Törölt Lufthansa járatok – A fogyasztóknak joguk van a jegyár visszatérítéséhez, átfoglaláshoz, ellátáshoz és bizonyos esetekben kártalanításra is!

Minderre a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelet alapján van lehetőségük, amely európai uniós jogszabály közvetlenül alkalmazandó az uniós tagállamokban.

 

Járattörlés esetén az utasokat megillető jogok

 

1. Az első és legfontosabb, hogy ha egy fogyasztó járata törlésre került, akkor a légi fuvarozó köteles felajánlani számára hét napon belül a jegy árának a visszatérítését az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira. A már megtett szakaszra vagy szakaszokra csak akkor terjed ki a visszatérítés, ha a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt: azaz a törlés miatt az úti cél okafogyottá vált.

 

2. Az utasoknak emellett joguk van átfoglaláshoz is, ezt az eredetivel összehasonlítható szállítási feltételek mellett kell teljesíteni úgy, hogy a végső célállomást a lehető legkorábban elérjék. Ennél későbbi időpontban erre csak akkor van lehetőség, ha ez az utasoknak megfelel és az ülőhelyek száma is biztosítja ezt.

 

3. Díjmentes szállodai elhelyezésre szintén joga van a fogyasztónak akkor, ha az új légijárat indulási időpontja ésszerű számítás szerint legalább a törölt járat tervezett indulását követő napra esik. Fontos, hogy a repülőtér és a szálláshely között ekkor díjmentes szállítás is megilleti az utast.

 

4. Emellett a fogyasztók ellátásra is jogosultak. Ez azt jelenti, hogy a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell rendelkezésükre bocsátani, és joguk van két díjmentes telefonhívásra, telexre vagy faxüzenetre, illetve e-mail küldésre.

 

Amennyiben ezeket a szolgáltatásokat mégsem biztosítja a légi fuvarozó, akkor mindenképp kérjenek számlát, nyugtát a megvásárolt frissítőkről, a transzferről, szálloda elhelyezésről: később kárigényük alátámasztására ezeket a számlákat tudják benyújtani a légitársaság részére.

 

5. Végül, de nem utolsósorban kártalanításhoz is joguk van a fogyasztóknak, ugyanis 250- 600 EUR összegre jogosultak a repülőútjuk hosszától függően. 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőút esetén 250 EUR összeg jár az utasoknak, míg 1500 kilométernél hosszabb, Európai Unión belüli repülőút és minden egyéb, 1500 és 3500 km közötti repülőút esetében 400 EUR a kártalanítás mértéke. Minden olyan egyéb repülőút esetében pedig 600 EUR összegre jogosultak a fogyasztók, amely nem sorolható az előző kettő típusba.

 

A kártalanítási kötelezettség alól csak akkor mentesül a légi fuvarozó, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ha a fuvarozó nem teljesíti bizonyítási kötelezettségét, úgy kötelező kártalanítást nyújtania.

 

A fogyasztók jogai járatkésés esetén

 

Fontos tudni: az utasokat nem csak járattörlés esetén illetik meg az említett jogok, hanem bizonyos esetekben késéskor is. Ide tartoznak az alábbiak:

 

- legalább két órás késés 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetében,

 

- legalább három órás késés az Európai Unión belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén,

 

- legalább négy órás késés azon repülőutak esetében, amelyek az előző két esetkörbe nem sorolhatóak be.

 

1. Az említett időtartamú késéskor díjmentes étkezést és frissítőket kell biztosítani az utasok részére, emellett a két telefonhívás, telex vagy faxüzenet vagy e-mail küldésének lehetősége szintén jár. Ha pedig a járat indulásának időpontja a késés miatt a korábbi bejelentett indulást követő napra esik, úgy szállodai elhelyezésre és a repülőtér és szálláshely közötti díjmentes szállításra jogosultak a pórul járt fogyasztók.

 

2. Amennyiben a fogyasztó járata ót órás vagy azt meghaladó késést szenvedett, úgy az utas kérheti a megvásárolt jegye árának visszatérítését hét napon belül az utazás még meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira vonatkozóan.

 

3.Ezen kívül fontos felhívni a figyelmet az Európai Bíróság azon gyakorlatára (C-402/07. számú ítélet), miszerint a késéssel érintett járatok utasait a törölt járatok utasaihoz hasonlóknak lehet tekinteni a kártalanítás iránti jog alkalmazása szempontjából. Ez azt jelenti, hogy a késést szenvedett utasok is kártalanításra jogosultak, amennyiben a késéssel érintett légi járat következtében háromórás vagy azt meghaladó időveszteséget szenvednek, vagyis ha végső célállomásukat a légi fuvarozó által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.

 

A kártalanítás összege ez esetben szintén 250 EUR és 600 EUR összeg közé esik, a járattörléskor már említésre kerültek szerinti repülőút hosszától függően.