BBT/0800/2012 a „7 I” Nemzetközi Kereskedelmi és Információs Kft. (korábban: Konsum- Trade Kft., 2000 Szentendre, Csipke köz 1.) vállalkozással szembeni ügyben

2013. március 13.

BBT/0800/2012

 

A Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a „7 I” Nemzetközi Kereskedelmi és Információs Kft. (korábban: Konsum- Trade Kft., 2000 Szentendre, Csipke köz 1.) vállalkozással szembeni ügyben a fogyasztói jogvita rendezése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő

 

 

A J Á N L Á S T

teszi:

 

A vállalkozás az írásba foglalt ajánlás kézhezvételét követő 15 napon belül a cipőt cserélje ki, amennyiben ennek nem tud eleget tenni, térítse vissza a cipő vételárát, 11.800,- Ft azaz Tizenegyezer-nyolcszáz forint összeget agyösszegben, készpénzben a fogyasztó lakcímre történő postai megküldés útján, valamint fentieken túlmenően fizesse meg fogyasztó részére az NFH szakvélemény költségét, 6.500,- Ft, azaz Hatezerötszáz forint összeget, szintén a fogyasztó lakcímére történő postai megküldés útján.

 

A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése - jogszabályban meghatározott esetekben kérhető a bíróságtól.

 

 

 

A fogyasztó kérelme szerint 2009. 12. 23-án vásárolt cipőt a vállalkozás (akkor még Konsum Trade Kft.) Campona üzletközpontban található „Flamingó” nevű boltjában 11.800,- Ft vételárért, melyet 2011. 03. 25-én vitt vissza a vállalkozáshoz, azzal a kifogással, hogy a cipő talpa, és sarka eltörött, az használhatatlanná vált.

A vállalkozás a minőségi kifogás közlése és a fogyasztó kicserélésre irányuló igénye kapcsán azt nyilatkozta, hogy amennyiben a fogyasztó igényének megalapozottságát az NFH szakvéleményével alátámasztja, vállalja a cipő kicserélését, ennek hiányában a vételár levásárlásának lehetőségét biztosítja a fogyasztó számára.

A vállalkozás nyilatkozatára tekintettel a fogyasztó megkereste a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, szakvélemény készítése céljából, a szakvélemény elkészítéséért 6.500,- Ft díjat fizetett a hatóság részére.

Tekintettel arra, hogy a szakvélemény a fogyasztói panaszt alátámasztotta és gyártási hibát állapított meg a lábbeli vonatkozásában, a fogyasztó 2011. 09. 07-én ismételten felkereste a vállalkozást panaszának rendezése érdekében.

A vállalkozás a fentiek ellenére a fogyasztói panaszt 2011. 09. 13-i levelével elutasította.

Tekintettel arra, hogy a fogyasztói panasz nem nyert rendezést, a fogyasztó a békéltető testülethez fordult kérelmével, kérte a vállalkozás kötelezését a cipő kicserélésére, ennek hiányában a vételár visszatérítésére.

 

A békéltető testület elnöke szerint az ügy egyszerű megítélésű, ezért az eljárás lefolytatására a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.)  25. § (3) bekezdése alapján egyedül eljáró testületi tagot jelölt ki.  A meghallgatás 2012. 04. 17-i időpontjáról feleket az Fgytv. 29. §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette. Az értesítésben közölte a felekkel a kijelölt eljáró testületi tag személyét, és felhívta a felek figyelmét arra, hogy az Fgytv. 25. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint nyolc napon belül kérhetik, hogy a testület háromtagú tanácsban járjon el.

A felek határidőben ez irányú kérelmet nem terjesztettek elő.

 

Tekintettel arra, hogy a vállalkozásnak postázott értesítés „elköltözött” jelzéssel érkezett vissza testülethez, az eljáró tanács a fogyasztó kérelmére elhalasztotta a meghallgatást. A fogyasztó vállalta, hogy a tanács részére 15 napon belül bejelenti a vállalkozás megváltozott címét.

A fogyasztó 2012. április 18-i beadványában tájékoztatta a testületet a vállalkozás megváltozott nevéről, valamint új elérhetőségéről. A fogyasztó jelezte, hogy a vállalkozás ugyanazon adószámon de más néven és más székhelyen folytatja a tevékenységét.

 

A testület a feleket ezt követően a meghallgatás 2012. 07. 18-i időpontjáról az Fgytv. 29. §-ban foglaltaknak megfelelően ismételten értesítette. A meghallgatáson a fogyasztó megjelent, az eljáró tanács tagjával szemben kifogást, kizárási indítványt nem terjesztett elő.

 

A meghallgatáson szabályszerű értesítés ellenére a vállalkozás nem jelent meg, válasziratot sem küldött a testület részére.

 

A fogyasztó a kérelméhez csatolta a vásárlói panaszról szóló jegyzőkönyvet, a vállalkozással folytatott levelezést, valamint az NFH szakvéleményt, valamint a meghallgatáson be is mutatta a cipőt.

