Több, mint harmincezer webáruház működik Magyarországon, majdnem négymillióan vásárolunk online és költünk bizony sokat, ezért is fontos, hogy biztonságban legyünk. Ne fussunk bele csalóba, kapjuk meg a megrendelt terméket, ne fosszák ki a bankszámlánkat, reklamálni is legyen hol és ne fordítóval készült homályos üzeneteket kapjunk egy csak keresztnévvel rendelkező ügyfélszolgálatostól. Jelen van a lendületes fejlődés egyrészről, az immerszív vásárlás, a hangalapú asszisztensek, a chatbotok, az omnichannel és shoppable élmények, de a hagyományos csalódás és bosszankodás is: a nemteljesítés, vételár vissza nem fizetése, a silány és megrendelésnek nem megfelelő termék késedelmes kiszállítása, értelmetlen, vagy hiányzó szabályzatok. Személyes és nemzetgazdasági érdek is, hogy ne találkozzunk megbízhatatlan webáruházzal és ne is működhessenek ilyenek.
A megbízhatatlan webáruházak jellemzői
Fontos, hogy figyeljünk az intő jelekre, tájékozódjunk előzetesen, tüzetesen nézzük át a honlapot, annak felépítését, menüpontjait, impresszumát.
Mindig ellenőrizzük, milyen vállalkozás van feltüntetve üzemeltetőként, tulajdonosként. Ha csak rejtélyes e-mail küldő „Kapcsolatfelvétel” menüpont van, konkrétumok nélkül, az nem elégséges. Egy megbízható webáruház udvariasan bemutatkozik, a cégadatok mellett cégtörténetet is közöl, pld. a „Rólunk” menüpont alatt. Ez növeli a vásárlói bizalmat. A legjobb, ha ellenőrizzük a nyilvános és ingyenes cégnyilvántartásban a céget a megadott adatok alapján. Az egyéni vállalkozók nyilvántartása is elérhető itt és itt.
Legyünk éberek, ne vásároljunk olyan webáruházból, ahol nincs feltüntetve telefonszám, e-mail cím, vagy fizikai cím, ahol nincsenek Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), vagy adatkezelési tájékoztató. Próbáljuk is ki előre a telefonszámot! A legjobb, ha több típusú elérhetőség (email, telefon, postacím) szerepel a honlapon. Ha fizikai üzlete, boltja is van a webáruháznak, az növeli a bizalmat, a Google térképet és vásárlói értékeléseket is nézzük meg.
Egyértelmű jótállási és szavatossági tájékoztatás, panaszügyintézési szabályzat, vagy rendelkezések híján csak különösen kalandvágyó vásárlók vásároljanak.
Ellenőrizzük, hogy vannak-e rejtett költségek! Az árfeltüntetésnél egyértelművé kell tenni, hogy az árak bruttó vagy nettó árat jelentenek-e. A megbízható webáruházak oldalain pontosan ott van, hogy a szállítással, vagy a vásárlással összefüggő egyéb szolgáltatások mennyibe kerülnek.
Ha valami annyira szép, hogy az nem lehet igaz, akkor nem is az, kerüljük a gyanúsan olcsó árakat. Tartsuk magunkat ahhoz, hogy bármennyire is csábító az ajánlat, negatív visszajelzések, rossz értékelés esetén ne vásároljunk. Ne csak az árgép döntsön, döntsünk mi, különben pár ezer forintos remélt „nyereségért” nagy összegű bosszúságot vásárolhatunk magunknak.
Ellenőrizzük a termékek leírását, specifikációt, ha ezek hiányoznak, vagy csekély tartalmúak, nehezen értelmezhetők, gyanakodjunk. Nem mindegy például, hogy egy műszaki termék milyen kiegészítőket tartalmaz, milyen operációs rendszer alá tartozik stb.
Nézzünk utána a honlapon a kiegészítő tartozékok, alkatrészek, kellékek hozzáférhetőségének, nem mindegy, hogy veszünk-e például egy különösen előnyös árú, kissé idejétmúlt technikájú porzsákos porszívót, melyhez aztán elérhetetlen lesz kereskedelmi forgalomban a porzsák. Terjedjen ki a figyelmünk készlet esetén arra, hogy enged-e eltérést a forgalmazó a látható hirdetéstől, nem mindegy ugyanis, hogy egy edénykészlet valóban tartalmaz-e kuktát, vagy egy szerszámkészlet racsnis csavarhúzót. Különösen figyeljünk kozmetikai, vagy egészségre előnyös termékeknél a bevizsgálás dokumentálásnak jelzésére, volt már olyan eset, hogy fantasztikus eredményt ígérő fogyasztó italportól a vásárló nem álomalakot, csak bőrgyógyászati kezelést igénylő kiütéseket kapott.
Az e-kereskedelem világában korábban nem ismert befolyásolási technikákra is számíthatunk, például hamis visszaszámlálóval vásárlásra sürgetésre, többletvásárlásra sarkallásra, információ-elrejtésre. A fogyasztói döntéseket régen is torzították a nem tisztességesen eljáró kereskedők, vállalkozások, szolgáltatók, de az egyre nagyobb volumenű e-kereskedelem imposztor szereplői fenti technikái bizony vásárlói tömegeket károsítanak meg. Hazánkban a Gazdasági Versenyhivatal lép fel a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben.
