Ezt mutatja annak a fogyasztónak a példája is, aki a kérelme szerint a szolgáltatást 2014. december 31-ig fizette elő, az előfizetés kezdete szeptemberre esett. Azonban a kerékpár kölcsönzését követően, annak leadása után a rendszer továbbra is számlázta a fogyasztó számára a bérlés összegét, amely miatt a rendszerben a fogyasztó egyenlegén 4500 Ft tartozás halmozódott fel. A fogyasztó jelezte panaszát az érintett vállalkozásnak, és később az egyenlegén jóváírták a hibásan levont 4500 Ft-ot. Azonban csak december 17-én vette észre a jóváírás megtörténtét, és azt is, hogy a szolgáltatást újra aktiválták. Panaszlevelére azt a választ kapta, hogy egy hónap bérleti lehetőséget írnak számára jóvá, amennyiben újabb bérletet vásárol. Számára azonban ez nem volt elfogadható, hiszen két hónapig nem tudta igénybe venni a szolgáltatást, pont akkor, amikor az időjárási viszonyok megfelelőek voltak a kerékpáros közlekedéshez.
Egy másik esetben a fogyasztó azt kifogásolta, hogy - szabad hely hiányában - elektronikus lakattal rögzítette a kerékpárt az erre kialakított helyen. Később azonban a vállalkozástól azt a tájékoztatást kapta, hogy a rendszerük szerint 3500 Forintos túlhasználati díja keletkezett: az elektronikus nyilvántartás alapján ugyanis a fogyasztó a kérdéses időpontban nem üzemelő, matricázott, leszalagozott gyűjtőállomáson adta le a kerékpárt.
A Budapesti Békéltetető Testület mindezek miatt összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat a szolgáltatás igénybe vételére vonatkozóan.
A szerződéskötés
A szolgáltatás igénybe vehető külön megváltott jeggyel (erről a későbbiekben lesz szó) és MOL Bubi kártyával is. Tisztázni kell, hogy aszolgáltatás igénybevételének feltételeit az Általános Szerződési Feltételek tartalmazzák. E szerint a kerékpáros szolgáltatáshoz rendelkezésre bocsátási szerződést és bérleti szerződést is meg kell kötni. A fogyasztók a rendelkezésre bocsátási szerződést megköthetik mind tartós vagy eseti jelleggel: ezzel jogosulttá válnak arra, hogy a kerékpáros szolgáltatást bármikor igénybe vegyék.
A kártya és az egyenleg szerepe
A tartós jellegű rendelkezésre bocsátási szerződéshez, vagyis a MOL Bubi kártyához tartozik egy egyenleg, amely kizárólag a MOL Bubi díjmentes időszakon túli használati díjai megfizetésére fordítható. A kártya annak tulajdonosát, vagyis a fogyasztót feljogosítja a gyűjtőállomásain található kerékpárok bérlésére, így bérleti szerződések megkötésére is. A fogyasztónak tudni kell, hogy a bérleti szerződés létrejöttének további feltételei is vannak.
Az egyik, hogy a bérleti szerződés létrehozásának időpontjában a kártyának a szolgáltatásai igénybevételére felhasználható kerete (aktuális egyenleg) ne legyen negatív, a másik pedig az, hogy a tartós jellegű rendelkezésre bocsátási szerződéshez kapcsolódó MOL Bubi bérlet ára is megfizetésre kerüljön a szerződés létrehozásának időpontjában.
Tartós jellegű rendelkezésre bocsátási szerződés alapján a fogyasztó a részére kiállított kártya használatával, vagy felhasználói azonosítója és PIN kódja segítségével köthet bérleti szerződést. Erre kizárólag annak a fogyasztónak van lehetősége, akinek a részére az adott kártya kibocsátásra került, vagyis a kártya tulajdonosa. A bérleti szerződés maximális időtartama 6 óra lehet; tehát ez az a maximális időtartam, ameddig a fogyasztó a kerékpárt folyamatosan szerződésszerűen birtokában tarthatja.
Állandó fogyasztónak minősül a MOL Bubi kártya birtokosa: azaz aki féléves vagy éves MOL Bubi bérletet vásárol. A vásárlásra lehetőség van a BKK ügyfélközpontjaiban, ahol regisztrálják a felhasználók adatait, és személyazonosításra alkalmas dokumentumok alapján ellenőrzik azokat. A szerződés aláírása, illetve a féléves/éves bérlet árának kifizetése után vehető át a rendszer használatára jogosító MOL Bubi kártya. A MOL Bubi kártya tulajdonképpen egy egyedi azonosítóval ellátott plasztikkártya, és a bérlettel rendelkező fogyasztók számára megkönnyíti a szolgáltatás igénybevételét.
Fontos tisztázni azt, hogy a Bubi kártya a fogyasztó személyes adatait nem tartalmazza, csak egy sorszámot, amely alapján a fogyasztó jogosulttá válik arra, hogy a részére kiadott kártyát- annak műszaki megrongálása nélkül – megszemélyesítse, azaz adatait rávezesse. Ezt követően a megadott mobilszámra a szolgáltató SMS-ben küldi meg a fogyasztónak a PIN-kódját.