 

A fogyasztó a meghallgatáson akként egészítette ki a kérelmét, hogy a cipő kicserélése mellett vagylagosan kéri a vételár 11.800,- Ft, valamint ezen felül a szakvélemény díjának, 6.500,- Ft összegnek visszatérítését a vállalkozástól.

 

Az eljáró tanács a becsatolt iratok, a fogyasztó meghallgatása, a cipő szemrevételezése alapján megalapozottnak találta a fogyasztó kérelmét az alábbiak szerint.

 

A Polgári Törvénykönyvrőlszóló 1959. évi IV. törvényrendelkezései szerint:

 

277. § (1) A szerződéseket tartalmuknak megfelelően, a megszabott helyen és időben, a megállapított mennyiség, minőség és választék szerint kell teljesíteni. A szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában

a) alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak, és

b) rendelkeznie kell azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, amely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a szolgáltatás természetét, valamint a kötelezettnek, a gyártónak, az importálónak vagy ezek képviselőjének a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó - különösen reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő - nyilvános kijelentését, és….

305. § (1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

305/A. § (2) Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

306. § (1) Hibás teljesítés esetén a jogosult

a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

 

A Ptk. 306. § (2) valamint (3) szerint:

(2) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

 

A hibás teljesítésből eredő károk megtérítéséről a Ptk. 310. § rendelkezik az alábbiak szerint:Szavatossági jogainak érvényesítésén kívül a jogosult a hibás teljesítésből eredő kárának megtérítését is követelheti a kártérítés szabályai szerint.

 

Az eljáró tanács a tényállást a fogyasztói kérelemben foglaltakkal egyezően állapította meg a fogyasztó előadása, kérelme, valamint a rendelkezésre álló dokumentumok alapján.

A fogyasztó előadásában hivatkozott továbbá arra, hogy a vállalkozás megalapozatlanul állította, hogy továbbhasználta a cipőt a hiba jelentkezése után, a cipőt ő a valóságban a panasz bejelentésétől egyáltalán nem hordta, erre a lábbeli egyébként nem is lett volna alkalmas.

Az eljáró tanács rögzítette, hogy a panasz megalapozottságát az NFH szakvélemény teljes mértékben alátámasztja, valamint a szakértői véleményben foglaltakat a tanács a lábbeli megtekintése eredményeként szintén megerősítette.

A tanács megállapította továbbá, hogy a fogyasztónak a fogyasztói igény érvényesítése kapcsán az NFH szakvélemény beszerzésével 6.500,- Ft összegű többlet kára is származott, amelynek megtérítése a tanács álláspontja szerint a vonatkozó jogszabályhely alapján a vállalkozás kötelessége.

A vállalkozás az eljárásban semmilyen érdemi nyilatkozatot nem tett, ezért a tanács a fogyasztói nyilatkozatok, és a rendelkezésre álló dokumentumok alapján ítélete meg az ügyet.

 

Összességében az eljáró tanács a szakértői vélemény megállapításait megalapozottnak találta, valamint megállapította, hogy a szavatossági jogok közül a hiba jellegére tekintettel a kijavítás nem lehet alkalmas a fogyasztói panasz rendezésére.

 

Az eljáró tanács megítélése szerint figyelembe véve a jogszabályi sorrendet is javítással nem lehet orvosolni a hibát, ezért elsősorban cserére, ennek hiányában elállásra jogosult a fogyasztó.

 

Mindezek alapján az eljáró tanács az ajánlásban foglaltak szerint találta megalapozottnak a fogyasztó kérelmét.

 

A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki. Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapjánaz ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), amennyiben

a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,

b) a békéltető testületnek az Fgytv. 18. § (1) bekezdése alapján nem volt hatásköre az eljárásra, 

c) a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye, az Fgytv. 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból

Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint „a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei bíróságtól, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak.”

Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése szerint a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani.

 

Az Fgytv. 36. §-a (5) bekezdése szerint „a fogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.”

 

Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, az Fgytv 36. § (1) bekezdésében foglaltakra: ha a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül - jogosult a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozni.

 

Az eljáró tanács megállapítja, hogy a vállalkozás magatartása nem tette lehetővé a békéltető testület ügyben eljáró tanácsa számára az egyezség létrehozásának megkísérlését. A Budapesti Békéltető Testület által az Fgytv. 29 § (8) bekezdése szerint 2012. 02. 22- én kiküldött és a vállalkozás által átvett értesítésben foglalt figyelmeztetés ellenére nem tett az ügyben semmiféle nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson sem jelent meg.  

 

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV törvény 36/B. § -a szerint  “A békéltető testület közzéteheti annak a vállalkozásnak a nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, amely a 29. § (8) bekezdése szerinti felszólítás ellenére nem tett az ügy érdemére vonatkozó ‑ a 29. § (8) bekezdésében foglaltaknak megfelelő tartalmú ‑ nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.

 

 

Budapest, 2012. július 18.

 

 

 

                                                                                         Dr. Czipri Zoltán

                                                                                       eljáró tanács elnöke

Kapják:

1.        Fogyasztó

2.        Vállalkozás

3.     Irattár