Még van pár nap karácsonyig és a karácsonyi ajándékvásárlás hajrájában néhány hasznos fogyasztóvédelmi tanács jól jöhet! Mire ügyeljünk a karácsonyi ajándékvásárlás során?

Az üzletek évről-évre egyre több és látványosabb akciós ajánlattal készülnek a vásárlók rohamára: a boltok polcain megszaporodnak az „egyet fizet-kettőt kap”, a „20-30 %-kal nagyobb mennyiséget azonos áron” hirdető csomagolások, valamint a plusz „ajándékot” tartalmazó díszdobozos ajánlatok. A Testülethez forduló fogyasztók nem egyszer kifogásolták azt a kérelmeikben, hogy utóbb rájöttek, összehasonlítva az összegeket: az akciós csomagolású, vagy valamilyen „ingyenes ajándékkal” egybecsomagolt termékek valójában az egyedi árucikkek eredeti áránál is többe kerültek.

1.A műszaki cikkek és egyéb nagy értékű tartós fogyasztási cikkek ajándékozása esetén még nagyobb hátrány érhet minket, amennyiben az ilyenkor a minimálisan elvárható körültekintést is elmulasztjuk a vásárlás során. Tudni kell, hogy a tartós fogyasztási cikkekre kötelező egyéves jótállást kell vállalniuk a kereskedőknek. Ide tartoznak azok az a termékek, amelyek vételára bizonyos összeg (általában 10.000 Ft) felett van és azokat tartós használatra rendelték. Ilyen például a 10.000 Ft feletti televízió, számítógép, okostelefon, Tablet-PC, a bútorok, elektronikus háztartási cikkek, és a példákat még tovább lehetne sorolni.

A szavatosság, illetve a jótállás (garancia) nyújtanak némi biztosítékot a fogyasztók számára (de csak akkor, ha hibás a termék!), azonban ez nem mindig bizonyul elegendőnek, hiszen nem egyszer a kereskedők elutasítják a fogyasztó által bejelentett jótállási igényt (ami elsősorban lehet ingyenes javítás vagy csere, ha ezeket nem teljesítik, akkor pedig másodsorban a vételár leszállítása vagy például a teljes visszatérítése). A vásárláskor győződjünk meg arról, hogy a számlát/nyugtát, valamint a megfelelő adatokat tartalmazó, helyesen kitöltött jótállási jegyet átadják-e részünkre! Ugyanis nekünk, fogyasztóknak kell azt bizonyítani, hogy a hibás terméket éppen a szóban forgó kereskedőtől vásároltuk! Fontos, hogy a jótállási jogokat elsősorban a jótállási jeggyel lehet érvényesíteni, de ha ezt át sem adták a fogyasztók számára vagy átadták, csak rosszul töltötték ki, akkor a vásárlásról kapott bizonylattal (számla-nyugta) is lehet a jótállást érvényesíteni. Érdemes ezért megőrizni a nagyobb összegű ajándékokról kapott blokkot! 

Ehhez kapcsolódik a 3 munkanapos cserekötelezettség szabálya is, de kizárólag, csak a fent említett tartós fogyasztási cikkek hibája esetében. Eszerint, amennyiben a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat „aránytalan többletköltségre” és nem mondhatja azt, hogy csere helyett inkább kijavítja a terméket, hanem köteles rögtön kicserélni, amennyiben a meghibásodás olyan súlyos, hogy az már a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Mivel ez a szabály a vásárlás időpontjától számított 3 munkanapon belüli csereigény esetén írja elő a kereskedő részére az azonnali kicserélési kötelezettséget, ezért amennyiben csak hetekkel a vásárlást követően, a karácsonyfa alatt, az ajándékot kicsomagolva szembesülünk azzal, hogy a termék hibás, már rég elkéstünk azzal, hogy élhessünk ezzel az igen hatékony és gyors érdekérvényesítési lehetőséggel. Hogy ezt elkerüljük, érdemes megfontolni, hogy az ajándéknak szánt nagy értékű termékeket a vásárlást követően rögtön kicsomagoljuk, és kipróbáljuk, hogy amennyiben hibásnak bizonyul, még legyen időnk kicseréltetni.

De ne feledjük el azt sem, miszerint a kereskedőnek – a termék jellegétől függően – köteles biztosítania, hogy a fogyasztó a megvásárolni kívánt árucikk méretét, súlyát, illetve használhatóságát is ellenőrizze! Nyugodtan emlékeztessük e kötelezettségére a kereskedőt vagy a jelenlévő eladót, amennyiben nem engedi előzetesen, még a boltban kipróbálni a terméket! Ez ugyanis kötelező fogyasztóvédelmi előírás!

2. Fontos kiemelni, hogy a ruházati cikkek esetében is csak hibás termék esetében állnak fent a szavatossági jogaink. Ha viszont olyan ruhaneműt vagy cipőt adunk, vagy kapunk ajándékba, amellyel kapcsolatban valamilyen méretbeli probléma merül fel (vagy csak nem tetszik a megajándékozottnak, mert mást szeretett volna), akkor a kereskedő nem köteles azt kicserélni más méretre (mivel ekkor nem számít hibásnak a termék). A szavatossági jogok, amelyeket a fogyasztó érvényesíthet a kereskedővel szemben a termék hibája esetén, megegyeznek a fenti jótállási jogokkal: elsősorban ingyenes javítást vagy kicserélést kérhetünk, de ha ezeket nem teljesítik, akkor pedig másodsorban például a vételár leszállítása vagy a teljes vételár visszatérítése jöhet szóba. Ha a fogyasztó egy kereskedőtől vásárolta meg az új, de hibás terméket, akkor ezeket a jogokat a vásárlástól számított két évig lehet gyakorolni, használt termékek esetében pedig egy évig.

