A fogyasztóvédelmi hatóság pedig az eddiginél nagyobb szerepet kap az üzleten kívüli vásárlás kapcsán, hiszen 2014. január elsejétől be kell jelenteni az ilyen rendezvényeket - ezáltal hatékonyabban leplezheti le a tisztességtelen kereskedelmi magatartást tanúsító vállalkozásokat.
A Budapesti Békéltető Testület eljáró tanácsai előtt lévő ügyekből jól látszanak azok a rendszeresen visszatérő problémák, amelyekkel a fogyasztók a termékbemutatókon, vagy egyéb – nem a vállalkozás üzletében történő – vásárlások alkalmával leggyakrabban szembesülnek. A termékbemutatók kapcsán a legtöbb panasz időskorú, nyugdíjas fogyasztóktól érkezik, akik – életkorukból, egészségi állapotukból fakadóan – az átlagosnál könnyebben befolyásolhatóak, hiszékenyebbek, és nem is a szükséges körültekintéssel, odafigyeléssel járnak el a szerződéskötések kapcsán.
Gyakori probléma, hogy a termékbemutatós cégek a fogyasztókat ingyenes orvosi vizsgálatot, garantált ajándékot, nyereményt stb. ígérő szórólapokkal, meghívókkal csábítják el egy rendezvényre, amelynek valódi célja az, hogy bizonyos termékeket eladjanak. Az eredetileg vásárolni nem is szándékozó fogyasztókat a vállalkozások alkalmazottai a rendezvényen erős rábeszéléssel, pszichikai nyomással, jelentős árkedvezmények ígéretével ösztönzik a vásárlásra, amelynek sok esetben a fogyasztók nem képesek ellenállni. Magukról a termékekről is a legtöbb esetben megállapítható, hogy a hatalmasnak, óriásinak titulált, csak ott és csak akkor igénybe vehetőnek mondott árkedvezmény ellenére azok vételára még így is többszöröse a valós forgalmi értéküknek. Szintén gyakori, hogy a fogyasztók a – sokszor irreálisan magas – vételár megfizetésére szerény jövedelmükből, nyugdíjukból nem is képesek, vagy azt csak magas kamatozású hitelből tudják megfizetni.
Az is visszatérő kifogás a fogyasztók részéről, hogy a vásárlás során nem kaptak lehetőséget az írásbeli szerződés aláírás előtti elolvasására, vagy épp nem tartották fontosnak a szerződés áttanulmányozását, illetve az általuk aláírt szerződésből nem kaptak példányt. Sokszor előfordul, hogy az aláírt papír végül ellentétes tartalmú azzal a szóbeli tájékoztatással, amit az adásvétel során a vállalkozástól kaptak.
Fontos tudni, hogy azokra a termék értékesítésére vagy szolgáltatás nyújtására irányuló szerződésekre, amelyek megkötésére vállalkozás és fogyasztó között, a vállalkozás kezdeményezésére, a vállalkozás üzletén, telephelyén kívül kerül sor, azüzleten kívül fogyasztóval kötött szerződésekről szóló 213/2008. (VIII.29.) Korm. rendeletszabályai vonatkoznak. A rendelet leglényegesebb szabálya, hogy a fogyasztókat az ilyen szerződések esetén a termék kézhezvételének (szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződéskötés) napjától számított nyolc munkanap elteltéig indokolás nélküli elállási jog illeti meg, melyről a vállalkozás legkésőbb a szerződés megkötésekor köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni. Gyakori jelenség, hogy sok fogyasztó próbál is élni az indokolás nélküli elállási jogával, azonban azt csak telefonon, vagy egyéb, nem igazolható módon teszik meg, ezzel pedig egyes vállalkozások visszaélnek és az elállást nem veszik figyelembe.
A jogszabályon alapuló elállási jog kijátszására egyes termékbemutatós cégek újabban megfigyelhető trükkje az, hogy a szerződésben a vállalkozás üzletében, telephelyén megkötött ügyletnek tüntetnek fel olyan adásvételeket, amelyek ténylegesen nem is ott köttettek meg. Az ilyen termékértékesítésekre már nem terjed ki a fenti rendelet hatálya, azaz ezekben az esetekben a vállalkozások a fogyasztókat a jogszabályban biztosított elállási joguktól jogellenesen megfosztják. Bizonyos kereskedők hasonló esetekben is biztosítanak elállási jogot a fogyasztók részére, azonban ez már nem jogszabályon, hanem szerződésen alapuló elállási jog. Ezért annak gyakorlására (pl. határidők, közlés módja stb.) nem a jogszabály, hanem a szerződés rendelkezései az irányadóak.
A legtöbb probléma azonban kellő odafigyeléssel elkerülhető, a legfontosabb, hogy a fogyasztók minden esetben járjanak el körültekintően,betartva az alábbi jó tanácsokat:
1. Ingyenes orvosi vizsgálat, különböző nyeremények, ajándékok ígérete esetén már előre készüljenek fel annak lehetőségére, hogy termékek megvásárlása is szóba kerülhet.
2. Mérjék fel, hogy szükségük van-e az ajánlott termékre és a vételárát ki is tudják-e fizetni.
3. Tudjanak nemet mondani olyan ajánlatra, amely ténylegesen nem érdekli őket.
4. Vásárlás esetén az aláírás előtt gondosan olvassák el a szerződést és egyéb iratokat (pl. kölcsönigénylést) és mindenből kérjenek is el egy példányt.
5. Ha valamit nem értenek a szerződésben, ne fogadják el feltétel nélkül a vállalkozás szóbeli magyarázatát.
6. Győződjenek meg arról, hogy van-e elállási joguk arra az esetre, ha később meggondolnák magukat, és mik az elállási jog gyakorlásának a pontos feltételei.
7. Ha már megkötötték a szerződést, utólag is kérjenek tanácsot a – lehetőleg fiatalabb, ilyen téren tapasztaltabb – családtagjaiktól, ismerősöktől, és ennek tükrében még egyszer gondolják át a vásárlást.
8. Az indokolás nélküli elállási joguk gyakorlása esetén azt minden esetben írásban tegyék meg, az elállási nyilatkozat elküldésének vagy átvételének későbbi igazolhatósága érdekében.