Az Európai Parlament a légi utasok jogainak megerősítése mellett tette le a voksát

Az Európai Parlament által elfogadott rendelet tervezete szerint változatlanul kártérítés illeti meg a járattörléssel érintett fogyasztókat, ugyanakkor egyértelműen rögzíti azt is: három órás vagy azt meghaladó járatkésés esetén szintén 300-600 EUR összegű kártalanításra jogosult a fogyasztó a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Amennyiben a kártérítési igényt a légi fuvarozó elutasítja rendkívüli körülményekre való hivatkozással, úgy annak fennálltát írásos formában kell bizonyítania, máskülönben nem mentesül a kártalanítás teljesítése alól.

Emellett meghatározásra kerül a légitársaságok számára azon kötelezettség, hogykapcsolattartó pontokat üzemeltessenek minden olyan repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek. Ezek legfőbb feladata az utasok tájékoztatása az őket megillető jogokról, és az azonnali segítségnyújtás járattörlés vagy járatkésés, illetve poggyásszal kapcsolatos reklamáció esetén. Ezen kívül a menetrend szerinti indulási időt követő harminc percen belül tájékoztatnia kell a légitársaságnak a fogyasztót arról, ha bármilyen olyan körülmény áll fenn, amely kihatással van az indulás időpontjára – jelenleg ugyanis nincs meghatározva még az, mennyi idő múltán szükséges az utasokat tájékoztatni az aktuális forgalmi helyzetről.

A tervezet értelmében a fogyasztók három hónapig élhetnek panasszal a vonatkozó légi járat indulásának napjától vagy tervezett napjától számítva: erre a légitársaságnak pedig hét napon belül válaszolnia kell. Amennyiben e kötelezettségének két hónapon belül nem tesz eleget és nem ad érdemi választ minden, a reklamációban érintett kérdésre, akkor úgy kell tekinteni, hogy a fogyasztó panaszát és igényét elfogadta.

A járattörléssel érintett fogyasztóknak továbbá ugyanúgy joguk lesz a jegyek vételárának visszatérítéséhez, valamint átfoglaláshoz, mint azon járatok utasainak, akiknek beszállását visszautasították. Változatlanul megilleti emellett az utasokat az ellátás, azaz részükre díjmentes étkezés, frissítő jár többek között.

Meghatározásra kerül emellett a poggyászkárokért való, légitársaságot terhelő felelősség is: az ellenőrzött poggyász megsemmisülése, elvesztése, vagy megrongálódása miatt bekövetkezett kárt a légi fuvarozó köteles viselni, ha az azokat előidéző esemény a légi jármű fedélzetén, vagy bármely olyan időszakban történt, amely alatt az ellenőrzött poggyász a fuvarozó felügyelete alatt volt.

Ha a fuvarozó elismeri az ellenőrzött poggyász elvesztését, vagy az ellenőrzött poggyász huszonegy nappal azt követően sem érkezik meg, hogy az esedékes lenne, úgy az utas jogosulttá válik arra, hogy a fuvarozóval szemben a fuvarozási szerződésből származó jogait érvényesítse. A fuvarozót ugyanakkor nem terheli felelősség, ha a kár a poggyászban rejlő hiba, annak minősége miatt következett be: így például, amennyiben valaki romlandó árut csomagolt be.

Végül, de nem utolsósorban meghatározásra kerül az, hogy a légi fuvarozó fizetésképtelensége, csődje, tevékenységének felfüggesztése vagy beszüntetése miatti járattörlés esetében a fogyasztóknak joguk van a jegyárak visszatérítésére, átfoglalásra és ellátásra is. Emellett a légitársaságnak bizonyítani kell, hogy megtette mindazon szükséges intézkedéseket – így például biztosítást kötött vagy garanciaalapot hozott létre – annak érdekében, hogy a törölt járatok utasai számára biztosítani tudja az előbb említett kötelezettségei teljesítését.

Forrás: Az Európai Parlament internetes honlapja