100.000 Ft-ért szerette volna megkapni a fogyasztó egy igen népszerű márka tízmilliós új autóját egy korábbi Black Friday-keretében. Csak később derült ki számára, hogy a hirdetés mellett szereplő „foglalási díj” nem volt egyenlő a teljes vételárral! 2019. április 11-14. között kerülnek megrendezésre a Glamour-napok, ahol akár 20-50%-os leárazások, kedvezmények várják a fogyasztókat. Nem árt azonban odafigyelni a vásárlásnál, történjen az akár online, akár egy boltban személyesen! Fontos tudni, hogy a feltűnően alacsony, téves ár esetén nem feltétlenül kell odaadni a fogyasztónak a megrendelt terméket a kiírt összegért! Ha pedig kiderül, hogy hibás volt a termék, a nagy akciók ellenére is ugyanúgy lehet reklamálni a kereskedőnél! A Budapesti Békéltető Testület jótanácsai a fogyasztóknak.
1.Fontos a kellő körültekintés a nagy leárazások alkalmával is! Ezt jól mutatja annak a fogyasztónak az esete, aki még 2018 decemberében rendelte meg az interneten egy népszerű márka új autóját, az akkori Black Friday keretében. A hirdetés szövegében a „100.000 Ft foglalási díj” szerepelt, és ez alapján úgy gondolta, hogy az összeg már maga a vételár, de nem kapta meg ennyiért az autót. Később eljárást indított a Budapesti Békéltető Testület előtt, és csak ekkor derült ki számára, hogy a 100.000 Ft valójában csak foglaló volt, a limuzin típusú gépjármű teljes ára pedig közel 11 millió forint volt. Ez az eset egyértelmű, mivel az összeg foglalóként volt feltüntetve a hirdetés szövegében. De több olyan példa is előfordulhat, amikor maga a kiírt vételár nagyon alacsony, elírás folytán. Ilyenkor, nem feltétlenül jár a fogyasztónak például a 140.000 Ft-os termék, ha elütés miatt 1.400 Ft-ért hirdették! Ha például egyértelműen megtörtént a megrendelés visszaigazolása és jóváhagyása elektronikus üzenetben, és ebből ki is derül a pontos termék, cikkszám, a vételár, a megrendelő neve, kiszállítás helye, tehát a megrendelés konkrét részletei, akkor akár megalapozott is lehet a fogyasztó igénye. Ezt mindig esetről esetre kell eldönteni. Amennyiben viszont nem történt semmilyen visszaigazolás vagy csak egy egysoros, tájékoztató jellegű értesítést kaptunk a megrendelés beérkezéséről, ez önmagában még nem keletkeztet olyan kötelezettséget a webáruház számára, amely alapján a hirdetésben szereplő áron ki is kellene szállítania a terméket. 2. Nem árt tudni azt sem, hogy ha akciósan, bent az üzletben vásárol személyesen a fogyasztó ruházati terméket, cipőt, táskát, parfümöt, nem gondolhatja meg magát három napon belül, amennyiben mégsem tetszik a termék (kivéve, ha a bolt ezt önként nem vállalta)! Ha viszont a termék tényleg hibás (tönkremegy, elszakad, nem működik), és a fogyasztó emiatt reklamál, kötelesek erről az üzletben jegyzőkönyvet felvenni és annak egy példányát átadni. Nem lehet tehát pusztán a leárazás miatt elutasítani automatikusan a a hiba miatt járó fogyasztói jogokat (elsősorban ingyenes javítás vagy csere, másodsorban a vételár leszállítása vagy teljes visszafizetése)! Amennyiben a vevőszolgálatos, vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tud nyilatkozni rögtön arról, teljesíthető-e a fogyasztó hibás termék miatti igénye, úgy a kereskedőnek a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb öt munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a fogyasztót! Ha kijavításra vették át az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni arról, mikor mehet érte a vásárló vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára. Ugyancsak törekedni kell az előírások szerint a tizenöt napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a terméket. Ha pedig a megvételtől számított hat hónapon belül merült fel a fogyasztóvédelmi probléma, a kereskedőnek be kell bizonyítani azt, hogy a hiba oka csak a vásárlást követően keletkezett, amennyiben ezt nem teszi meg, úgy köteles eleget tenni a fogyasztó fenti igényének! Hat hónapon túli hiba esetén viszont már a fogyasztónak szükséges bizonyítani, hogy eleve hibás volt az árucikk, amit megvett (például egy független szakvéleménnyel). Összességében pedig a hiba miatt a vásárlástól számított két évig lehet reklamálni, ezt követően már nem lehet fordulni a vállalkozáshoz például a kijavítási, kicserélési igénnyel.- Amennyiben internetről történt a vásárlás egy kereskedőtől, de mégsem tetszik a fogyasztónak az árucikk, akkor az átvételtől számított 14 napon belül meggondolhatja magát. Ez a jog tehát akkor is jár, ha a termék nem volt hibás! Indokolás nélküli elállási joggal lehet élni ilyenkor, és a fogyasztónak saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget.