A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmekben sokszor találkozunk azzal, hogy az online vásárlások során jogellenesen korlátozzák a fogyasztói jogokat bizonyos webáruházak. Óriási januári akciókkal találkozhatnak a fogyasztók az internetes felületeken, ezért a Testület összefoglalja mire érdemes ügyelni a megrendeléseik során.
A webáruházak mindent elkövetnek annak reményében, hogy a fogyasztókat vásárlásra bírják, ilyen a „1 -et fizet 2-t vihet akció” vagy a megrendelt termékkel együtt adott ajándék, az ingyenes házhozszállítás és az akár 20%-90%-ig terjedő árleszállítás. Ezek a hihetetlen akciók nem feltétlenül a törzsvásárlókat vonzzák, hanem az ún. „árérzékeny” fogyasztói réteget, akik nem eléggé tájékozottak a jogaikkal kapcsolatban. Sokszor a megrendelt termék átvételekor csalódott lesz a fogyasztó, ezért élni szeretne az indoklás nélküli elállás jogával.
Internetes vásárlásnál ugyanis a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló jogszabály alapján az átvételtől számított 14 napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát. Úgynevezett indokolás nélküli elállási joggal élhet, amikor is saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget. Van azonban néhány kivétel is ez alól és a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint épp ezek okozzák leggyakrabban a fogyasztók és a webáruházak közötti problémákat. A Korm. rendelet szerint például lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, folyóirat valamint számítógépes szoftver példányának vagy egyes higiéniai terméknek az adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást. A bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta melyik termék tartozik ide.
Sokszor hivatkoznak a webáruházak arra, hogy ha nincs meg a termék eredeti gyári csomagolása vagy sérült, akkor nem fogadják el az indokolás nélküli elállást, pedig az jogszabályba ütközik.
Arra is számos példát látunk, hogy azért utasították el az elállást, mert pl. a fényképezőgéppel próbaként a fogyasztó 15-20 felvételt készített, ezért az eladó webáruház csak értékcsökkentett összeget volt hajlandó visszafizetni az elállás után. Ez is jogszabályba ütköző az eladó részéről, mert előtte az Általános Szerződési Feltételeiben nem rögzítette mit jelent a szükséges használatot meghaladó mértékű kipróbálása az adott műszaki cikknek.
Arra is felhívja a testület a figyelmet, hogy ha nem természetes személyként, hanem cégként online vásárolnak, akkor Önökre nem fog vonatkozni az indokolás nélküli elállás lehetősége, mivel nem minősülnek fogyasztónak, mert az említett Korm. rendelet rendelkezései a fogyasztói szerződésekre vonatkoznak. Ebben az esetben azonban a gazdasági társaságokat is megilletik a hibás teljesítéssel összefüggő szavatossági jogok.
Nagyon fontos az is, hogy a fogyasztói elállás esetén a teljes- szállítási költséggel együtt-kifizetett összeget vissza kell térítenie a vállalkozásnak, mégpedig az elállásról való tudomásszerzéstől számított legkésőbb 14 napon belül.
A számla mellett a webáruház akciós reklámját, a megrendelésről és a visszaigazolásról kapott elektronikus levelezést is érdemes megőrizni a későbbi viták elkerülése végett. Az online vásárlásoknál a felek közötti szerződés a megrendelés eladó általi visszaigazolásával jön létre.
Végül, de nem utolsósorban, ha a megrendelt műszaki cikk hibás, akkor a jótállásból eredő jogainkkal élhetünk, így bruttó 10.000,-Ft feletti vételárú termékeknél, 3 munkanapon belül kérhetjük a termék cseréjét valamint ha ezt nem tudja teljesíteni az eladó,akkor 14 napon túl is elállhatunk a szerződéstől és kérhetjük vissza a termék vételárát. Ezekben az esetekben a hibás teljesítéssel összefüggésben keletkezett valamennyi költséget, azaz szállítási, fuvarozási díjat is köteles a vállalkozás a fogyasztó részére megfizetni.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
1.Ne fogadják el a fogyasztók a webáruház elutasítását arra hivatkozással, hogy higiéniás, egészségügyi és zárt csomagolású termék vásárlásáról van szó, ha erre külön a webáruház a szerződéskötés előtt nem hívta fel a figyelmet!
2. Nem követelheti meg a cég a fogyasztótól, hogy az eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza a terméket, csak bizonyos kivételes esetekben (pl. DVD, CD, higiéniás termék). Ez a feltétel jogellenes, hiszen egyébként a fogyasztó kibontás nélkül nem is ellenőrizhetné, hogy azt a terméket kapta-e, amit megrendelt.3. Akkor is visszaküldheti a terméket a fogyasztó, ha esetleg azt sérülés érte, esetleg nincs meg az összes tartozéka. Önmagában ezektől még nem veszíti el az indokolás nélküli elállás jogát. Ilyenkor ugyanis azt az értékcsökkenést kell kifizetni, amely abból fakad, ha a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a fogyasztó az árucikket.
4. Számlát-nyugtát online vásárlásnál is kell kapni! Ha nem kapott, akkor tegyen panaszt írásban a webáruháznál és kérje ennek megküldését, ezt követően pedig őrizze meg azt gondosan. Bármi probléma lenne a termékkel, ennek birtokában lehet reklamálni és ez bizonyítja a fogyasztó és a cég közötti szerződést.
5. Ha vitáját nem tudta a vállalkozással közvetlenül rendezni, akkor forduljon a Budapesti Békéltető Testülethez, vegye igénybe az ingyenes, gyors eljárást már mobilapplikáción keresztül is!