Meg kell jegyezni: számos vállalkozás önként biztosítja például a visszavásárlás lehetőségét arra az esetre is, ha a termék nem hibás. Azonban az önkéntes visszavétel lehetőségét mindig érdemes egyértelműen tisztázni a vásárlás során még az üzletben.

3. A karácsonyi ajándékokat is egyre többen a webáruházakból szerzik be. Ezzel összefüggésben sokan tisztában vannak az indokolás nélküli 14 napos elállási joggal, de itt hangsúlyozni kell, hogy ez a szabály csak az Európai Unión belüli székhellyel rendelkező vállalkozások tekintetében érvényesíthető.

Azt se feledjék el a fogyasztók, hogy a 14 napos indokolás nélküli elállási jog esetében van több kivétel is, amikor azt nem lehet gyakorolni! Ide tartozik az az eset, ha az eladó fél nem egy vállalkozás, hanem csupán egy magánszemély. Nem gondolhatjuk meg magunkat akkor sem, ha zenét, filmet vagy számítógépes programot tartalmazó, lezárt csomagolású CD-t vagy DVD-t vettünk és a csomagolást már felbontottuk. Ha pedig olyan lezárt csomagolású terméket vettünk, amelyet a felbontást követően egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem lehet visszaküldeni, az is a kivételek körébe esik. Például ilyen egy elektromos fogkefe vagy egy epilátor. Végül a másik leggyakoribb példa, ami általában érinti a fogyasztókat: nem lehet visszaküldeni az internetről rendelt, olyan nem előre gyártott - tehát egyedi - terméket, amelyet a fogyasztó személyére szabtak vagy kifejezett kérésére, utasításainak megfelelően állítottak elő. Ilyen lehet egy póló vagy bögre, amire mi magunk tetettünk rá a céggel egy képet, feliratot vagy bármilyen más grafikát, amelyet a megajándékozott kedvel.

Összegezve: internetes vásárláskor mérlegelnünk kell, hogy fennáll-e valamilyen kivétel (ezekről tájékoztatást kell kapni a webáruház internetes honlapján). De meg kell fontolni azt is, hogy egy EU-n kívüli webáruházból való rendelés esetén az ott található alacsonyabb árak vajon megfelelő kompenzációt jelentenek-e az elállási jog hiányáért cserébe.

Végül, a karácsonyi ajándékok online beszerzése esetén azt is érdemes figyelembe venni, hogy a karácsony előtti vásárlási roham során a webáruházak gyakran nem tudják tartani az oldalukon ígért szállítási határidőket, így, amennyiben nem elég korán rendeljük meg a kívánt termékeket, azt kockáztatjuk, hogy azok nem érkeznek meg az ünnepekre.

Ha előrefizetéssel rendeztük az ajándék árát (például átutaltuk), és nem kaptuk meg időben a termékeket, akkor onnantól számítva, hogy jeleztük írásban a tizennégy napos indokolás nélküli elállásunkat, haladéktalanul, de legkésőbb tizennégy napon belül vissza kell kapnunk a teljes kifizetett összeget. Ez szintén kötelező fogyasztóvédelmi előírás, így ne fogadjuk el azt a hivatkozást, amikor a kereskedő azt mondja, hogy elhúzódó banki folyamatok vannak vagy éppen a megnövekedett rendelésszám miatt csúszott el a határidővel és a korábban kifizetett összeg visszautalásával.

Jó tanácsok a fogyasztóknak

1.Érdemes rászánni az időt a termékek egységárainak összevetésére, vagy ugyanazon termék nem akciós kiszerelésű változata árának összehasonlítására. Elképzelhető, hogy ezzel még többet tudunk spórolni!

2. Tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor győződjünk meg arról, hogy a számla vagy a jótállási jegy helyesen kitöltve átadásra került-e, illetve ezeket a dokumentumokat gondosan őrizzük meg a későbbi jogérvényesítés érdekében! A bizonyos vételár (általában 10.000 Ft) feletti tartós fogyasztási cikkekre ugyanis kötelező egyéves jótállás vonatkozik! Ha át sem adták a jótállási jegyet vagy ez megtörtént, csak rosszul állították azt ki, attól még ugyanúgy jár a jótállás és ekkor a blokkal érvényesíthetjük a fogyasztói jogokat!

 3. A nagyobb értékű tartós fogyasztási cikkeket lehetőleg minél hamarabb, de legkésőbb a vásárlást követően 3 munkanapon belül bontsuk ki és próbáljuk ki, hogy rendeltetésszerűen működik-e!

 4. Az ajándék vásárlásakor annak nyugtájára írassuk rá, hogy a kereskedő - arra az esetre, ha az nem hibás, viszont nem tetszik a megajándékozottnak - vállalja-e a cserét és meddig!

 5. A webáruházban történő vásárlás esetén alaposan olvassuk át a webáruház általános szerződési feltételeit, így különösen a szállítási határidőkre, költségekre és az indokolás nélküli elállási jog gyakorlására vonatkozó rendelkezéseket! Lehetőség szerint Európai Unión belülről rendeljük meg a kívánt termékeket a későbbi eredményes fogyasztói jogérvényesítés érdekében!

6. Ha vitáját nem tudta a vállalkozással közvetlenül rendezni a fogyasztó, akkor forduljon a Budapesti Békéltető Testülethez, vegye igénybe az ingyenes, gyors eljárást akár már mobilapplikáción keresztül is!