Mi történik akkor, ha az ajánlott küldemény nem érkezik meg külföldre és a posta visszaküldi a feladóhoz vagy ha szállítás közben eltűnik, megsemmisül ? Visszajár-e a feladási díj vagy a csomag értéke? Jár-e kártalanítás ilyen esetekben?
A Budapesti Békéltető Testületnél lévő ügyekben a fogyasztók többször tették fel a fenti kérdéseiket, mely jól mutatja, hogy nincsenek tisztában azzal, mit tehetnek vagy nem tehetnek meg, ha probléma adódik.
Az
egyik esetben a fogyasztó a címzett részére – annak megrendelés alapján - postai úton ajánlottan feladott ruhaneműket összesen 46.000,- Ft értékben. Erről számlát is tudott bemutatni. A csomag nem érkezett meg a feladóhoz, hanem „elveszett”, így a posta 19.440,- Ft összegű
kártérítési átalányt fizetett meg a fogyasztó részére. A fogyasztó ezt nem fogadta el, mert neki ezen felül még 27.775,- Ft kára keletkezett. Mivel ajánlottan adta fel a küldeményt és kifizetett rá 1.215,- Ft-ot, ezért álláspontja szerint a postának felelnie kell azért, hogy a címzett azt megkapja. A vállalkozás elutasította a kérelmét, ezért a Budapesti Békéltető Testülethez fordult. A vállalkozás álláspontja szerint a postai tv. alapján az értéknyilvánítás szolgáltatást járulékos szolgáltatásnak minősül, így annak igénybe vétele esetén a mindenkori hatályos postai díjszabás szerinti további összeget kell megfizetnie a postának az egyéb díjon felül. A fogyasztó ilyen járulékos szolgáltatást nem vett igénybe, így a fogyasztó a küldemény elveszése esetén a Magyar Posta Zrt. hatályos ÁSZF 9.1.3. pontja és a 2 a, pontja szerinti kártérítésre tarthat igényt. Ebben az esetben a postai küldemény elveszése esetén a fizetendő kártérítési átalány összege a szolgáltatásért fizetendő díj tizenötszöröse. Tekintettel arra, hogy a fogyasztó 1.215,- Ft összeget fizetett a feladásért, így a részére kifizetendő kártérítési összeg 15x 1.215,- Ft, vagyis 18.225,- Ft lehet, melyhez további 1.215,- Ft -os feladási díjvisszatérítés is járt az ÁSZF 10. pontja 1/A bekezdése szerint, így a kifizetett átalány kártérítés összegén felül további igénye nem jogos.
Egy
másik esetben a fogyasztó postai úton ajánlottan elsőbbséggel adott fel egy csomagot Portugáliába. A csomag sajnos nem érkezett meg, hanem visszakézbesítették a fogyasztó részére azzal, hogy a
„cím elégtelen”. A portugál postai visszajelzés szerint a fogyasztó által megjelölt cím nem is létezik, ezért küldték vissza a csomagot. A fogyasztó nem értett egyet a Magyar Posta Zrt.-vel, ezért kérte a 6.250,- Ft feladási díj kártérítésként való visszafizetését, mivel a posta a vállalt kézbesítési szolgáltatást nem végezte el.
A békéltető testületi eljárásban mindkét esetben elutasításra került a fogyasztói kérelem, mivel azok megalapozatlannak bizonyultak.
Miről rendelkezik a jogszabály és az ÁSZF?
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv.- azaz Ptk. szerint Általános szerződési feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg. Az általános szerződési feltétel akkor válik a szerződés részévé, ha alkalmazója lehetővé tette, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje, és ha azt a másik fél elfogadta.
A
Posta Zrt. ÁSZF 10.3.f. pontja szerint,
ha a postai küldemény kézbesíthetetlenségi előjegyzéssel érkezik vissza, akkor a Posta nem téríti vissza a többletszolgáltatás díját és a
szolgáltatást teljesítettnek tekinti. Ezekhez az esetekhez tartozik, ha a cím nem azonosítható, vagy a címzett ismeretlen, a címzett elköltözött vagy az átvételt megtagadta, nem kereste, a címzett megszűnt vagy meghalt.
A
Posta Zrt. ÁSZF 9.1.3. pontja szerint, ha az
értéknyilvánítás többletszolgáltatás igénybevétele nélkül könyvelt postai küldemény
megsemmisül, teljesen vagy részlegesen elvész vagy
megsérül, a Posta
kártérítési átalányt fizet. A postai küldemény megsemmisülése vagy teljes elveszése esetén a fizetendő kártérítési átalány összege a szolgáltatásért fizetendő díj tizenötszöröse.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
- A későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében a címzett pontos címét írják rá a csomagra, különösen a külföldre kézbesítendő csomagoknál figyeljenek erre!
- A Magyar Posta Zrt-vel megkötött fogyasztói szerződések részévé válnak a postai ÁSZF rendelkezései, így azok szabályait a feladás előtt tanulmányozzák vagy kérdezzenek rá feladás előtt!
- Ha nagyobb értékű csomagot adnak fel, akkor érdemes az értéknyilvánítás járulékos szolgáltatást igénybe venni, mert csak ebben az esetben kaphatják vissza az elveszett csomag tényleges értékét!