A termékbemutató szervező vállalkozások legújabb trükkjei

A Testülethez intézett fogyasztói megkeresések tapasztalatai szerint a termékbemutatókat szervező vállalkozások trükkjeinek a száma folyamatosan nő és egyre meglepőbb. Meglehetősen elterjedt, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve „ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés) hirdetik meg.Így csalogatják a vásárlókat az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árbemutatókra, amelyek szinte kivétel nélkül magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, mint például légtisztító berendezések, vízszűrő, tisztító készülékek, továbbá infralámpák, illetve masszázsfotelek, vagy különböző mágnes terápiás eszközök. A termékek betegséget gyógyító, illetve megelőző tulajdonságait hangsúlyozza ki a vállalkozás, amelynek eredményeként a gyanútlan fogyasztók könnyen csapdába eshetnek, mivel, szinte minden ilyen rendezvényről a helyszínen derül ki, hogy az csak egy eszköz arra, hogy meggyőzzék a fogyasztókat a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról. A vásárlók legtöbbször kiszolgáltatott helyzetben lévő nyugdíjasok, illetve súlyos betegségben szenvedők, akik meglepően nagy számban dőlnek be ezen átveréseknek az egészségügyi állapotuk javulása reményében. A helyszínen már dönteniük kell a kihagyhatatlannak tűnő több százezer forintos termék további sorsáról, ami életminőségünk javulását ígéri.

Előfordult olyan eset a kérelmek szerint, hogy a fogyasztót a szerződéstől való szabályszerű elállás után hívták be a vállalkozás üzletébe, ahol, a vállalkozás ügyintézője készségesen jegyzőkönyvet vett fel a panaszáról, és azt alá is íratta a fogyasztóval. A fogyasztó számára pedig csak a testületi eljárás során derült ki, hogy a jegyzőkönyvben azt írta alá, hogy közös megegyezéssel a szerződés hatályában fenn marad és érvényes. Azaz a kérelmező tulajdonképpen az eljárásunk során szembesült a jegyzőkönyvben foglaltakkal, és itt tudta először értelmezni a „saját nyilatkozatát”. Ezért kifejezetten felhívjuk a fogyasztók figyelmét, hogy minden esetben olvassák végig, milyen tartalmú dokumentumot írnak alá!

Gyakran előfordul az is, hogy a vállalkozás például idősek otthonában szervez „egészségmegőrző napot”, amelynek keretében „egészségügyi vizsgálatra” is sor kerül. A vizsgálat viszont szinte már „abszurdnak” tekinthető, mivel 30-40 oldal vizsgálati eredményt adnak át a fogyasztónak például még arról is, hogy nem szenved galandféreg által okozott betegségben. Több fogyasztó jelezte a Testület felé azt is, hogy a vizsgálat eredményeinek aláírása végére már annyira elfáradt, hogy már észre sem vette, hogy adásvételi szerződést ír alá a vizsgálati eredmény helyett.

Nem egy esetben hivatkoztak a fogyasztók arra, hogy a vállalkozás a kórházban kereste fel őket, és ajánlotta fel számukra a terméket „csak most csak Önnek a teljes vételár harmadáért”. Majd a szerződés aláírása után a terméket át is vetették a fogyasztóval.

A beadott kérelmek alapján arra is volt példa, hogy a fogyasztónak a korára való tekintettel felajánlotta a vállalkozás ügyintézője, hogy a villamosmegállóban fogja várni, és onnan kíséri a bemutató helyszínére, ahol hangzatos ígéretekkel veszik rá az idős, beteg nyugdíjasokat a termékek megvásárlására. A Testület eljáró tanácsai már olyan esettel is találkoztak, hogy a meghallgatásra a kérelmező rokonai a kérelmező ideiglenes gondnokság alá vételéről mutattak be iratokat, más eszközük nem lévén, és kérték a szerződésben foglaltak teljesítését, bízva a vásárolt termék gyógyító hatásában. 

Tipikus az is, hogy a vállalkozás a fogyasztót megillető indokolás nélküli elállási jogról egyáltalán nem vagy nem megfelelően ad tájékoztatatást. Fontos megjegyezni azt, hogy a vállalkozás a szerződéskötéskor - tehát általában a bemutató során - köteles tájékoztatni a fogyasztót a 14 napos, indokolás nélküli elállási jogáról. Ha ezt nem teszi meg, akkor az elállási jog 12 hónappal meghosszabbodik. Az elállási jog azt jelenti, hogy a fogyasztónak akkor is visszajár a már kifizetett vételár, amennyiben a termék hibátlan, de a vásárló meggondolja magát.

Az elállási nyilatkozatot a későbbi bizonyíthatóság érdekében célszerű ajánlott levélben feladni annak a vállalkozásnak a székhelyére, amelyikkel a szerződést kötjük (sokszor más vállalkozás tartja a termékbemutatót, és más a szerződő fél), továbbá amennyiben a termék már átvételre került, úgy azt is vissza kell küldeni saját költségen. A vállalkozás ilyen esetben haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a már megfizetett vételárat. Amennyiben a vállalkozás ezt nem teszi meg, úgy a fogyasztó igényének érvényesítése érdekében békéltető testülethez, vagy bírósághoz fordulhat.

Meg kell jegyezni azt is, hogy főszabály szerint a termék visszaküldésével kapcsolatos költség a fogyasztót terheli, de amennyiben az postai küldeményként nem küldhető vissza, akkor a vállalkozás saját költségén köteles visszaszállíttatni. Akkor is a vállalkozás terhére esik a visszaszállítás költsége, amennyiben nem tájékoztatta a fogyasztót arról, hogy főszabály szerint az a fogyasztó terhére esik.

Végül fontos tudni a fogyasztóknak azt is, hogy amennyiben a termékbemutató során megkötött szerződés mellett a fogyasztó valamilyen járulékos szerződést is kötött (leggyakoribb a hitelszerződés), akkor az elállási nyilatkozat automatikusan azt a szerződést is felbontja. A termékbemutatóval foglalkozó vállalkozás köteles erről tájékoztatni a hitelt nyújtó pénzintézetet. A vállalkozás köteles az elállási nyilatkozat kézhezvételét követő 14 napon belül visszatéríteni a fogyasztónak a már kifizetett vételárat.