Jogsértő reklám miatt kapott bírságot az AAA Autocentrum

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Autocentrum AAA AUTO Kft. (AAA) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, hiszen úgy jelenítette meg a fogyasztók törvényes jogait reklámjaiban, mintha azok az AAA ajánlatának sajátosságai lennének. A GVH a jogsértésért mintegy 30 millió forint bírságot szabott ki az AAA-ra, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását. A GVH határozatában egyetemleges felelősként nevesítette a cég anyavállalatát, az AAA Auto International a.s.-t.

A GVH megállapította, hogy az AAA 2016. február 1-jétől tisztességtelen magatartást tanúsított a fogyasztók a Polgári Törvénykönyv szerinti jogainak (kellék- és jogszavatosság) bemutatásánál. A 12 hónapos szavatosság ígérete (kellékszavatosság), valamint a gépkocsi legális eredetére vonatkozó garancia (jogszavatosság) a vállalkozás szórólapjain, kültéri és beltéri plakátjain, valamint rádióreklámokban, sajtóhirdetésekben, online hirdetésekben, elektronikus direkt marketing levelekben és a www.aaaauto.hu honlapján jelent meg olyan jellemzők között, amelyek az AAA kínálatának sajátosságait írták le, többek között az alábbiak szerint:

-„Miért vásároljon használt autót az AAA Autó-nál?

-Közel 800 jó minőségű autót kínálunk országosan

-Garantáljuk az autók legális eredetét

-Lízingre vásárolt autóval még akár aznap távozhat

-12 hónap szavatosságot vállalunk az autók műszaki állapotára

(…)”

A GVH az AAA-ra kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte, hogy

-a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott és jelentős számú fogyasztót ért el;

- a versenyhatóság nemrégiben marasztalta el a vállalkozást a Vj/16/2015. számú ügyben, és mindössze egy rövid időszak telt el utóbbi határozat meghozatala és a jelen ügyben vizsgált magtartás megkezdésének időpontja között.

A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe a vállalkozás megfelelési programjának vázlatát.

A GVH szerint kívánatos volna, hogy az információs céllal kommunikált fogyasztói jogok (elállás, garancia, piaci szereplők egyéb szerződéses kötelezettségei stb.) ne keveredjenek össze az egyes ajánlatok valóban speciális, a vállalkozások üzleti döntéseitől függő elemeivel a kereskedelmi gyakorlatban. Így a versenyhatóság azt várja a vállalkozásoktól, hogy egy-egy fogyasztói jogot ne úgy tüntessenek fel, mintha az kizárólag a vállalkozás fogyasztóbarát hozzáállásán múlna, illetve mintha annak biztosítása nem lenne a vállalkozás kötelezettsége a hatályos szabályozás alapján.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/78/2016.

Forrás: http://www.gvh.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2017_es_sajtokozlemenyek/jogserto_reklam_miatt_kapott_birsagot_az_aaa.html