Napjainkban egy, az internettel ellátott eszköz segítségével már jócskán túlléphetünk azon a szinten - az információszerzés szintjén, legyen szó akár írott, akár képi tartalomról - amit a világháló 10-15 évvel ezelőtt lehetővé tett számunkra. Befizethetjük számláinkat, élelmiszert rendelhetünk, ismerkedhetünk, megoszthatjuk másokkal saját érzéseinket, gondolatainkat, véleményünket, nyomon követhetjük kedvenc politikai vagy éppen sporteseményünket, dolgozhatunk is otthonról. És persze, ami talán a legfontosabb: szert tehetünk a szó szoros értelmében bármire, vásárolhatunk (vagy akár el is adhatunk) akármit!
Nem csoda tehát, hogy az internetes vásárlások száma folyamatosan növekszik. E növekedés alól természetesen hazánk sem kivétel. A magyar lakosság 23 százaléka tekinthető rendszeres e-vásárlónak. Ugyan ez az arány kisebb, mint az EU-ban tapasztalható átlag, de minden bizonnyal növekedni fog a következő években. Mint ahogy azt a forgalom volumene is teszi: 38 százalékkal gyarapszik 2010 óta, minden évben.
Részben annak érdekében, hogy ez a növekedési arány még magasabb legyen fogadta el a Kormány a Digitális Jólét Programot. Deutsch Tamás, a programmal kapcsolatos kormányzati feladatok összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos hangsúlyozta: „A digitális átalakulás elsősorban nem informatikai, üzleti vagy politikai kérdés, hanem átfogó társadalmi jelenség, amely visszavonhatatlanul megváltoztatja az emberek életét, a vállalkozások működését és a közigazgatás szervezését. Ezt a folyamatot kell tudatosan a javunkra fordítani, hogy mindenki léphessen egyet előre a digitális világban is.”.
Egy friss felmérés alapján hazánkban már mintegy 3,4 millió ember vásárol online árucikkeket és szolgáltatásokat, emiatt rendkívül fontossá vált a fogyasztók biztonságát megteremtő jogszabályi környezet. Így a hazai elektronikus kereskedelem szabályozásának felülvizsgálata és a fogyasztóvédelmi intézményrendszer működésének vizsgálata mellett több új intézmény kerül bevezetésre. Hamarosan külön adatbázisa lesz a súlyos jogsértéseket elkövető webshopoknak, ahonnan az állampolgárok előzetesen tájékozódni tudnak arról, hogy a vállalat, akitől vásárolni szeretnének megbízhatónak minősül-e. Továbbá elindul egy, a hét minden napján, napi 24 órában elérhető online ügyfélszolgálat is, amely szakértő segítséget nyújt majd online ügyeink intézéséhez.
Előtérbe kerül a hazai digitális gazdaság fejlesztése, így tervezik többek között a kis-és középvállalkozások „informatizálásának” ösztönzését, és a startupokat támogató befektetői adókedvezmény bevezetését is.
Mind Magyarországon, mind világszerte arra predesztinálják az online vásárolást, hogy jelentős szeletet hasít ki magának a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Mindez köszönhető annak, hogy folyamatosan növekszik a megbízhatósága, a szállítási költségek és a kiszállítási idő folyamatosan csökken, valamint egyre szélesebb körben rendelkeznek az emberek megfelelő számítástechnikai ismeretekkel ahhoz, hogy be tudjanak kapcsolódni az online kereskedelmi folyamatokba.