Mi történik, ha a nyílászáró cserét vagy fűtéskorszerűsítést ajánló vállalkozás az előleg felvétele után eltűnik? Mire figyeljünk, ha korszerűsítést vagy felújítást szeretnénk a lakásunkban?
A Budapesti Békéltető Testület eljárása során a fogyasztók több alkalommal adtak be olyan kérelmet, melyben a korszerűsítés céljából megkötött szerződés napján a több tízezer forintos előleg átadását követően a vállalkozás eltűnik.
Egyik esetben a fogyasztót a lakásán kereste fel a vállalkozó, aki nyílászáró cserét ajánlott fel részére akciós áron. A megrendelés aláírásával egyidejűleg 40.000,- Ft összeget kért a nyugdíjas fogyasztótól felmérési díjként, holott a fogyasztó maga mérte le az ablakai pontos méretét. Ezt követően a vállalkozást sem telefonon, sem a megadott címen nem lehetett elérni. A felek között létrejött szerződés kis betűs része pedig arról rendelkezett, hogy ha a fogyasztó meggondolja magát és eláll a megrendeléstől, akkor a felmérési díjat elveszíti.
Egy másik fogyasztóhoz becsöngetett egy szimpatikus és megnyerő modorú férfi, aki arról győzte meg a szintén nyugdíjas fogyasztót, hogy a lakásásban végzett korszerűsítéssel kevesebb lenne a fűtési díja. A fogyasztóval együtt volt a felesége is, aki be sem akarta a lakásba engedni a férfit. A rövid meggyőzést követően aláírásra került egy megrendelés. A szerződés megkötésével egyidejűleg a fogyasztó átadott foglalóként 50.000,- Ft-ot. Később utána néztek a szerződés szerint ajánlott munka értékének, mely jóval a szokásos forgalmi érték felett lett volt, így elálltak a szerződéstől, de a vállalkozás azt nem fogadta el és hivatkozott arra, hogy az átadott foglaló nem jár vissza.
Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?
Mindkét esetben a fogyasztót a lakásán kereste fel a vállalkozás képviselője, tehát a felek közötti szerződésekre az üzlethelyiségen kívül között kötött szerződésekre vonatkozó 45/2014(II.26.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezéseit lehet alkalmazni.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés egy olyan fogyasztói szerződés
, amelyet a szerződő felek egyidejű fizikai jelenléte mellett a vállalkozás üzlethelyiségétől eltérő helyen kötöttek meg és amelyre vonatkozóan a fogyasztó tett ajánlatot a vállalkozásnak üzlethelyiségen kívül valamint amelyet a vállalkozás üzlethelyiségében vagy távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz alkalmazásával közvetlenül azt követően kötöttek meg, hogy a vállalkozás – a felek egyidejű fizikai jelenléte mellett – személyesen és egyénileg kapcsolatba lépett a fogyasztóval a vállalkozás üzlethelyiségétől eltérő helyen.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a vállalkozás nevéről; a vállalkozás székhelyének postai címéről, és – ha azzal rendelkezik – a telefonszámáról, a telefaxszámáról és az elektronikus levelezési címéről, továbbá annak a vállalkozásnak a nevéről és postai címéről, akinek a nevében eljár.
Nagyon fontos, hogy tájékoztassa a vállalkozás képviselője a fogyasztót, hogy a szerződéstől indokolás nélkül 14 napon belül elállhat. Amennyiben a vállalkozás ennek a jogszabályi kötelező tájékoztatásnak nem tesz eleget az elállási határidő meghosszabbodik 12 hónappal. Ha a vállalkozás tizenkét hónapon belül megadta a fogyasztónak a kötelező tájékoztatást, az elállásra vagy a felmondásra nyitva álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le.
Az elállás esetén a szerződés a megkötésének időpontjára visszaható hatállyal megszűnik és a fogyasztó által bármilyen jogcímen átadott összeg visszajár részére.
Az ilyen esetekben az is célszerű, hogy ne maradjunk egyedül a vállalkozóval, hogy később tanúkkal tudjuk bizonyítani a szerződéskötés lényeges körülményeit.
1.Minden esetben ellenőrizzük, hogy ki akar szerződést kötni, akár a személyi igazolvány elkérésével! A www.e-cegjegyzek.hu weboldalon nézzük meg az ajánlatot tevő vállalkozást, hogy felszámolás, csődeljárás vagy végrehajtás alatt áll-e!
2 Ne írjunk alá azonnal semmilyen megrendelést vagy szerződést sem, először gondosan olvassuk át vagy mutassuk meg egy jogban jártas szakértőnek!
- Ha a terméket vagy a szolgáltatást már megrendeltük, akkor a termék átvételétől illetve a szerződéskötéstől számított 14 napon belül éljünk az indokolás nélküli elállási jogunkkal! Írásban, ajánlott vagy tértivevényes levélben álljunk el a szerződéstől és kérjük vissza a kifizetett előleget vagy foglalót! Amennyiben a szerződés alapján a teljesítés megkezdődött már csak felmondani lehet a szerződést és a feleknek elszámolási kötelezettsége van egymás felé.