A Budapesti Békéltető Testület aranyszabályai a közelgő „Black Friday” alkalmából

Még mindig gyakran árulkodnak a kérelmek olyan feltételekről, amelyekben jogellenesen korlátozzák a fogyasztói jogokat bizonyos webáruházak. A Testület ezért összefoglalja a közelgő „Black Friday” miatt, mire érdemes ügyelni a fogyasztóknak, ha a nagy akciók és leárazások reményében online vásárolnak.

 

A fenti eset rögtön mutatja, mire érdemes ügyelni elsősorban, ha például laptopot, Tablet PC-t, asztali számítógépet vagy ha éppen okostelefont szemel ki magának a fogyasztó. Internetes vásárlásnál ugyanis a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) alapján az átvételtől számított tizennégy napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát. Úgynevezett indokolás nélküli elállási joggal élhet, amikor is saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget. Van azonban néhány kivétel is ez alól és a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint épp ezek okozzák leggyakrabban a fogyasztók és a webáruházak közötti problémákat. A Korm. rendelet szerint például lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást.

 

Az érintett ügyben a cég hivatkozása tehát csak akkor lett volna igaz, ha számítógépes szoftvert vásárolt volna a fogyasztó. Azonban az ügy nem erről szólt. Mint ahogy a Budapesti Békéltető Testület eljáró tanácsa is leszögezte: a fogyasztó egy laptopot vásárolt, nem pedig szoftvert, tehát élhetett az indokolás nélküli elállási jogával és jogosan kérte vissza a vételárat. Az egyébként nem kötelező ajánlást pedig később a cég teljesítette is önként, a vita ezzel megoldódott

 

Legyenek óvatosak, ha az alábbi információkat kapták online vásárlásnál!

 

Emellett a beadványokban gyakran kifogásolják a fogyasztók, hogy elállás esetén a webáruház eredeti, gyári csomagolásban kéri visszaküldeni a terméket vagy olyan tájékoztatást ad, hogy vissza sem veszi a terméket, csak ha az sérülésmentes és még megvan az összes tartozék. Találkozni például olyan esettel is, hogy kizárólag a vételárat hajlandó a cég visszautalni, a fogyasztó által kifizetett kiszállítási költséget már nem. Ezek a feltételek jogszabályba ütköznek.  

 

Ezekre ügyeljenek a fogyasztók, ha indokolás nélküli elállási jogot érvényesítenek!

 

1. Ne fogadják el a fogyasztók a webáruház elutasítását, hogy szoftver vagy operációs rendszer volt a megvett laptopon és ezért már nem lehet visszaküldeni a terméket! Ugyanis ha a vásárlás tárgya például maga a laptop vagy Tablet-PC volt, a cég nem hivatkozhat erre, a fogyasztó pedig élhet a tizennégy napos indokolás nélküli elállási joggal.

 

2. Nem követelheti meg a cég a fogyasztótól, hogy az eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza a terméket. Ez a feltétel jogellenes, hiszen egyébként a fogyasztó kibontás nélkül nem is ellenőrizhetné, hogy azt a terméket kapta-e, amit megrendelt.

 

3.Akkor is visszaküldheti a terméket a fogyasztó, ha esetleg azt sérülés érte, esetleg nincs meg az összes tartozéka. Önmagában ezektől még nem veszíti el az indokolás nélküli elállás jogát.  Ilyenkor ugyanis aztaz értékcsökkenést kell kifizetni, amely abból fakad, ha a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a fogyasztó az árucikket.

 

4. Számlát-nyugtát online vásárlásnál is kell kapni! Ha nem kapta, akkor tegyen panaszt írásban a webáruháznál és kérje ennek megküldését, ezt követően pedig őrizze meg azt gondosan. Bármi probléma lenne a termékkel, ennek birtokában lehet reklamálni és ez bizonyítja a fogyasztó és a cég közötti szerződést. 

 

5. Ha a fogyasztó él indokolás nélküli elállási jogával, akkor nem csupán a vételárat kell visszakapnia, hanem a kifizetett teljes összeget. Így például a kiszállítás, futárszolgálat díját is, amennyiben azt felszámolta a cég a vásárlásnál. Ugyanakkor a fogyasztó kötelessége, hogy saját költségén visszajuttassa az árut, amelyet megrendelt.