Utazási szerződések – csődbe ment irodák, járatkésések

Az ügyek száma annak ellenére nem nőtt, hogy több utazási vállalkozás is csődbe ment 2010 folyamán, ennek oka pedig az, hogy ebben az esetben csak bírósági úton tudják érvényesíteni jogaikat a fogyasztók. 

Meglehetősen gyakori volt azon vitás ügy, melynek során az utazási vállalkozás – elsősorban külföldi partnere miatt – nem nyújtotta azon minőségben a szolgáltatásokat, melyeket kínált, így a szállás, utazás és étkezés területén is problémák adódtak. 

Ami a légi járatokat illeti: a vitás ügyek elsősorban abból származtak, hogy az Európai Bíróság (EB) ítéletei ellenére a légi társaságok nem megfelelően alkalmazzák a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. február 11-i 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szabályait. 

Azaz műszaki hiba esetén sem tudják érvényesíteni jogaikat a fogyasztók késés vagy törlés esetén, pedig az EB ítélete alapján ez nem tartozik a rendkívüli körülmény mentesítő kategóriájába. Szintén jár három óránál nagyobb késés esetén a kártalanítás a fogyasztóknak járattörléshez hasonlóan, melyet ugyancsak nem vesznek figyelembe a légi járatokat üzemeltető vállalkozások.