Hurrá nyaralunk! - Néhány hasznos tudnivaló az utazási szerződésekkel és a repülőjegyekkel kapcsolatban

Egyre több online utazási, üdülési ajánlattal találkozhatunk az interneten és az utazási irodák kirakataiban is több akciós hirdetés kelti fel a figyelmünket, hiszen indul a nyaralási szezon. A Budapesti Békéltető Testület ezért több éves gyakorlatának megfelelően ajánlást fogalmazott meg a fogyasztók és a vállalkozások részére az utazási szolgáltatásokkal összefüggésben. Ebben a vállalkozások által követendő magatartásra és a tudatosabb fogyasztói döntésre hívja fel a figyelmet. Ebből most kiemelnénk a fogyasztókat érintő hasznos tudnivalókat!

  Tanácsok 12 pontban a fogyasztók részére!  
  1. Az utazási szerződést írásban - papíron vagy elektronikus dokumentumban - kell megkötni, és a módosítása is csak ilyen formában történhet.
 
  1. Ha az igénybe vett szállásszolgáltatással kapcsolatban van kifogása, akkor terjesszen elő minőségi kifogást az utaskisérőnél, ha nincsen ilyen személy, akkor a helyszíni szolgáltatónál! Amennyiben ez sem orvosolja a panaszt, úgy közvetlenül azt az utazásszervezőt kell értesíteni, akivel megkötötte a szerződést, a közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó a felelős. Minőségi kifogással élhetnek például az utazási szolgáltatás bármilyen jellegű hibája miatt, így különösen a szoba komfortfokozatával, a programokkal, a rossz minőségű ételkínálattal, a takarítással, a wellness szolgáltatás hiányosságaival és az akadálymentességre vonatkozó megtévesztő nyilatkozattal összefüggésben. A hiányosságokat fényképekkel és egyéb okirati bizonyítékokkal kell dokumentálniuk.
 
  1. Ha nem elégedettek a személyesen közölt, szóbeli panaszra kapott válasszal, vagy azt nem tudja a vállalkozás ott helyben kivizsgálni, akkor ragaszkodjanak a jegyzőkönyv felvételéhez, és kérjék el annak egy másolati példányát. Amennyiben a vállalkozás még a kérés ellenére sem vesz fel jegyzőkönyvet a szóban elmondott panaszról, azt nem adja át vagy nem küldi meg postai úton a fogyasztónak, továbbá 30 napon belül írásban nem ad érdemi választ a panaszra, akkor ezt a tényt az illetékes járási hivatalok, mint elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságok felé jelezzék.
 
  1. Az online megrendelt wellness- vagy szállászolgáltatások esetén a fogyasztók minden esetben őrizzék meg a megrendelésről készült elektronikus levelezést, továbbá az utazási iroda vagy a szállás szolgáltatással foglalkozó vállalkozás reklámját az utazás részletes feltételeivel kapcsolatban!
 
  1. Online megrendelt repülőjegyeknél fontos, hogy ellenőrizzék, hogy az utasfoglalás ténylegesen megtörtént-e, kinek a nevére szól és a beszálló kártyát inkább nyomtassák ki, mert sok esetben annak kinyomtatásáért a repülőterek külön pótdíjat szabnak ki! Ellenőrizzék, hogy az utazáshoz igényelt poggyászjegy is megrendelésre került-e!
 
  1. Az utasok mielőtt az adott légifuvarozóval megkötnék a szerződést, figyelmesen olvassák el a vállalkozás weboldalán elérhető Általános Szerződési Feltételeit. Ebből konkrét információt kapnak az utazás pontos részleteiről, a kézi poggyász illetve bőrönd méreteiről, az indulást megelőzően teljesítendő kötelezettségeikről, az utazás átfoglalásáról, időpontmódosításról, az esetleges névváltoztatási vagy név átírási lehetőségekről és azok költségeiről.
 
  1. Légi járattörlés vagy 3 órát meghaladó késés esetén éljenek a 261/2004 EK rendeletben biztosított kártalanítási jogukkal az adott légifuvarozóval szemben!
  Keretesbe: a 261/2004 EK rendelet értelmében járattörlés vagy 3 órát meghaladó késés esetén az alábbi összegekre jogosultak az utasok: 0-1500 km távolságnál járatok bármilyen viszonylatban 1500 km távolságnál EU-s államok közötti járatok 1500-3500 km távolságnál EU-s állam és 3. ország közötti járatok 3500 km feletti távolságnál EU-s állam és 3. ország közötti járatok Kártalanítás teljes összege 250 € 400 € 400 € 600 €    
  1. Az online megrendelt repülőjegyek, szállások és egyéb utazási szolgáltatások esetén a fogyasztók nem élhetnek az indokolás nélküli 14 napos elállási jogukkal. Erre a vállalkozásnak is fel kell hívnia a fogyasztók figyelmét.
 
  1. Ha a fogyasztók a szállást kupon vagy bónusz vásárlásával veszik igénybe, akkor mindig tájékozódjanak arról, hogy kivel kötnek szerződést és arról a vállalkozásról is, akinek a szolgáltatására beváltható a kupon!
 
  1. Az utazási szerződésnél az utas az utazásszervezővel - nem az utazásközvetítővel - szemben tud fellépni hibás teljesítés esetén. (A panaszt ugyan az utazásközvetítőnél is be tudja jelenteni, de szerződéses jogviszonyban az utazásszervezővel áll.) Az utazási szerződés aláírása előtt alaposan tájékozódjanak az utazási szerződéstől való elállás lehetőségeiről és annak jogkövetkezményeiről! Az utazási szerződéstől a jogszabályok szerint bármikor elállhat az utas, de bizonyos esetekben az utazásszervező kötbér megfizetésére kötelezheti.
 
  1. Az utazás során minden esetben érdemes az utasnak utas- és poggyászbiztosítást kötni, akár a rövidebb utakra is, mert így az esetlegesen felmerülő - nem a légitársaság felelősségi körébe tartozó - poggyászkárok és balesetek esetén a biztosító fedezi a költségek megtérítését. Érdemes ún., sztornó biztosítást kötni, ez azt jelenti, hogy a szerződésben meghatározott esetekben, különösen hirtelen fellépő betegség esetén, ha a fogyasztó mégsem tud elutazni, úgy a befizetett részvételi díj egészét vagy egy részét visszakaphatja.
   
  1. A fogyasztók a vállalkozásokkal fennálló vitájuk esetén vegyék igénybe az ingyenes, gyors eljárás lehetőségét, amelyet a békéltető testületek kínálnak! Tartsák szem előtt a fogyasztók, hogy a békéltető testületi eljárás előfeltétele annak igazolása: megkísérelték a vitát először közvetlenül a vállalkozással rendezni. A kérelemhez az erre vonatkozó bizonyítékot (például: panaszról felvett jegyzőkönyv másolata vagy épp a vállalkozásnak írt levél) és minden egyéb, az ügyhöz kapcsolódó dokumentumot mellékelni kell. Ez utóbbiak elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy a fogyasztók hatékonyan tudják érvényesíteni az őket megillető jogokat a békéltető testületi eljárásban.
  Összegezve: a nyaralások megszervezésénél fontos, hogy körültekintően még az utazási szerződés aláírását megelőzően tájékozódjunk minden fontos részletről és az utazást ajánló vállalkozásról, annak megbízhatóságáról is!