A közüzemi szolgáltatások közül a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatást csaknem mindannyian nap mint nap igénybe vesszük. Sok probléma származik viszont abból, hogy sajnos nem minden fogyasztó ismeri a jogait és kötelezettségeit a fenti szolgáltatásokkal kapcsolatban. A Budapesti Békéltető Testület 2018. február 15-én sikeres sajtótájékoztatót tartott, "Földgáz- és villamosenergia-szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos ügyek, tapasztalatok" címmel. A
Ennek során többek között az alábbiakról számolt be Dr. Kott Andrea, a közüzemi szolgáltatások munkacsoport vezetője és Dr. Baranovszky György, a Testület elnöke, a közvélemény és a média számára: 1.Szigorodnak a szabálytalan vételezés (vélelmezett áramlopás) eljárási szabályai! A gázórák, villanyórák, és az azokon található jogi zárak (plombák, zárógyűrűk) sérülései miatt a szolgáltatók gyakran kötelezik több százezer forintos összegű kötbér megfizetésére a fogyasztókat, amelyeket nem tartanak jogosnak, rendszerint kifogást emelnek ilyenkor, arra hivatkozva, hogy nem nyúltak a mérőhöz. Sokszor fordulnak segítségért ilyen jellegű ügyekben is a Budapesti Békéltető Testülethez, bízva abban, hogy a Testület közbenjárásával sikerül rendezni a vitát. Ugyanakkor 2018. február 19-től jelentősen szigorodnak azok az előírások, amelyek mentén a villamosenergia szolgáltatók szabálytalan vételezésre hivatkozva kötbér vagy kártérítés megfizetésére szólíthatják fel a fogyasztókat. Erről a hálózathasználati szerződés felek általi megszegésének egyes eseteire vonatkozó jogkövetkezmények mértékéről és alkalmazásáról szóló 18/2017. (XII. 21.) MEKH rendelet rendelkezik. Így például szabálytalan vételezés miatt már csak akkor lehet bármilyen hátrányos jogkövetkezményt alkalmazni, amennyiben a mérő felszerelésekor vagy a szolgáltató által elvégzett egyéb munka során a felszerelt berendezésekről, a plombák számáról, azonosítójáról és sérülésmentes külsejéről fényképet vagy videófelvételt készített a szolgáltató. A fénykép- és a videófelvétellel szembeni kötelező elvárás, hogy alkalmasak legyenek az ép és sértetlen állapotban történő átadás bizonyítására, sőt ki kell tűnnie belőlük annak is, miszerint a felvételt a felszerelés időtartama alatt készítették el. Mindezeket, és az elvégzett munkát dokumentálni is kell, és ezt igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani: ha az átvételt megtagadná, akkor például átvétel igazolására alkalmas egyéb módon (például: tértivevényes levélben) szükséges a fogyasztót tájékoztatni. Egyúttal figyelmeztetni kell a fogyasztót e dokumentumok átadásakor a mérőórára vonatkozó állagmegóvási kötelezettségére is írásban. Jelentős, hogy a szabálytalan vételezés egyes lehetséges eseteit a MEKH rendelet pontosítja és részletezi. Egyúttal csak és kizárólag akkor lehet szabálytalan vételezés miatt bármilyen jogkövetkezményt érvényesíteni a fogyasztóval szemben, amennyiben a szolgáltató maradéktalanul betartotta a fogyasztóvédelmi előírások által támasztott kötelezettségeit. Egyúttal ezek teljesültét bizonyítania is kell. A helyszíni ellenőrzésre vonatkozó eljárás keretei szigorúan és tételesen meghatározásra kerülnek már. Így például előzetes írásos tájékoztatást („Ellenőrzést megelőző tájékoztató lap”) kell átadni a fogyasztónak az eljárással kapcsolatban, amely részletesen tartalmazza az eljárás célját, lehetséges következményeit. Lényeges, hogy a fogyasztó az egész eljárás alatt bármikor nyilatkozatot tehet. Sőt, például a saját maga által megbízott szakértővel vehet részt a mérőóra igazságügyi szakértői vizsgálatán, amellett, hogy magának a vizsgálatnak a főbb sarokpontjai is rögzítésre kerülnek. Mindezek a fogyasztók és a vállalkozások érdekét is szolgálják, és biztosítják az átláthatóbb ellenőrzési eljárást. 