BBT/2095/2013 a Dream Protection Kft (2085 Pilisvörösvár, Szabadság út 174.) vállalkozással szembeni ügyben

2014. február 17.

Budapesti Békéltető Testület

1016 Budapest, Krisztina krt.99.

 Levelezési cím:1253 Budapest, Pf.10

Telefon:488-2131 Fax:488-2186

e-mail cím:bekelteto.testulet [at] bkik.hu

A kép eltávolítva.

BBT/2095/2013

 

A Budapesti Békéltető Testület előtt fenti számon fogyasztó kérelmére a Dream Protection Kft (2085 Pilisvörösvár, Szabadság út 174.) vállalkozással szembeni ügyben a fogyasztói jogvita eldöntése érdekében az eljáró tanács alulírott napon a következő

 

A J Á N L Á S T

teszi:

 

A vállalkozás az írásba foglalt ajánlás kézhezvételét követő 15 napon belül a fogyasztó elállását fogadja el és fizesse vissza a megfizetett 75.750 Ft-ot azaz hetvenötezer hétszázötven forintot fogyasztónak.

 

A tanács ajánlása ellen fellebbezésnek nincs helye, annak hatályon kívül helyezése - jogszabályban meghatározott esetekben kérhető a bíróságtól.

 

 

A fogyasztó kérelmében előadta, hogy mikovállalkozásként fogyasztónak minősül és 2012. decemberében kaputelefont szereltetett vállalkozással.

A kaputelefon szerelési költségét kifizették, azonban nem ellenőrizték, hogy az nem működik. Miután észrevették, jelezték és kérték annak javítását.

A vállalkozó 2013. január és február hónapban többször is sikertelenül próbálta javítani a kaputelefont.

2013. április 5-én, 24 én felszólították, majd június 10-én elálltak a  szerződéstől, kérték a díj visszafizetését.

Mivel levelükre választ nem kaptak, fogyasztó a  Békéltető Testülethez fordult és kérte a  vételár visszafizetését.

 

Kérelméhez csatolta a számlát, a banki átutalás igazolását és a levelezést.

 

A békéltető testület elnöke a meghallgatás 2013. 09.17-én 10:00 órai időpontjáról feleket az Fgytv 29 §-ban foglaltaknak megfelelően értesítette. Az értesítésben közölte a felekkel, hogy nyolc napon belül élhetnek a tanács részükről eljáró tagjára vonatkozóan kijelölési jogukkal, ennek elmulasztása esetén a kijelölésről a békéltető testület elnöke gondoskodik. Felek határidőben ez irányú kérelmet nem terjesztettek elő.

 

Az értesítésben a békéltető testület elnöke a vállalkozást felszólította, hogy az értesítés részére történt kézbesítésétől számított nyolc napon belül írásban nyilatkozzon (válaszirat) a fogyasztó igényének jogosságát és az ügy körülményeit, illetően, nyilatkozatában jelölje meg az állításait alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik. Figyelmeztette a vállalkozást, hogy az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozattétel elmaradása esetén a tanács a rendelkezésére álló adatok alapján határoz.

 

A meghallgatáson fogyasztó férje megjelent, meghatalmazást csatolt, (a számlán ő szerepelt vevőként) írásbeli kérelmét fenntartotta.

 

A vállalkozás válasziratot nem küldött.

Vállalkozás szabályszerű értesítés ellenére (melyet 2013.08.23.-án átvett) a meghallgatáson nem jelent meg.

Fogyasztó képviselője az eljáró tanács tagjaival (dr. Karácsony Gabriella, Blaha Béla, Kassainé dr. Berényi Virág) szemben kifogást, kizárási indítványt nem terjesztett elő.

 

Fogyasztó a meghallgatáson fenntartotta kérelmét, hangsúlyozta, hogy a javítások nem vezettek eredményre, ezért más vállalkozást is megkérdezett, akik elmondták, hogy a rendszer nem javítható.

Emiatt elállási szándékát fenntartja és kéri a vételár visszafizetését.

 

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1957. évi IV. törvény (Ptk.) 308. § (4) bekezdése szerint (4) Fogyasztói szerződés esetében a fogyasztó - az (1)-(2) bekezdéstől eltérően - a teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét.

Mivel szavatossági  igényét elfogadták, hiszen többször kimentek javítani, de eredményes javítás nem történt a vételár visszafizetése iránt támasztott fogyasztói igénye vállalkozás hibás teljesítése miatt megalapozott fogyasztónak.

