A Budapesti Békéltető Testület egy vizsgálatot végzett azzal összefüggésben, hogy a határon átnyúló fogyasztóvédelmi jogvitákban milyen eredményesek voltak az eljárások. Ezekben az ügyekben az egész országra kiterjedően – a pénzügyi jogviták kivételével- kizárólagos illetékességgel rendelkezik a fővárosi kereskedelmi és iparkamara mellett működő testület.
Mit érdemes tudni a honlapról (platformról)?
Az online vitarendezési platformot minden fogyasztó és vállalkozás használhatja és a magyar vállalkozásoknak kötelező is együttműködni a fogyasztókkal. A portál azoknak az EU-ban élő fogyasztóknak segít, akik az interneten vásároltak árut vagy rendelnek meg szolgáltatást az EU-ban, Norvégiában, Izlandon vagy Liechtensteinben működő kereskedőktől.
A webhely az online vásárlásokkal kapcsolatos viták rendezésére szolgál. Az online vitarendezési eljárás lehetővé teszi, hogy a vitás felek bíróságon kívül rendezzék jogvitájukat. Az online vitarendezési portál használata ingyenes. Elérhetősége: https://ec.europa.eu/odr
Az online vitarendezési eljárás gyors, olcsó - Magyarországon ingyenes - és egyszerű; sokszor jobb eredményre vezet, mint a bírósági eljárás. Az eljárás során a felek egy online felületen, a számítógép előtt kényelmesen hátradőlve rendezhetik vitájukat a békéltető testület segítségével. Az eljárás célja itt is minden esetben a felek közötti egyezség létrehozása.
A honlapon elektronikus úton, gyorsan, egyszerűen, költségmentesen és magyar nyelven tudja a fogyasztó a fogyasztói jogvitáját rendezni, amennyiben online vásárolt árut vagy szolgáltatást az Európai Unió területéről. A panasz benyújtása a platform weboldalán elérhető elektronikus űrlap kitöltésével történik.
A portálon rendelkezésre áll egy automatikus fordítóprogram is, amely segítségével a fogyasztó le tudja fordítani a kereskedőnek és/vagy a békéltető testületnek szánt üzenetet és a tőlük kapott választ. Ezen túlmenően pedig az ügy lezárása után kérheti az eljárás eredményét közlő dokumentum egyszeri, hivatásos fordító általi lefordítását.
Mennyire sikeres az online vitarendezési eljárás?
Amennyiben a fogyasztó megfelelő és teljes információkkal látja el az eladót illetve hiánytalan kérelmet nyújt be elektronikusan, a vállalkozások - a fogyasztói kérelem megalapozottsága esetén - teljesítik a fogyasztói kérelmet, igényt.
Az online vitarendezés sikeres.
Számos eljárás zárult így egyezséggel az online vitarendezési platformon keresztül, így például, amelyet egy lengyel fogyasztó indított egy légitársasággal szemben. A fogyasztói panasz szerint a légitársaság a bankkártyás fizetés folyamán nagyobb összeget vont le a fogyasztó bankszámlájáról, mint ami a vásárlási visszaigazolásban szerepelt. A légitársaság a vitarendezési eljárás eredményeként visszautalta a fogyasztónak a különbség összegét.
Egyezséggel zárult az a jogvita is, amelyben egy magyar fogyasztó élt panasszal egy romániai székhelyű webáruházzal kapcsolatosan: az online rendelt monitor a szállítást követően rövid időn belül meghibásodott, a fogyasztó visszaküldte garanciális javításra, a vállalkozás azonban azt fizikai sérülésre való hivatkozással megtagadta. A vállalkozás felajánlotta a fogyasztó részére az ingyenes kijavítást, és a fogyasztó ezt elfogadta.
Sikerrel zárult az az eljárás is, amikor a fogyasztó panasza az online megvásárolt mobiltelefonja meghibásodott, azt leadta javításra a vállalkozás szervizébe, ahol azonban megrongálódott. A rongálódás a fogyasztó szerint a szervizben történt, a vállalkozás véleménye szerint a fogyasztó törötten adta be a készüléket a szervizbe. Az online vitarendezési platformon keresztül ajánlás született a készülék garanciális megjavítására, melynek a vállalkozás utóbb eleget is tett.
Megegyezéssel zárult az a fogyasztói jogvita is, amikor a fogyasztói panasz tárgya az online repülőjegy-értékesítéssel kapcsolatban kapott visszatérítés felhasználási szabályait érintette. A fogyasztó visszatérítést kapott a légitársaságtól egy hibás online tranzakció miatt. A légitársaság az összeg felhasználhatóságával kapcsolatosan semmilyen korlátozást vagy feltételt nem jelzett a fogyasztó felé. Amikor azonban a visszatérítést kicsit több mint egy évvel követően a fogyasztó annak összegét fel szerette volna használni egy újabb repülőjegy vásárlásakor, az online rendszer ezt nem engedte, a fogyasztónak a bankkártyájával kellett kifizetnie a jegyet. A fogyasztó a panaszában kérte, hogy a visszatérített összeget korlátozásmentesen használhassa fel. A budapesti békéltető testület közreműködésének segítségével a légitársaság végül szabadon és korlátlanul felhasználhatóvá tette a fogyasztó számára a jóváírt összeget.
Az egyezség nem csak a fogyasztóknak jó, hanem a vállalkozásoknak is, mert lehetőséget nyújt a vita végleges lezárására. Nem bombázza tovább a fogyasztó e-mailekkel a webáruházat vagy a vállalkozás ügyfélszolgálatát. Hozzájárul ahhoz is, hogy az adott fogyasztónak ismét bizalma legyen a vállalkozás felé egy újabb megrendeléssel összefüggésben.
Ha eljárást kíván indítani a fogyasztó vagy a vállalkozásnak csak kérdése van: azt nyugodtan bármikor megteheti a Budapesti Békéltető Testületnél.