A Budapesti Békéltető Testület új sorozatot indít hétfőnként a fogyasztói ismeretek erősítése érdekében a fogyasztók és vállalkozások körében. Itt olyan, közérdeklődésre számot tartó kérdéseket szerepeltetünk, amelyekkel nap mint nap találkozik a Testület a fogyasztóvédelmi feladatellátása során.
Kérdés:
Egyik nap egy szupermarketben vásároltam, ahol egy kutyatápon akadt meg a szemem, amit egyik ismerősöm is ajánlott. Alatta két árcédulát is találtam, az egyik szerint akciós volt. Mivel azon az áron igazán elfogadhatónak találtam, úgy döntöttem, megveszem. A pénztárnál azonban döbbenetemre egy magasabb értéket számoltak fel érte. Mikor rákérdeztem, és jeleztem, hogy a kiírás szerint a kutyatáp akciós, a pénztáros odahívta az üzletvezetőt, aki közölte, hogy az akció időtartama már lejárt, valószínűleg csak kint maradt a kiírás. Felajánlotta, hogy a magasabb áron elvihetem a terméket vagy visszaveszik és visszafizetik az ellenértéket. Így azonban nekem már nem kellett. Megtehette ezt az áruház, vagy az alacsonyabb áron kellett volna odaadnia a kutyatápot?
Válasz:
Nem, nem járt el megfelelően az áruház. A fogyasztóvédelemről szóló törvény ugyanis többek között a megvételre kínált termékek eladási árával, egységárával, illetve a szolgáltatások díjával is foglalkozik. Kimondja, hogy ezeket egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. Ha pedig több eladási ár vagy szolgáltatási díj kerül egyidejűleg feltüntetésre, a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.
Vagyis amennyiben egy termékre vonatkozóan több eladási ár is feltüntetésre kerül, a fogyasztó azok közül a legalacsonyabb kifizetésére köteles, a vállalkozás a magasabb ár szerinti teljesítést a fogyasztótól nem követelheti meg. A vállalkozás nem jár el jogszerűen, ha a drágább árat számítja fel, és akkor sem, ha a termék visszavétele mellett visszaadja a fogyasztónak annak vételárát. Így van ez akkor is, ha az akciósnak feltüntetett terméknél arra hivatkozik a vállalkozás, hogy az éppen nem tartozik az akciós termékek körébe, véletlenül került rá az akciós ár, vagy a vállalkozás kollégái rossz árat tüntettek fel, a vállalkozás számítógépes rendszerében vagy a pénztárgépben eltérő árak szerepelnek.
Ilyen esetekben a fogyasztók ragaszkodjanak az alacsonyabb ár szerinti fizetéshez, ha pedig a vállalkozás erre nem lenne hajlandó, éljenek panasztételi lehetőségükkel. A vállalkozás elutasítása esetén igényük érvényesítése érdekében akár egyszerű, gyors békéltető testületi eljárást is kezdeményezhetnek.