 

Az eljáró tanács megjegyzi, hogy az ügy elbírálásához szükséges bizonyítékok rendelkezésre bocsátása a felek joga és kötelezettsége, a bizonyítékok hiánya vagy nem megfelelő volta kihat az eljárás eredményére. Az ügy eldöntéséhez szükséges tényeket annak a félnek kell bizonyítania, akinek érdekében áll, hogy azokat a tanács valónak fogadja el. Jelen esetben az Fgytv. 29. § (8) bekezdésére tekintettel a vállalkozásnak kellett volna aggálytalan és kétséget kizáró bizonyítékként megfelelő és indoklással alátámasztott szakértői véleményt csatolnia, pl. kimenteni magát  a jótállási kötelezettség alól.

Erre egyébként a békéltető testület elnöke által kiküldött hivatalos irat is felhívta a vállalkozás figyelmét.

 

A Ptk. 277. § (1) szerint: „A szerződéseket tartalmuknak megfelelően, a megszabott helyen és időben, a megállapított mennyiség, minőség és választék szerint kell teljesíteni. A szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában

a) alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak, és

b) rendelkeznie kell azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, amely azonos fajtájú szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a szolgáltatás természetét, valamint a kötelezettnek, a gyártónak, az importálónak vagy ezek képviselőjének a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó - különösen reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő - nyilvános kijelentését…”

A Ptk 305. §(1) alapján: „Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.”

A Ptk. 306. §(1)  alapján :”Hibás teljesítés esetén a jogosult

a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.”

 

Mindezek alapján az eljáró tanács az rendelkező részben foglaltak szerint megalapozottnak találta a fogyasztó kérelmét és a rendelkező részben foglalt ajánlást tette.

A tanács ajánlása elleni fellebbezés lehetőségét az Fgytv. 34. § (2) bekezdése zárja ki. Azonban a fél az Fgytv 34. § (3) bekezdése alapjánaz ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a Fővárosi Törvényszéktől (1055 Budapest, Markó u. 27. 1363 Bp. Pf. 16), amennyiben

a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény rendelkezéseinek,

b) a békéltető testületnek az Fgytv. 18. § (1) bekezdése alapján nem volt hatásköre az eljárásra, 

c) a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye, az Fgytv. 29. § (4) bekezdésében meghatározott okból

 

Az Fgytv. 34. § (4) bekezdése szerint„a vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését az említetteken túl akkor is kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei bíróságtól, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak.”

Az Fgytv. 34. § (5) bekezdése szerint a pert a Budapesti Békéltető Testülettel szemben kell megindítani.

 

Az Fgytv. 36. §-a (5) bekezdése szerint „afogyasztó a határozattal jóváhagyott egyezség és a kötelezést tartalmazó határozat végrehajtásának, illetve az ajánlásban foglaltak követésének elmaradásáról köteles értesíteni a békéltető testületet.”

 

Az eljáró tanács figyelmezteti a vállalkozást, az Fgytv 36. § (1) bekezdésében foglaltakra: ha a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül - jogosult a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozni.

Az eljáró tanács a Fgytv. 34. § (1) A tanács határozata, illetve ajánlása nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse.

 

Az eljáró tanács megállapítja, hogy a vállalkozás nem együttműködő, magatartása nem tette lehetővé a békéltető testület ügyben eljáró tanácsa számára az egyezség létrehozásának megkísérlését. A Budapesti Békéltető Testület által az Fgytv. 29 § (8) bekezdése szerint 2013.03.26-án kiküldött és a vállalkozás által 2013.04.15-én átvett értesítésben foglalt figyelmeztetés ellenére nem tett az ügyben semmiféle nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson sem jelent meg.    

 

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV törvény 36/B. § -a szerint  “A békéltető testület közzéteheti annak a vállalkozásnak a nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, amely a 29. § (8) bekezdése szerinti felszólítás ellenére nem tett az ügy érdemére vonatkozó ‑ a 29. § (8) bekezdésében foglaltaknak megfelelő tartalmú ‑ nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.

 

 

Budapest, 2013. szeptember 17.

 

 

 

Dr. Karácsony Gabriella

eljáró tanács elnöke

 

 

 

 

Blaha Béla

eljáró tanács tag

 

Kassainé Dr. Berényi Virág

eljáró tanács tag

 

 

Kapják:

              Fogyasztó

              Vállalkozás

         Irattár