Az ügyek száma annak ellenére nem nőtt, hogy több utazási vállalkozás is csődbe ment 2010 folyamán, ennek oka pedig az, hogy ebben az esetben csak bírósági úton tudják érvényesíteni jogaikat a fogyasztók.
Meglehetősen gyakori volt azon vitás ügy, melynek során az utazási vállalkozás – elsősorban külföldi partnere miatt – nem nyújtotta azon minőségben a szolgáltatásokat, melyeket kínált, így a szállás, utazás és étkezés területén is problémák adódtak.
Ami a légi járatokat illeti: a vitás ügyek elsősorban abból származtak, hogy az Európai Bíróság (EB) ítéletei ellenére a légi társaságok nem megfelelően alkalmazzák a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. február 11-i 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szabályait.
Azaz műszaki hiba esetén sem tudják érvényesíteni jogaikat a fogyasztók késés vagy törlés esetén, pedig az EB ítélete alapján ez nem tartozik a rendkívüli körülmény mentesítő kategóriájába. Szintén jár három óránál nagyobb késés esetén a kártalanítás a fogyasztóknak járattörléshez hasonlóan, melyet ugyancsak nem vesznek figyelembe a légi járatokat üzemeltető vállalkozások.