A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmek azt mutatják, hogy a fogyasztóknak sokszor gyűlik meg a bajuk vásárlást követően a hibás lábbelikkel. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az internetes honlapján nemrég a témában hasznos, a fogyasztókat segítő tájékoztatót tett közzé azzal kapcsolatosan, mire érdemes ügyelniük cipővásárláskor.
Az alábbiakban közreadjuk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) közleményét. A cipő élettartamát több tényező is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ne csak a vásárlásnak örüljünk, hanem hosszútávon is viselhessünk egy-egy darabot, nem árt már vásárlás előtt tájékozódnunk néhány tulajdonságáról. Mit tehetünk azonban, ha már megvan a cipőnk, viszont később kiderül, hogy mégsem volt olyan jó vétel? Mennyi ideig vihetjük vissza? Mikor kinek kell bizonyítania? Milyen szavatossági jogok közül választhat a fogyasztó? A közleményből egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak a fogyasztók. A lábbelik sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú lábbelikhez a tavaszi, őszi, nyári és téli lábbelitípusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi. Az alkalomszerű viseletű lábbelik csoportjai a következőképp alakulnak: – alkalmi lábbelik – szabadidő-lábbelik – sportlábbelik – papucsok Amikor tehát lábbelit indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk. Érdemes felpróbálni a cipőt! Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.- Ügyeljünk arra, hogy zárt cipőben ne érjen végig a láb, hisz ez amellett, hogy kényelmetlen lehet, nem megfelelő illeszkedés esetén a lábbeli belső felületének károsodásához is vezethet.
- A lábbeli élettartamát befolyásolja a viselés mellett a rendszeres ápolás és tisztítás, ezért fontos, hogy a kezelési útmutatóban leírtaknak megfelelően ápoljuk lábbelinket.
- A minőségi kifogásról a reklamációval egy időben a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie.
- Ha a bevizsgáltatást a fogyasztónak kell elvégeztetnie, célszerű a vizsgálat megrendelése előtt a kereskedőtől megérdeklődni, hogy mely bevizsgáló szervezet szakvéleményét fogadja el és érdemes jegyzőkönyvben rögzíteni a vállalkozóval, hogy jogos panasz esetén visszatérítik a bevizsgálás díját, illetve a beszerzett szakvéleményben foglaltaknak megfelelően fognak eljárni a minőségi kifogás intézése során.