immár hagyományos, éves találkozójára, amelyen az Európai Unió Magyarországon hivatalos képviseletei, tájékoztató- és tanácsadó szolgálatai vettek részt. A rendezvényen a Budapesti Békéltető Testület képviselője is előadást tartott és ismertette a magyar online vitarendezési kapcsolattartó pont tapasztalatait, karöltve a határon átnyúló online vitarendezési eljárás fő szerepével, jellegzetességeivel.
Az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének székhelyén, az Európa Pontban elhangzott előadás megtartására „A határon átnyúló online vitarendezés aktualitásai” címmel került sor.
Ennek keretében a hallgatók megismerkedtek a békéltető testületeknek a fogyasztók és vállalkozások közötti viták gyors, ingyenes, egyszerű megoldásában betöltött szerepével, az eljárás főbb jellegzetességeivel és azzal, hogy 2016-tól már elérhető az online vitarendezés is az Európai Bizottság által létrehozott online vitarendezési platformon (www.ec.europa.eu/odr), és játszi könnyedséggel rendezhetőek az internetes vásárlásból fakadó vitás ügyek a fogyasztók és vállalkozások között.
Magyarországon – az online vitarendezési kapcsolattartó pontok európai uniós hálózata tagjaként – a Budapesti Békéltető Testület segíti az online vitarendezési eljárásban a feleket, egészen a panasz benyújtásától számítva a vitás ügyet lezáró döntésig. Emellett tájékoztatást ad részükre a Magyarországon érvényesíthető fogyasztói jogokról. E körben bemutatásra kerültek a magyar online vitarendezési kapcsolattartó pont tapasztalatai, amely alapján jól látszik, hogy az online értékesítésben résztvevő vállalkozások még nincsenek teljes körűen tisztában az online vitarendezési platformot illető tájékoztatási kötelezettségeikkel. Ez alapján ugyanis többek között a platform internetes elérhetőségére mutató linket szükséges elhelyezniük a honlapjukon.
Szintén javítandó még a platform ismertsége a fogyasztók és vállalkozások körében, ezt mutatják az online vitarendezési eljárással összefüggésben beérkező kérdések. Emellett számos megkeresés függött össze a Magyarországon érvényesíthető, online vásárlással kapcsolatos fogyasztói jogokkal, mint amilyen például a tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog érvényesítése a gyakorlatban.
A Budapesti Békéltető Testület – amellett, hogy az előzőekben említettek szerint magyar online vitarendezési kapcsolattartó pontként segíti az online vitarendezésben érintett feleket – részt vesz a határon átnyúló, online vásárlásból fakadó, fogyasztók és vállalkozások közötti viták gyors, ingyenes eldöntésében is, tudniillik (a pénzügyi tárgyú ügyeket kivéve) Magyarországon arra kizárólagos illetékességgel rendelkezik.
Ennek megfelelően az előadás keretében sor került a határon átnyúló, online vitarendezési platformon folyt békéltető testületi eljárások tapasztalatainak megosztására is, miszerint a fogyasztói beadványok túlnyomó többségében légi személyszállítási szolgáltatással, valamint interneten megvásárolt termékekkel függtek össze. Végül, de nem utolsósorban sor került az ezek hátterében álló gyakori, vitára okot adó esetek ismertetésére.