2. A földgáz- és villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos ügyek leggyakoribb típusai A Budapesti Békéltető Testület előtt a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatban benyújtott kérelmek közül ki kell emelni a hibás számlázással, hibás méréssel, számlareklamációkkal, a mérőórák cseréjével, hitelességével kapcsolatos panaszokat. A szolgáltatók a mérőórákon észlelt átalakítások, sérülések miatt nagy összegű kötbéreket terheltek ki a fogyasztókra, akik ezt nem tartották jogosnak, ezért kérték a Testület közbenjárását a jogvita rendezésében. Ezen kívül a vezetékek meghibásodásával, a szolgáltatás kikapcsolásával, korlátozásával kapcsolatos panaszok, a fogyasztási hely szabványosításával összefüggő kérelmek is érkeztek a Testülethez. A Budapesti Békéltető Testület által az elmúlt időszakban lezárt közüzemi típusú ügyekben sok esetben jött létre egyezség a fogyasztók és a vállalkozások között, a vállalkozások együttműködő magatartása lehetővé tette, hogy a fogyasztók a meghallgatásokon megegyezzenek a vállalkozások képviselőivel, illetve a Budapesti Békéltető Testület közbenjárásának köszönhetően több esetben már a meghallgatást megelőzően megoldódott a felek közötti jogvita. A földgáz- és villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatos ügyek 2017. évi tapasztalatai alapján a fogyasztóknak érdemes az alábbiakra különös figyelmet fordítani a szolgáltatások igénybevétele során: 3. A mérőórák cseréje, a vezetékek karbantartása A gázórák és a villanyórák a közszolgáltatók tulajdonában állnak, a hitelességi idejük lejáratakor a szolgáltatók a saját költségükön kötelesek kicserélni azokat. Érdemes megjegyezni azonban, hogy például a vízórák esetében a mellékvízmérőkre ez a szabály nem vonatkozik, azokat a fogyasztóknak a saját költségükön kell kicseréltetniük, és azok a fogyasztók tulajdonát képezik. A mérőórák cseréjénél legyenek körültekintőek a fogyasztók. Lehetőség szerint ne engedjenek be a lakásba úgy senkit, hogy nem ellenőrzik azt, hogy ténylegesen a közszolgáltató munkatársával van dolguk, ezért kérjék el a cserét végző személy igazolványát, és a folyamat elejétől a végéig legyenek jelen! A jegyzőkönyvbe bekerülő adatokat ellenőrizzék a fogyasztók, és csak akkor írják alá, ha az abban foglaltak megfelelnek a valóságnak! A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a leszerelt mérőóra sértetlen állapotának tényét is. Célszerű fényképfelvételt vagy videófelvételt is készíteni a leszerelt régi, és felszerelésre került új mérőóráról is. Ez a szolgáltatóknak kötelességük, azonban javasoljuk, hogy a fogyasztók is tegyék meg ezt, hiszen később, egy esetleges vitás ügyben ez bizonyítékul szolgálhat a számukra. Az új plombák, zárófóliák épségét is ellenőrizni kell! Őrizzenek meg a fogyasztók minden papírt - már az elejétől kezdve -, ami a mérővel kapcsolatos! Ezek később fontos bizonyítékok lehetnek a kezükben. A szolgáltató ugyanis csak akkor hivatkozhat az óra sérülésére és szabhat ki kötbért, ha bizonyítani tudja, hogy sérülésmentes állapotban adta át. Az erről szóló iratokban szerepelnie kell a jogi zárak (plomba, pecsét, zárógyűrű, hologramos matrica stb.) számának, azonosítójának és annak is, hogy sérülésmentesek. Földgáz- és villamosenergia-szolgáltatás esetében az ingatlanon belül található vezetékek karbantartása a fogyasztók feladata, azonban a munkálatok elvégzésére a közüzemi szolgáltatók szükség esetén megfelelő szakembereket tudnak biztosítani a fogyasztók részére egyes konstrukcióik keretében (pl.: az ELMŰ-ÉMÁSZ Energiaszolgáltató Zrt. az „Otthon gyorsszerviz” szolgáltatásával, a NKM Földgázszolgáltató Zrt. „Otthonszerviz” szolgáltatásával áll a fogyasztók rendelkezésére). 4. Hibás mérés, mérőórák ellenőrzése, mérőórák és jogi zárak sérülése, megrongálódása Ha mérőóra ellenőrzésére kerül sor, - csakúgy mint a cserénél - figyeljenek arra a fogyasztók, hogy a művelet a jelenlétükben történjen! Ne feledkezzenek el arról sem a fogyasztók, hogy kötelességük beengedni a szolgáltató embereit, ha arra szükség van a mérők leolvasása vagy ellenőrzése érdekében. Az ellenőrzésre – a veszélyhelyzetet kivéve – csak munkanapokon van mód, reggel 8 és este 20 óra között. Mivel egyre több a visszaélés és előfordul, hogy egyesek a szolgáltató embereinek adják ki magukat, a fogyasztók mindig kérjék el az ellenőrzést végző személy fényképes, kifejezetten az ellenőrzésre feljogosító igazolványát! Sose írják alá olvasatlanul az ellenőrzés eredményéről