Kellő körültekintéssel vásároljunk október 7-én, az Internetes Vásárlás Napján!

Kép

A magyar online vitarendezési pont tanácsai a fogyasztóknak; Nyílt napok a Budapesti Békéltető Testületnél – ismerjék meg a békéltetést testközelből!

Soha vissza nem térő ajánlatokat, hatalmas akciókat, különleges kedvezményeket ígér 2016. október 7-én az Internetes Vásárlás Napja, amely immár hatodik éve kerül megrendezésre. Sokan már most be szeretnék szerezni minél olcsóbban a karácsonyi ajándékokat. Kiváló lehetőség ez a fogyasztók számára, ugyanakkor nem árt körültekintően eljárni a vásárlásnál azért, hogy ne érje később őket kellemetlen meglepetés. Ezért a magyar online vitarendezési pont feladatait ellátó Budapesti Békéltető Testület jótanácsokkal segíti a fogyasztókat, egyúttal „Nyitott Testület” c. programmal is várja a fogyasztókat és vállalkozásokat 2016. október 7-től október 14-ig, a Testület székhelyén (I. ker, Krisztina krt. 99).  

„Nem kell sorban állni, cipekedni, a munkahelyünkről is vásárolhatunk, és nem vagyunk nyitvatartási időhöz kötve.” – így hívják fel a szervezők az Internetes Vásárlás Napjára a figyelmet, amely 2016. október 7-én, pénteken kerül megrendezésre. A mozgalom célja, hogy minél több webáruház részt vegyen az egynapos akcióban és ennek keretében különlegesen kedvezményes áron tegyenek elérhetővé bizonyos termékeket. Kétség sem fér az internetes vásárlás előnyeihez, azonban épp a természetéből kifolyólag adódhatnak később olyan problémák, amelyek viszont könnyen elkerülhetőek lennének, ha a választást tudatos döntés előzi meg. Érdemes ezért figyelemmel lenniük a fogyasztóknak többek között az alábbi aranyszabályokra:

 

1.Nem feltétlenül jár a 140.000 Ft-os termék, ha elütés miatt 1.400 Ft-ért hirdették!

Ha egyértelműen megtörtént a megrendelés visszaigazolása és jóváhagyása elektronikus üzenetben, és ebből ki is derül a pontos termék, cikkszám, a vételár, a megrendelő neve, kiszállítás helye, tehát a megrendelés konkrét részletei, akkor akár megalapozott is lehet a fogyasztó igénye. Ezt mindig esetről esetre kell eldönteni.

 

Amennyiben viszont nem történt semmilyen visszaigazolás vagy csak egy egysoros, tájékoztató jellegű értesítést kaptunk a megrendelés beérkezéséről, ez önmagában még nem keletkeztet olyan kötelezettséget a webáruház számára, amely alapján a hirdetésben szereplő áron ki is kellene szállítania a terméket.

2.Nem mindig illeti meg a fogyasztókat a tizennégy napos indokolás nélküli elállási lehetőség!

 

Ma már mindenki tudja, hogy internetes vásárlásnál a fogyasztók meggondolhatják magukat az átvételtől számított tizennégy napon belül. Vannak viszont olyan termékek, amelyeknél már ez nem igaz és azokat nem lehet minden további nélkül visszaküldeni. Érvényes ez azoknál az áruknál, amelyeket kifejezetten a fogyasztó utasítása alapján vagy kérésére állítottak elő, így például egy póló a vásárló által megadott egyedi felirattal.

Zárt csomagolású terméknél sincs indokolás nélküli elállási jog akkor, ha az egészségvédelmi vagy higiéniai okból felbontást követően már nem küldhető vissza. Adott esetben ilyen lehet például egy borotva is. Érdemes először ezért erről előre tájékozódni a webáruháznál!

Sőt, például a lezárt csomagolású CD-, DVD-lemezeknél, így számítógépes játékoknál, szoftvereknél sincs lehetőségük a fogyasztóknak arra, hogy meggondolják magukat, ha a csomagolást már kibontották. Nem tartozik viszont ide az az eset, ha a fogyasztó például egy laptopot rendelt meg, amin előre telepített szoftver van vagy például ahhoz adtak még egy felbontatlan telepítőlemezes operációs rendszert. Ilyenkor ugyanis a megrendelés nem a CD-re, DVD-re, hanem magára a laptopra vonatkozott.

