BBT/1504/2013 A Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Lara Therm Kft. (7000 Sárbogárd, Ady Endre u. 168.) vállalkozással szembeni ügyben

2013. november 18.

  

Budapesti Békéltető Testület

1016 Budapest, Krisztina krt.99.

 Levelezési cím:1253 Budapest, Pf.10

Telefon:488-2131 Fax:488-2186

e-mail cím:bekelteto.testulet [at] bkik.hu

A kép eltávolítva.

BBT/1504/2013

A Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Lara Therm Kft. (7000 Sárbogárd, Ady Endre u. 168.) vállalkozással szembeni ügyben a fogyasztói jogvita rendezése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő

 

A J Á N L Á S T

teszi:

 

A vállalkozás az írásba foglalt ajánlás kézhezvételét követő 15 napon belül javítsa ki a fogyasztó 2013. április 22. napján kelt levelében kifogásolt hibákat.

 

A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése jogszabályban meghatározott esetekben kérhető a Fővárosi Törvényszéktől.

 

INDOKOLÁS                      

A fogyasztó előadta, hogy 2012.10.01. napján 499.521 Ft bruttó alapárért 250.000 Ft előleg megfizetése mellett nyílászárók cseréjét és redőnyök felszerelését rendelte meg a vállalkozástól, melyet 2012. december 1. napján kiviteleztek. A munka befejezésekor a vételárat a fogyasztó kifizette, azonban több hibát is találta a kivitelezésben: 7 redőnypalást helyett 6 db lett felszerelve, a teraszajtóhoz magas küszöböt szereltek, a teraszajtó kilincs és a redőny gurtni olyan helyen van, hogy az automata akadályozza a kilincs használatát, több redőny felhúzása gurtni rossz helyre szerelése miatt nem lehetséges, a radiátorok lába hiányzik. A fogyasztó többször jelezte a problémákat, amire 3 alkalommal ment ki a vállalkozás, azonban csak egy ablaknál történt javítás. A fogyasztó utoljára 2013. április 22. napján jelezte írásban a panaszát, melyre a vállalkozás nem válaszolt. A fogyasztó az eredménytelen egyeztetés után a békéltető testülethez fordult, kérve a 2013. április 22. napján kelt levelében leírt hibák kijavítását.

 

A meghallgatás 2013. 07. 24. időpontjáról feleket a békéltető testület elnöke a Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény – a továbbiakban Fgytv. – 29. §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette. Az értesítésben a békéltető testület elnöke az Fgytv. 29. § (8) bekezdés alapján a vállalkozást felszólította, hogy az értesítés részére történt kézbesítésétől számított nyolc napon belül írásban nyilatkozzon (válaszirat) a fogyasztó igényének jogosságát és az ügy körülményeit, valamint a tanács döntésének kötelezésként történő elfogadását (alávetés) illetően, nyilatkozatában jelölje meg az állításait alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik.

 

Figyelmeztette a vállalkozást, hogy az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozattételének elmaradása esetén a tanács a rendelkezésére álló adatok alapján határoz.

 

Az értesítésben a békéltető testület elnöke az Fgytv. 31. §(2) bekezdés alapján figyelmeztette a feleket, hogy ha a meghallgatáson bármelyik fél szabályszerű értesítés ellenére nem jelenik meg, vagy nem terjeszti elő bizonyítékait, a tanács lefolytatja az eljárást, és a rendelkezésre álló adatok alapján dönt.

 

A fogyasztó a meghallgatáson megjelent, az eljáró tanács összetételével (dr. Grafné dr Baranyi Dóra, dr. Németh Csaba, Bíró Sándor) kapcsolatosan kifogással nem élt. A vállalkozás a meghallgatáson nem jelent meg, 2013. június 19. napján érkezett érdemi válasziratában előadta, hogy X.Y, a vállalkozás vezetője maga volt a fogyasztónál a szerződés megkötésekor. Teljes pontossággal felvették a megrendelést és azt annak megfelelően 2012. december 01. napján be is építették a nyílászárókat és a redőnyöket, a fogyasztó a fennmaradó vételárat kifizette. Ezt követően csak pár hét múlva jelezte a fogyasztó, hogy az erkélyajtó akad, ezért azt a helyszínen javították. Pár hét múlva a fogyasztó radiátor lábak beszerelését kérte, melyet megtagadtak, mivel azzal nem rendelkeznek. Ezt követően több olyan kérése is volt a fogyasztónak, mely nem egyezett a megrendelt munkával így azok teljesítését megtagadták. Mivel álláspontjuk szerint ők mindent a megrendelő lapnak megfelelően végeztek el, kérték a fogyasztó kérelmének az elutasítását. 

 

A fogyasztó a meghallgatáson összefoglalta a kérelmében leírtakat.

 

A fogyasztó kérelme alapos.          

 

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.évi IV. törvény (Ptk.) 305.§(1) bekezdése szerint olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott  tulajdonságoknak.

 

A Ptk 305/A. §344 (1) Ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól. Mentesül a kötelezett a szavatossági felelősség alól akkor is, ha a hiba a jogosult által adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy az anyag alkalmatlanságára a jogosultat figyelmeztette.

(2) Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.

 

Az eljáró tanács megállapítja, hogy a 2012. december 1. napján elvégzett nyílászáró csere és redőnyfelszerelés tekintetében a fogyasztó bizonyítottan 2013. április 22. napján kelt levelében 5 hiba kijavítását kérte a vállalkozástól. A bejelentés a munka elvégzését követően 6 hónapon belül történt, így a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a szerződésnek megfelelően teljesített. Erre vonatkoztatva azonban jelen eljárásban vállalkozás - saját nyilatkozatán kívül- sem jegyzőkönyvet nem csatolt be, miszerint kimentek a fogyasztóhoz a minőségi kifogás ellenőrzésére, sem szakértői véleményt nem kért a szolgáltatás minőségére, így a minőségi hibához fűződő jogi vélelem nem dőlt meg.  Az eljáró tanács észrevételezi, hogy a  vállalkozás semminemű bizonyítékkal, jegyzőkönyvvel nem rendelkezik arról sem, hogy valamikor kint járt a fogyasztónál, és ott javításokat végzett.

 

 

 

A Ptk. 306.§ (1) bekezdése szerint hibás teljesítés esetén a jogosult elsősorban választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget.

(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

 

Az eljáró tanács mindezek alapján a fentiek szerint határozott.

 

A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki.

 

Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapjánaz ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), ha

a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,

b) a 18. § (1) bekezdése alapján a békéltető testületnek nem volt hatásköre az eljárásra, vagy

c) a 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye.

 

Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint:a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes törvényszéktől, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak.

 

Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése értelmében a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani.

Az Fgytv. 36. § (5) bekezdése szerint: a fogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.

 

Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, az Fgytv. 36. § (1) bekezdésében foglaltakra, mely szerint: ha a vállalkozás a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül - a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozza.

 

 

Budapest, 2013. július 24.

                                                                                                       

 

dr. Grafné dr Baranyi Dóra eljáró tanács elnöke

 

 

 

 

dr Németh Csaba

eljáró tanács tag

 

Bíró Sándor

eljáró tanács tag

 

Kapják:

1. Fogyasztó

2. Vállalkozás

3. Irattár