Online vitarendezési tanácsadás a hazai nagyvállalatoknak

2016. február 15-én elindult az az Európai Bizottság által fejlesztett uniós békéltető honlap (http://ec.europa.eu/odr), amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztó egyszerűen, ingyen egyezzen meg akár a karosszékből, ha vitába keveredett az online vásárolt terméket, szolgáltatást illetően a vállalkozással.

Magyarországon az érintett cégeket szigorú tájékoztatási kötelezettség terheli, amely kiterjed többek között az uniós békéltető honlap elérhetőségére és arra, hogy az online rendeléssel, szolgáltatással összefüggő viták rendezésére azt igénybe lehet venni. Többek között erről is szó esett azon a szakmai egyeztetésen, amelyen részt vettek a Telenor Magyarország Zrt, a Vodafone Magyarország Zrt, a TESCO-GLOBÁL Áruházak Zrt, a JátékNet.hu Webáruház Kft, valamint az Önszabályozó Reklám Testület képviselői. A későbbiekben pedig a Magyar Telekom Nyrt. és a Skoopy Kft. (Bónuszbrigád.hu), valamint a Magyar Utazási Irodák Szövetsége számára kerül sor workshop megtartásra.

A megbeszélésen a Testület bemutatta az uniós békéltető honlapot, az online vitarendezési eljárás lényeges ismérveit, valamint szó esett a vállalkozásokat az online eljárásban terhelő együttműködési kötelezettségről is. Egyértelmű volt az igény a cégek részéről, hogy amikor csak lehet, számukra költségkímélő módon és azinterneten keresztül szeretnének részt venni a vitarendezésben, amelyre a honlap lehetőséget is nyújt. Ehhez viszont meg is kell tanítani annak használatát. A Budapesti Békéltető Testület többek között ebben is segít és tagállami online vitarendezési kapcsolattartó pontként támogatást nyújt a feleknek az uniós békéltető honlap működését illetően. A tapasztalatok szerint ez a vállalkozásoknak legalább olyan fontos, mint a fogyasztóknak:a megegyezésre való hajlandóság nagymértékben elősegíti a vita mindkét fél számára ingyenes, gyors lezárását.

A Testület várja az online értékesítésben érintett cégek jelentkezését és igény esetén személyesen tart számukra tájékoztatást a témában.