Egyelőre kevés fogyasztó és nem minden kereskedő ismeri jól a tavaly óta elérhető rendszert.
Kevesen tudják, hogy egy hivatalos alkalmazással biztonságosan és végleg törölhetjük adatainkat, ha lecseréljük a laptopunkat vagy mobilunkat – derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához tartozó Budapesti Békéltető Testület szakmai konferenciáján. A 2021. december 1. óta elérhető állami szolgáltatással kapcsolatos tapasztalatokról most először tartottak széleskörű egyeztetést a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Budapest Főváros Kormányhivatala, valamint kereskedők bevonásával.
Több mint fél éve működik a rendszer, azonban a fogyasztók többsége még nincs tisztában az adattörlő címke funkciójával és a kereskedők körében is tapasztalható információhiány. Így mind a piaci szereplők, mind a fogyasztók edukációját intenzívebbé kell tenni például egy országos kampány keretében – hangzott el a Fogyasztóvédelmi aktualitások, különös tekintettel az adattörlő címkére című szakmai konferencián, amelyet a Budapesti Békéltető Testület rendezett fogyasztóvédelmi rendezvénysorozatának részeként június 15-én.
A tavaly év vége óta elérhető adattörlő címkét azért vezették be, hogy a fogyasztó tanúsított rendszer segítségével, biztonságos folyamat során törölhesse személyes adatait azokról a tartós adathordozókról, amelyeket elad vagy továbbad. A készülékek gyári beállításainak visszaállításával vagy egy egyszerű törléssel ugyanis nem lehet maradéktalanul eltüntetni az adathordozón tárolt személyes adatainkat.
Az adattörlő beváltó kódot tartalmazó, lekaparható felületű hologramos címkét általában az új termék vásárlásakor kapott blokkra vagy számlára ragasztják a kereskedők, ezt kell a fogyasztónak megőriznie a későbbi adattörléshez, amelyet egy alkalmazás letöltésével végezhet el egy erre szolgáló weboldalon keresztül. A kereskedő minden esetben köteles a fogyasztónak adattörlő címkét adni, amikor tartós adathordozót ad el. Tartós adathordozónak minősül például laptop, a tablet, a PC, a pendrive és a mobiltelefon is.
A BKIK és a BBT konferenciájának résztvevői az állami adattörlő szolgáltatással kapcsolatos eljárási szabályokról, a címkék kereskedőknek való átadásáról, a címkékkel kapcsolatos adatszolgáltatásáról, a kereskedői adatszolgáltatás online biztosításáról, a webáruházak általános szerződési feltételeinek kötelező tartalmi elemeiről, valamint arról kaphattak átfogó képet, hogy mely termékek forgalmazásakor kell a címkét a fogyasztók számára biztosítani. Az szakmai eszmecserén a kereskedői legjobb gyakorlatok és az edukáció szükségessége mellett szó esett a címkék a kereskedőkhöz való egyszerűbb eljuttatásáról, valamint a címke virtuálissá tételéről is.
A BKIK a közelmúltban a BBT szakembereinek aktív részvételével fogyasztóvédelmi munkacsoportot hozott létre, amelynek célja, hogy a kereskedő és szolgáltató bevonásával feltárja a fogyasztóvédelmi területet érintő szabályozási kihívásokat és konstruktív javaslatokat dolgozzon ki a jogalkotók felé. A konferencia tapasztalatai alapján – a jelenlévők kérésére – dr. Inzelt Éva a BBT elnöke, a rendezvény szervezője, ígéretet tett arra, hogy az adattörlő címke is felkerül a javaslattevő munkacsoport témái közé.