3. Ha meggondoltuk magunkat, azt mindig írásban jelezzük. Ilyenkor saját költségünkön kell a terméket visszaküldeni, kivéve, ha ezt a webáruház nem vállalta önként!

 

Sok vitás ügy származik abból, hogy a fogyasztó szóban, például telefonon él az indokolás nélküli elállási jogával. Holott vita esetén neki kell bizonyítania azt, hogy e nyilatkozatát a webáruháznak ténylegesen elküldte. Ezért mindig írásban, e-mailben vagy postai úton juttassuk el az elállási nyilatkozatot a cégnek.

Ebben pedig ne csak azt írjuk le, hogy például más terméket vártunk vagy az árucikk hibás és ezért panaszunk van, hanem kifejezetten a teljes átutalt összeget kérjük vissza annak okán, hogy meggondoltuk magunkat. Ha ugyanis a fogyasztó nem így teszi meg a nyilatkozatot, akkor azt hiheti a webáruház, hogy nem az indokolás nélküli elállási jogot szeretné érvényesíteni, hanem ehelyett csak garanciális panaszt tesz és ezért kér csak kijavítást vagy kicserélést - a pénz visszafizetése helyett. A kettő között különbség van, ugyanis indokolás nélküli elállásnál visszakérhető rögtön a pénz, garanciális probléma esetén viszont nem.

4. Visszautaláskor nem vonhat le a webáruház a korábban kifizetett pénzből „használati díjat” vagy bármilyen más címen egyéb összeget. Erre csak és kizárólag akkor van lehetőség, ha kiderül, hogy a visszaküldés előtt a termék használhatóságának megállapításához szükséges mértéket meghaladóan használta a fogyasztó a terméket és emiatt csökkent annak az értéke.

 

Azoknak a termékeknek az esetében, amelyeknél él a 14 napos meggondolási lehetőség, nem lehet elutasítani az indokolás nélküli elállási jog gyakorlását amiatt, hogy például az eredeti csomagolást a fogyasztó felbontotta vagy az már nincsen meg. Sőt, ha visszaküldtük a terméket, a kifizetett összegből a visszautalásnál csak akkor van lehetőség levonásra, ha a fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használat mértékét meghaladóan használta azt és ezért az árucikk értéke csökkent.

 

A fenti csak néhány példa a Budapesti Békéltető Testület előtt lévő vitás ügyekre, az azok hátterében megbúvó okokra, amelyekről – és egyúttal magáról a Testületről, munkájáról, feladatellátásáról, programjairól – szeretnénk, ha a fogyasztók, vállalkozások és a média képviselői minél többet megtudnának.

Épp ezért sok szeretettel várunk mindenkit 2016. október 7-14. között, reggel 9 órától egészen 16.00 óráig a Testület székhelyén, a 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. szám alatt a 3. emeleten, aki szeretné megismerni a Testületnél folyó munkát, az eljárást.

Tapasztalataink szerint ugyanis a fogyasztók és vállalkozások sem ismerik mindig még a fogyasztókat megillető jogokat, kötelezettségeket, így a békéltetés intézményét sem, és talán tartanak is tőle emiatt.

Szeretnénk ezért, ha megismernék testközelből a Budapesti Békéltető Testület munkáját, ezért 2016. október 7-14. között nyílt napokat. A sajtó képviselőit is várjuk sok szeretettel, hogy ők is minél szélesebb információkkal rendelkezzenek a Testületről és a békéltetésről.

Munkatársaink bemutatják a Testületet, az eljárást, a döntések meghozatalának módját. A részt vevők többek között megnézhetik a tárgyalókat, adott esetben be is ülhetnek a meghallgatásokra, tanácsot kérhetnek, segítséget kaphatnak a kérelem kitöltésével és a csatolandó iratokkal kapcsolatosan.

 

Sok szeretettel várunk mindenkit a Testület nyílt napjain!