Nagyobb védelem a fogyasztóknak az online játékok és mobilalkalmazások terén

A koordinált hatósági fellépés máris meghozta első eredményét: az ágazat több kötelezettségvállalást is tett a fogyasztói aggályok eloszlatására. A fellépés eredményeként nőtt a mobilalkalmazások egyre fejlődő ágazatába vetett fogyasztói bizalom is.

 

A fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló uniós rendelet (azaz a 2006/2004/EK rendelet) a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságait egy páneurópai jogérvényesítő hálózaton belül kapcsolja össze. E hálózat teremti meg annak a lehetőségét, hogy valamely uniós ország nemzeti hatósága felkérheti egy másik uniós ország illetékes hatóságát az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal kapcsolatban, hogy több országot érintő jogsértés esetén tegye meg a megfelelő lépéseket.

 

 Az európai uniós fogyasztópolitikai biztos véleménye szerint ez az együttműködés feltétlenül kifizetődő, és minden tagállamban erősíti a fogyasztóvédelmet. Elmondta továbbá: különösen az online játékokkal játszó gyermekeket kell fokozott védelemben részesíteni.

 

Az együttműködési hálózatban részt vevő tagállamok 2013-as közös állásfoglalásában, amelyet továbbítottak az Apple-nek, a Google-nek, és az Interaktív Szoftverek Európai Szövetségének is a következő megoldási javaslatok kerültek meghatározásra:

 

- az „ingyenesként” reklámozott játékok nem téveszthetik meg a fogyasztókat a ténylegesen felmerülő költségek tekintetében;

- a játékok nem buzdíthatják közvetlenül a gyermekeket az előrejutáshoz szükséges bizonyos elemek megvásárlására, sem pedig arra, hogy a felnőtteket vegyék rá erre;

- a fogyasztókat megfelelő tájékoztatásban kell részesíteni a fizetési feltételekről, és a vásárlások értékét nem lehet automatikusan, az alapbeállítások révén, a fogyasztók kifejezett hozzájárulása nélkül a számlájukra terhelni;

- az értékesítők adjanak meg egy e-mail címet arra az esetre, ha a fogyasztóknak további információkra van szükségük vagy panaszt kívánnak tenni.

 

A bevezetett intézkedések között szerepel: az „ingyenes” szó használatának mellőzése, ha a játék vásárlásokat von maga után; az alkalmazások fejlesztőinek szóló iránymutatás kidolgozása annak érdekében, hogy az uniós jognak megfelelően közvetlenül a gyermekeket ne buzdítsák vásárlásra; valamint határidőkhöz kötött intézkedések, amelyek elősegítik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok nyilvánvaló megsértésével kapcsolatos esetek nyomon követését. Annak érdekében, hogy az alkalmazásokon belüli egyes fizetésekre csak a fogyasztók hozzájárulásával kerüljön sor, a Google az alapbeállításokat is módosította.  Az Apple még nem állt elő konkrét javaslatokkal, csak azt vállalta, hogy foglalkozni fog a fogyasztók panaszaival. A hálózat hatóságai mindaddig folytatják a megbeszéléseket az Apple-lel, amíg az nem tesz közzé konkrét részleteket, és módszereit összhangba nem hozza az állásfoglalásban foglaltakkal.

A tagállamok végrehajtó hatóságai és az Európai Bizottság megkereste továbbá a játékfejlesztőket is és az online játékfórumok szövetségeit, hogy dolgozzanak ki célirányos intézkedéseket a közös álláspontban feltett kérdések megválaszolására.

 

A Bizottság és a tagállamok nyomon követik emellett azt is, hogy a kötelezettségvállalások a gyakorlatban beváltották-e a hozzájuk fűzött reményeket az álláspontban foglalt problémák orvoslása terén.