szóló jegyzőkönyvet! A fogyasztó írásos véleményét is tartalmazó papír - ha vita támad - lényeges irat. Bármilyen problémát tapasztalnak akár az ellenőrzési eljárásban, akár annak körülményeiben, tüntessék fel azt a jegyzőkönyvben, ez nem tagadható meg. Ide tartozik az is, ha magát az ellenőrzés eredményét vitatják, és persze a szolgáltató azon állítása is, hogy szerinte a fogyasztó hozzányúlt az órához. A mérőórákon található jogi zárak sértetlenségéért a fogyasztó felel, amennyiben a mérőóra a fogyasztó kizárólagos őrizetében van. Ne mulasszák el a fogyasztók a mérőórák állapotát, működését, mérőállását időközönként ellenőrizni! Ha az óra sérült vagy úgy látják, hogy az hibásan mér, úgy azt jelezzék a közüzemi szolgáltatónak, és kérjék a mérőóra hitelességi vizsgálatát. Fontos tudni, hogy már az is szabálytalan vételezésnek minősül, ha nem jelentik be a fogyasztók a mérőóra, illetve a rajta elhelyezett jogi zár sérülését! Ennek a következménye súlyos kötbér lehet! Ha tehát ezt tapasztalják, haladéktalanul értesítsék a céget. Gázóra esetében ezt legkésőbb két munkanapon belül kell megtenni. Ha a hitelességi vizsgálatot a fogyasztó kéri, annak költségei (helyszíni vizsgálat, ellenőrzés, csere, stb.) abban az esetben terhelik a fogyasztót, ha a vizsgálat azt állapítja meg, hogy a mérő – bizonyos hibahatáron belül – hibátlanul mér. Ha a hitelességi vizsgálat azt állapítja meg, hogy a mérő hibásan mér, vagyis a felülvizsgálat indokolt volt, úgy annak költségei a szolgáltatót terhelik. A hibás mérő nem képezheti számlázás alapját, ilyen esetben jogszabály határozza meg, hogy hogyan kell kiszámítani a fogyasztást (vagy a mérésügyi hatóság által megállapított hibaszázalék alapján kell módosítani az elszámolásokat, vagy ha ilyen hibaszázalék nem állapítható meg, úgy a korábbi, vagy a későbbi fogyasztási adatok alapján történik a fogyasztás kiszámítása.) Ne feledjék a fogyasztók, hogy amennyiben az ellenőrzés során bármi gond van, csak szigorú szabályok mentén szerelhetik le az órát! Előtte azt a cégnek le kell fényképeznie, és a mérő becsomagolása után arról szintén felvételt kell készítenie. A képeket pedig vagy ha videó készült, akkor az erről szóló felvételt később a fogyasztónak át kell adni vagy meg kell küldeni. Ha a szolgáltató szerint szabálytalan vételezés történt, akkor ezt neki kell kétséget kizáróan bizonyítania! Amennyiben a fogyasztó ezt vitatja, éljen törvényes lehetőségével, tehát ragaszkodjon hozzá, hogy a cég igazságügyi szakértői névjegyzékben szereplő szakértővel vizsgáltassa meg az órát! A fogyasztó köteles a mérő állapotát megóvni, de nem mindenáron! Nem lehet kötbért kiszabni e kötelezettség megsértésére hivatkozva akkor, ha a mérő például társasházi folyosón, közös pincében vagy más egyéb, nem a fogyasztó kizárólagos őrizetében lévő helyiségben volt. A Testület azt tapasztalta, hogy a kérelmezők sokszor nincsenek tisztában azon alapvető jogaikkal, amelyek megilletik őket akkor, amikor a mérőóra ellenőrzésére kerül sor, legyen szó akár villamosenergia-, akár pedig a földgáz-szolgáltatás igénybevételéről. Nem véletlen tehát az, hogy amennyiben a szolgáltató a mérőóra befolyásolására utaló nyomokat vagy az óra sérülését tapasztalja, akkor utána gyakran a fogyasztó több százezer forintos, kötbér megfizetésére vonatkozó felszólítást kap. Ilyenkor a kérelmezők szinte kivétel nélkül arról számolnak be, hogy a kötbérkövetelést nem tartják jogosnak, mivel nem nyúltak hozzá az órához. 5. Kikapcsolás, visszakapcsolás Figyeljenek arra a fogyasztók, hogy a villamosenergia- és földgáz szolgáltató a lakossági felhasználót csak abban az esetben kapcsolhatja ki fizetési késedelem esetén az ellátásból, ha- 60 napon túli fizetési késedelembe esik,
- a fogyasztó által a fizetési haladékról, vagy részletfizetésről kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre a szolgáltatóval,
- legalább kétszer írásban értesítette a cég a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a fogyasztót,
- a szolgáltató az első értesítésben felhívta a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint az előrefizetős mérő felszerelésének a lehetőségére.