Hogyan ellenőrizhetjük egy webáruház megbízhatóságát?
Bár egy egyszerű vásárló nem informatikus, némi óvatossággal kiszűrhetők a megbízhatatlan e-kereskedelmi szereplők.
- Ellenőrizzük az URL-t, az oldal webcímét. Ha ott rendellenes karaktereket, szövegrészt találunk, gyanakodjunk.
- Keressünk lakatot vagy biztonságra utaló más szimbólumot! A böngésző címsorában találhatunk ilyet, ez jelenti, hogy az oldal biztonságos kapcsolatot használ.
- Keressünk Adatvédelmi Szabályzatot és nézzük is át, például, hogy ki van megjelölve az adatok kezelésére, vagy éppen milyen adatokat gyűjtenek és kezelnek az oldalon.
- Nézzük meg az értékeléseket! Ha túl sok a negatív vélemény, vagy egyáltalán nincs, esetleg csak bugyuta, hibás helyesírású szövegek találhatóak, gyanakodjunk.
- Ellenőrizzük a fizetési módokat! Egy megbízható e-kereskedelmi szereplő többféle megbízható fizetési módra ad lehetőséget. Ha a webshop kevésbé ismert fizetési módot ajánl fel, az nem bizalomépítő. Gyanakodjunk, ha nincs lehetőség utánvéttel fizetni.
- Használjuk az árösszehasonlító, árukereső alkalmazásokat!
Budapesti Békéltető Testület feketelista
Ha már jogvitás helyzetbe „keveredett” a fogyasztó a webáruházzal (kereskedővel), akkor mód van ennek gyors, ingyenes, szakszerű rendezésére a békéltető testületeknél. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) egy alternatív vitarendezési fórum, amely segíti a fogyasztók és a vállalkozások (cégek, kereskedők, szolgáltatók) közti jogviták bíróságon kívüli rendezését – fő célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között, így a köztük lévő jogvita mindkét fél megelégedésével záruljon.
Amennyiben tehát például egy termékvásárlással, szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban problémás ügy adódik és a fogyasztó panaszát nem tudta közvetlenül a vállalkozással rendezni, a BBT-hez fordulhat segítségért. A testület szavatossági, jótállási ügyekben, szerződésszegéssel és következményeivel kapcsolatos esetekben ügyekben jár el. A fogyasztói kérelemre indult eljárásban rövid írásbeli előkészítés után a felek személyesen, vagy online találkozhatnak a testület előtt egy meghallgatáson.
A meghallgatás célja elsősorban egyezség létrehozása a felek között, a meghallgatásoknak azonban más kimenetele is lehet, erről a linkre kattintva lehet tájékozódni.
A testület kvázi feketelistaként közzéteszi a nem együttműködő és ajánlásait nem teljesítő vállalkozások adatait, ezzel is segítve és támogatva a fogyasztókat ügyleti döntéseikben.
Tájékozódjon az alábbi oldalakon egy-egy vállalkozás megbízhatósága kapcsán.
A testület pozitív listát is vezet, az egyezséget kötő és ajánlásait teljesítő vállalkozásokról, ez szintén orientálja a fogyasztókat, hogy jól válasszák meg szerződéses partnerüket.
Mit tegyünk, ha megbízhatatlan webáruház áldozatává váltunk?
Sokszor a legnagyobb óvatosság ellenére is előfordulhat, hogy a fogyasztó megbízhatatlan webáruházzal találkozik, károsodik. Kérdés, ilyenkor mi a teendő?
Célszerű ilyenkor elsősorban a vállalkozással megkísérelni az ügy rendezését. Ezt lehetőség szerint írásban, legalább e-mail útján tegyük, a telefonos megkeresés nehezen bizonyítható. A későbbiekre készülve azonban levelezésünket, a csevegőappokról készített képernyőfelvételeket, utalási bizonylatokat, sms-eket, stb. mentsük el, lehet, hogy szükség lesz a bizonyítékokra.
Ezután fordulhatunk a békéltető testülethez. A panasz benyújtása a BBT-hez rendkívül egyszerű, online is megtehető.
A testület a papír alapú benyújtáshoz kérelem formanyomtatványt is biztosít.
Postai úton a 1253 Budapest, Pf. 10. címre, e-mailben a bekelteto.testulet [at] bkik.hu (bekelteto[dot]testulet[at]bkik[dot]hu) címen adhatóak be a kérelmek.
Mód van még a https://uj.bekeltetes.hu/publikus/online-ugy-inditas weboldalon keresztüli ügyindításra is.
E-papíron is benyújtható kérelem, a címzett Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Budapesti Békéltető Testület.
Ha bűncselekmény áldozata lett a fogyasztó, rendőrségi feljelentés tehető.
Fontos tájékozódási lehetőség még az alábbi weboldalak:
Jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa
Az adatbázis tartalmazza azon, jogsértést elkövető webáruházakat, amelyek jogellenes magatartását a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy a bíróság jogerősen megállapította.