Ki kell emelni azt, hogy a személyes ügyintézést megkönnyíti az előregisztráció, amit a fogyasztó a rendszer honlapján (molbubi.bkk.hu), vagy az ingyenes mobilalkalmazáson keresztül tehet meg. Az előregisztráció során a fogyasztó megadhatja a regisztrációhoz szükséges személyes adatait, valamint már ezen a felületen megveheti bankkártyával féléves/éves bérletét. Fontos tisztázni, hogy ekkor még a fogyasztónak inaktív a regisztrációja, azaz a rendszert nem tudja használni. Minden esetben a fogyasztónak az ügyfélszolgálaton személyesen kell bemutatnia a személyazonosításra alkalmas dokumentumait, hogy a regisztráció aktívvá váljon. Az ügyfélszolgálat munkatársai pedig kötelesek a fogyasztó előregisztrációkor megadott adatait ellenőrizni. A megvásárolt bérlet érvényességi ideje alatt a fogyasztó a rendszert alkalmanként maximum 30 perces időtartamban – tehát a díjmentes időszakban – további díj fizetése nélkül bármikor használhatja. 30 percen túl már díjat kell fizetnie.
Minden állandó fogyasztó rendelkezik egyenleggel, melyből a használati díjat a szolgáltató levonja. A fogyasztónak lehetősége van az egyenlege nyomon követésére, mivel azt bármikor megnézheti és fel is töltheti a molbubi.bkk.hu-n keresztül, a mobilalkalmazás segítségével vagy személyesen ügyfélszolgálatunkon. Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a rendszert a fogyasztók negatív egyenleggel nem használhatják, tartozásukat minden esetben ki kell egyenlíteniük. Állandó fogyasztók számára (a regisztrációkor megadott e-mail címre) a MOL Bubi rendszer az egyenleg kimerülésekor figyelmeztető e-mailt küld.
Alkalmi fogyasztónak az minősül, aki, 24 órás, 72 órás illetve a heti jegyet vásárol. A fogyasztó a jegyet megvásárolhatja a gyűjtőállomás érintőképernyős termináljainál, a molbubi.bkk.hu weboldalon, vagy mobilalkalmazáson keresztül bankkártyával.
A jegy vásárláskor a fogyasztó bankkártyáján kerékpáronként 25.000 Ft előzetesen zárolásra kerül. Érdemes azzal tisztában lenni, hogy a jegy érvényességi idejének lejártakor, tehát 24 óra, 72 óra vagy 7 nap múlva történik csak az elszámolás: ebből az összegből vonják le a megvásárolt jegy árát - ha a fogyasztó 30 percen túl használta a biciklit, akkor annak a díját is -, valamint az áfás számla postázási költségét, amennyiben ezt a felhasználó előzetesen kérte. Felhívjuk a fogyasztók figyelmét arra, hogy azösszegfeloldására a fogyasztó bankkártyáját kibocsátó kártyatársaság és bankjának eljárásrendjétől függően a jegy érvényességi idejének lejártát követő 4-15. banki napon belül kerülhet sor.
Jó hír a fogyasztók számára, hogy a jegy érvényességi ideje alatt a rendszert alkalmanként legfeljebb 30 perces időtartamban, tehát a díjmentes időszakban további díj fizetése nélkül bármikor használhatják. Fontos, hogy tudják azt a fogyasztók, hogy a 30 percen túli igénybe vételért, tehát a „biciklizésért” már minden esetben díjat kell fizetniük.
Összegezve az előbb leírtakat: érvényes jegy vagy bérlet meglétekor az első 30 perc használata díjmentes.Felhívjuk arra a fogyasztók figyelmét, hogy abban az esetben, ha 30 percen belül leadják a kerékpárt a gyűjtőállomáson, majd azonnal felvesznek egy másikat, díjmentes marad a használat!
A jegyvásárlást követően a fogyasztó SMS-ben kapja meg PIN kódját. Az alkalmi fogyasztók a rendszert úgy tudják használni, hogy mobiltelefonszámukat és a PIN kódjukat megadják a kerékpár hátulján lévő elektronikus felületen (pinpad). Ekkor a gyűjtőállomás dokkolóállásából a kerékpár kivehető.
Gyakori probléma az, hogy a felhasználó otthon felejti MOL Bubi kártyáját, ezért felhívjuk a fogyasztók figyelmét arra, hogy ebben az esetben a rendszert mobiltelefonszám és PIN kód segítségével is tudják használni. Ebben az esetben a fogyasztó számára a villogó zöld fény és sípszó jelzi, hogy a kerékpár kivehető.
Jó tanácsok
1. Felhívjuk a fogyasztók figyelmét arra, hogy legkésőbb a bérlet maximális időtartamának leteltekor kötelesek a kerékpárt a gyűjtőállomásra visszavinni, és ott a dokkolóhoz rögzíteni. Ha a kerékpárt az időtartam lejártakor a gyűjtőállomás hibája miatt – ide értve a vészlerakó funkciót is – oda visszatenni nem tudják, kötelesek a BKK Ügyfélszolgálatát a gyűjtőállomáson vagy a kerékpáron elhelyezett elérhetőségek valamelyikén haladéktalanul értesíteni, és vele egyeztetett módon eljárni.
2. Tisztázni kell azt is, hogy ha a fogyasztó az adott gyűjtőállomáson nem talál üres dokkolót, akkor mit kell tennie.
Ebben az esetben ugyanis a fogyasztó köteles a kerékpárt a gyűjtőállomás mellett elhelyezett extra támaszhoz rögzíteni. A bérleti szerződés ugyanis csak a dokkolóhoz vagy az extra támaszhoz történő szabályszerű rögzítéssel szűnik meg automatikusan, a használati díj számítása ekkor zárul le. Abban az esetben azonban, ha a kerékpárt a fogyasztó a bérleti szerződés maximális időtartamának lejártáig nem viszi vissza a gyűjtőállomások egyikére, a szolgáltató vagy annak üzemeltetője köteles megkísérelni felvenni a kapcsolatot a fogyasztóval az általa megadott telefonos vagy egyéb elektronikus elérhetőségeken.